Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-07-2012, 18:31
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default Elektriciteit na auto op contact

Hallo Forumgangers,

Het betreft deze keer een volkswagen polo coupe fox 40 KW E2 uit 1993.
Ik wil graag wat elektronica in mn auto zetten en daarvoor heb ik het + draadje nodig dat stroom krijgt nadat ik mijn auto start of hem op contact zet. Hoe vind ik die. Hij zit vast in de stuurkolom. Maar daar zitten er veel!

En dan heb ik nog ground oftwel massa - nodig. Is daar een draadje voor of moet ik die op bloot metaal ergens aansluiten?

Bij voorbaat super bedankt!

Jules.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-07-2012, 10:33
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

Als je onder je dashboard kijkt ongeveer ter hoogte van je zekeringkast zul je rond blokje zien zitten met bruine stekkers eraan, hier zitten vast nog wel wat losse punten aan daar kan je een massa opmaken.

Voor de geschakelde + kan je ook op je zekeringkast kijken, daar zitten ook nog wel vrij aansluitpunten. Je test dit door een spanningzoeker erop te houden, en zodra jij je contact omzet moet het lampje van je zoeker gaan branden.
Reply With Quote
  #3  
Old 25-07-2012, 10:47
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

@bas: zekeringkast in een polo van voor 1994 zit in de parafan, niet onder het dash.

Geschakelde plus, waar heb je die precies voor nodig? Alleen als schakeldraad neem ik aan (voor een relais te schakelen of bijvoorbeeld een versterker remote?)
Dan kun je die het beste gebruiken van de achterruitverwarming (schakelaar). Makkelijkste te vinden.

Direct stroom pakken van geschakelde plus zorgt voor overbelasting van dat systeem.
Altijd een 2e stroomcircuit maken met een relais als je zware dingen wilt gaan voeden. Zoals mistlampen bijvoorbeeld.
Leg daar dus ook een eigen massa voor aan. En vergeet niet om zekeringen ertussen te plaatsen.

Massa zit onder t dash links, daar waar de koppeling tussen binnen en buiten zit. Boutje, zie je vanzelf zitten, gaan een aantal bruine draden naartoe.

Er zit daar ook wel geschakelde plus, maar dan moet je gaan zoeken naar de juiste. Tis nogal spagetti daar, massa zelf is goed te vinden.

Nou zijn alle bruine draden massa, dus die zou je ook van de achterruitverwarming kunnen pakken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 25-07-2012 at 10:51.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-07-2012, 17:00
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default

Ok. Ik kijk als ik mn spulletjes binnen heb hoe en wat. Met jullie commentaar kan ik wel wat mee.

Dit is wat er binnenkomt aan documentatie van het product:
Complete Handleiding
Wiring and plumbing Diagram
Air plumbing guide
Air System Wiring Schematic
Reply With Quote
  #5  
Old 25-07-2012, 19:58
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Was je van plan dit als claxon te gebruiken? Hoop t toch niet he? :P
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #6  
Old 26-07-2012, 00:46
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default Ja hoor

Ja, met een grote maar. Ik wil het erin hebben zitten maar wil dat de gewone toeter gewoon blijft werken. Maar dat ik en speciaal knopje heb voor de speciale toeter. Ik wil er zeker geen mensen mee lastig vallen. Behalve als ze het gewoon zelf aangeven. Rdw zegt trouwens alleen over claxons dat ze eentonig moeten zijn. Meer niet.
Auto tunen en dergelijke hoef ik allemaal niet. Maar ik vind speciale toeters gewoon echt cool
Reply With Quote
  #7  
Old 26-07-2012, 18:43
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

okey, dan simpelweg 2 stroomcirkels aanleggen. 1 voor het bedieningsknopje die via de geschakelde plus een relais schakelt. En dat relais schakelt dan weer de voeding voor de hoorn in zodat die af gaat.
Meestal waar je het knopje wilt zetten (ik denk onder de radio?) kun je wel een geschakelde plus vinden bij een in de buurt liggende schakelaar. Zolang je het enkel als schakelspanning gebruikt kan er weinig fout gaan.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2012, 18:51
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default Update

Over 2 dagen arriveert mijn pakketje. Hier is hij te tracken.

Ik lees op het internet dat de hoorn compressor 16A nodig heeft. Waar kan ik een lijn aftakken waar 16A door gaat? Deze lijn stuur ik dan naar de relais en dan naar de hoorn. Het stuurcirquit kan ik wel aan.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-08-2012, 19:21
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Jules Graus
Over 2 dagen arriveert mijn pakketje. Hier is hij te tracken.

Ik lees op het internet dat de hoorn compressor 16A nodig heeft. Waar kan ik een lijn aftakken waar 16A door gaat? Deze lijn stuur ik dan naar de relais en dan naar de hoorn. Het stuurcirquit kan ik wel aan.

Rechtstreeks vanaf de accu pakken en daar vlakbij ook afzekeren.

Relais zou ik ook in de motorruimte of parafan houden (dan wel onder de afdekplaat, komt wat minder water). Alleen een draadje voor de stuurstroom daarheen. Ben je zo klaar mee, want massa pak je simpelweg van de carosserie

Heb je de boel ook nog veilig aangelegd

stuurstroomdraad kun je via de opening helemaal linksboven net onder de speakeropening (dus speaker er even uit) leggen. Dan hoef je geen gaten te boren naar de parafanbak. Wat weer voor onnodige roest en vochtproblemen zou kunnen zorgen.

Denk dat je met een klein uurtje werk de bekabeling wel hebt aangelegd. De hoorns weet ik niets van.
Maar let sowieso op het aansluitschema en maak een proefopstelling voor je gaat monteren
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 07-08-2012, 19:24
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default

Weet je of er ook zekering dozen te koop zijn bij de heuts? Die wat in de parafan zit waar alle zekeringen in zitten.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-08-2012, 12:52
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Je bedoeld de zekeringbak? Nee dat is gewoon origineel VW en om t om te bouwen naar een nieuwer type lijkt me onnodig veel werk.

Misschien dat ik nog zo'n zekeringbak heb liggen. (weet ik niet zeker) Maar als je rechtstreeks vanaf de accu een kabel (wel dik genoeg) legt en daar een zekeringhouder met zekering tussen doet (zijn bij de heuts te krijgen. in echt volgens mij 3e of 4e rij, bij de kabelschoentjes en schakelaars) heb je die zekeringbak echt niet nodig.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #12  
Old 08-08-2012, 14:44
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default

Ok, Gezekerd in een zekeringbak zoals jij dat noemt vind ik veiliger. Ik heb op internet gezocht en heb wat gevonden. Heb ook een plaatsje gevonden waar hij kan komen te zitten.

Morgen komen de hoorns, overmorgen de zekeringkast en een relais.

Heb even een elektrisch schema gemaakt zodat ik er zelf nog wijs uit kom. Misschien heeft hier later ofzo wel iemand iets aan.


Reply With Quote
  #13  
Old 08-08-2012, 14:45
Jules Graus Jules Graus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 13
Default

Lol. met dat plaatje heb ik het forum kapot gemaakt ofzo. Ziet er bij mij een beetje uit proporties uit.
Reply With Quote
  #14  
Old 08-08-2012, 16:06
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

neu hoor, forum past zich wel aan. Alleen de foto is te breed.
Waarom een zekeringkastje?
Dit is net zo veilig, tis alleen maar 1 zekering. meer heb je toch niet nodig?
http://www.bootland.nl/images/D/d-3078.png

Originele zekeringskastje is niet uit te breiden in elk geval.

En laat asjeblieft kroonstenen achterwegen. Die dingen zijn pas onveilig Gewoon solderen. Als je dat niet kunt, je weet waar je me kunt vinden
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #15  
Old 08-08-2012, 18:39
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Solderen is niet betrouwbaar: draden bewegen altijd wel wat en breken daardoor soms af, net naast de soldering. Neem liever de gebruikelijke fast-on stekkertjes en _krimp_ deze aan de draad: autofabrikanten doen dat ook, en met goede reden.
Reply With Quote
  #16  
Old 08-08-2012, 18:44
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Solderen is niet betrouwbaar: draden bewegen altijd wel wat en breken daardoor soms af, net naast de soldering. Neem liever de gebruikelijke fast-on stekkertjes en _krimp_ deze aan de draad: autofabrikanten doen dat ook, en met goede reden.


Autofabrikanten gebruiken voor een draadverbinding een splice. Heel wat anders en veel betrouwbaarder dan die fast-on stekkertjes
Trouwens die fast-on stekkertjes breken bij mij ook altijd af vlak voor t stekkertje.
En dat ben ik bij productiekabelbomen ook al vaker tegengekomen.
Solderen is betrouwbaar zat. Mits je het goed doet en vervolgens goed isoleert, liefst nog met krimpkous.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #17  
Old 08-08-2012, 18:54
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Solderen is betrouwbaar zat.

Ik weet sinds mijn opleiding dat dat beslist niet zo is, en heb het - eigenwijs als ik ben - zelf ook mogen ervaren. Alleen als je er voor zorgt dat de draad helemaal niet kan bewegen of trillen (en propbeer dat maar eens, in een auto) maak je een kans dat het op de lange duur ook heel blijft.

Het waarom: soldeertin krimpt tijdens het afkoelen nogal sterk, en knelt de koperdraadjes af; dat geeft een dus zwak punt in de draad.
Reply With Quote
  #18  
Old 08-08-2012, 20:31
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Hier wordt alles gesoldeerd en komt er geen amp/fast on meuk oid tussen.
Wanneer je solderen goed toepast is er niets aan de hand.
Reply With Quote
  #19  
Old 09-08-2012, 12:53
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Ik weet sinds mijn opleiding dat dat beslist niet zo is, en heb het - eigenwijs als ik ben - zelf ook mogen ervaren. Alleen als je er voor zorgt dat de draad helemaal niet kan bewegen of trillen (en propbeer dat maar eens, in een auto) maak je een kans dat het op de lange duur ook heel blijft.

Het waarom: soldeertin krimpt tijdens het afkoelen nogal sterk, en knelt de koperdraadjes af; dat geeft een dus zwak punt in de draad.


Je knelt bij fast-on stekkertjes en bij splicen ook de koper af.
En bij elke verbinding is het stukje vlak na die verbinding het zwakst. Dat probeerde ik al uit te leggen.

Vergelijk het met een gelast stuk staal. Meestal breekt de las zelf niet, maar het staal eromheen. (of je moet een slechte las hebben)

Bij solderen, fast-on, splice, of wat voor verbinding dan ook is de draad er vlak omheen altijd zwakker dan de verbinding zelf. Juist door dat de verbinding sterker is EN omdat je de draad verzwakt door deze samen te klemmen of te verhitten (goeie fast-on doe je ook een krimpkous overheen, en die verwarm je dan dus ook)

Overigens die fast-on stekkertjes zet ik altijd met wat soldeertin nog eens vast, want die dingen kunnen niet goed tegen trekbelasting.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum