Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2005, 21:10
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default wie weet wat dit is?

Hallo een aantal vraagjes wat betreft mijn 1800 16v kr blok uit 89.

Op 'het andere forum' weinig goede en bruikbare reacties dus hier maar eens proberen.

Ik wil graag weten waar de onderstaande foto van zijn en wat het doet. Dit om alles beter te leren begrijpen.

Vraag 1 op de startmotor zitten 2 aansluitingen.

Een dikke aansluiting voor de stroom van de accu,

Aansluiting 1: Ik wil ik graag weten wat deze doet
Aansluiting 2: Deze komt volgens mij van je contactslot. Wie kan het bevestigen?




vraag 2
Wat is dit pecies en wat doet het?



Vraag 3
Op je gasklephuis zit een soort van gasklep aanslag. Waar dient deze voor? Wat gebeurt er als je hier aan draait?



Vraag 4
Voor op het spruitstuk zit een aluminium blokje met daaronder een slangetje die naar de carterontluchting loopt. Waar is dit slangetje voor?




vraag 5
Wat is dit ding op de dynamo?




alvast bedankt

gr peter
Reply With Quote
  #2  
Old 19-05-2005, 21:13
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

hier nog even een oude foto van de motorruimte zodat je een beter beeld krijgt van waar zit wat
http://img281.echo.cx/img281/2028/img17927pz.jpg
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2005, 22:48
paddygti's Avatar
paddygti paddygti is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 206
Send a message via ICQ to paddygti Send a message via MSN to paddygti
Default

foto 1 aansluiting 1
komt van contactslot

aansluiting 2 gaat door naar je bobine die zorgt er voor dat tijdens het starten je bobine voldoende stroom krijgt

foto 2 een of andere onderdruk sensor voor je deceleratie schakeling nodig voor het stationare draaien van je motor

foto 3
is er voor zodat je gasklep je microswitch niet kapot slaat bij het abrupt gas los laten

slangetje is voor onder druk in je carter ontluchting

blokje op dynamo is voor ontstoring van je audio
__________________
webmaster [url="https://www.facebook.com/pages/Vwnoord/616307265111643[/url]
Reply With Quote
  #4  
Old 19-05-2005, 22:56
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Ik heb s ooit iemand horen zeggen dat dat ding op foto 5 een ontstorings-geval is voor je radio.
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2005, 23:07
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

paddy gti gaat door voor de wasmachine.
alles klopt twijfel alleen nog over foto 2 maar de rest is goed
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2005, 23:24
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Exclamation

Foto 2 is een membraan schakelaar die werkt op onder druk....bij een koude motor, dat wil zeggen koelwater temp onder de pakweg 30 graden, zorgt deze bij gasgeven voor VERRIJKING van het mengsel, zodra de motor warmer is word deze schakeling door een van de thermoswitches overbrugt en vind er geen verrijking meer plaats
Reply With Quote
  #7  
Old 19-05-2005, 23:27
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Exclamation

Foto 3 is de aanslag schroef voor je gasklep, deze staat altijd iets open..en hoeft in principe nooit versteld te worden. Deze voorkomt dat de gasklep rust op het alumnium van het gasklep huis..
Reply With Quote
  #8  
Old 19-05-2005, 23:31
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Exclamation

Foto 5 is inderdaad een ontstorings condensator
Reply With Quote
  #9  
Old 20-05-2005, 06:58
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Waarom een druk meter onder je kap?
Reply With Quote
  #10  
Old 20-05-2005, 09:59
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

Quote:
Originally Posted by ForumFreak
Waarom een druk meter onder je kap?

vroeg ik me ook al af..
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #11  
Old 20-05-2005, 12:04
paddygti's Avatar
paddygti paddygti is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 206
Send a message via ICQ to paddygti Send a message via MSN to paddygti
Default

Quote:
Originally Posted by ForumFreak
Waarom een druk meter onder je kap?

denk dat die er zit om dat dat stoer lijkt
__________________
webmaster [url="https://www.facebook.com/pages/Vwnoord/616307265111643[/url]
Reply With Quote
  #12  
Old 20-05-2005, 13:50
Big_Mac_Mark's Avatar
Big_Mac_Mark Big_Mac_Mark is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,301
Default

Wou het net gaan vragen...Maar toen las ik jullie posts...Ik dacht: HEEH! Een drukmeter op een 16v? Waarom heb die niet...

@ Peter: Enlight us with more info...
__________________
- Golf MK4 2.0, 1999

- Honda CBR 900 RR Fireblade, 1998

ZU RISIKEN UND NEBENWIRKUNGEN LESEN SIE DIE PACKUNGSBEILAGE UND FRAGEN SIE IHREN ARTZT ODER APOTHEKER
Reply With Quote
  #13  
Old 20-05-2005, 20:19
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

hey jongens bedankt voor de goede reacties.

foto 2 is me iets duidelijker geworden.Alleen snap ik dat vereikingsverhaal nog niet helemaal. Het is een kr dus een mechnische injectie. Zordt dit membraamdrukpotje ervoor dat de stand van de toerentalstabilisatieklep verder opengaat? Of regelt dit membraamdrukpotje de klep die tussen de luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit(de by-pass van de regelmengselklep)?

Misschien een domme vraag :Is dit soms ook de choke?

foto 3 is zeer nuttige informatie voor mij omdat mij stationair schroef helemaal in de uitgedraaide stand staat en net geen 1000 toeren wil draaien. Ik moet dit schroefje op de foto dus iets indraaien zodat de kleine klep van mijn gasklephuis een beetje open staat. Dan kan ik het toerental ook weer beter afstellen. thanks voor dit goede antwoord fred.

En over het drukmetertje kan ik het volgende vertellen.
Ik heb hem in de benzineslang gemaakt tussen mijn brandstofpomp en de inlaat van de spinnekop. Het is natuurlijk stoer om zo'n meter te hebben maar ook zinvol. Ik kan nu goed aflezen wat mijn bezinedruk naar de spinnekop is. Een soort van controle of je pomp wel oke is. Standaar moet een kr pomp ongeveer 5 bar leveren, die van mij staat op 5,7 bar. Dat komt omdat er vermoedelijk ooit een keer een pl pomp onder gezet is dus een voor ke jetronic. Het is dus niet de inspuitdruk van je injectors die je afleest.

Hier nog even een pic van het metertje in ruststand.
http://img8.echo.cx/my.php?image=img17709se.jpg

Nog een laatste vraag: Als ik mijn auto in de 3e versnelling tot 5000 toeren trap en druk dan de koppeling in dan zakt het toerentals heel langzaam terug. Dit doet ie in alle vesnellingen. Wat kan dat zijn? Nadruppelende injectors? Te reik mengsel? valse lucht? Wie kan het zeggen? Of is dit normaal?

gr
Reply With Quote
  #14  
Old 20-05-2005, 21:07
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

De KR is uitgerust met een KE-jetronic inspuiting, die heeft een start verstuiver. Deze word tevens gebruikt om bij een koude motor de inspuiting tijdelijk te verrijken (bij accelertie dus). Dit verrijken gebeurt om condensatie verliezen te voorkomen, waardoor de motor in koude toestand een verkeerd mengsel krijgt
Bij koude toestand word de startsproeier OOK gebruikt om het mengsel bij acceleratie te verrijken, dat gebeurt dus met deze vacuumswitch...

De *choke* voorziening bij dit type inspuiting bestaat uit een zg warmdraai regelaar, die tijdens de warmdraaifase de hoeveelheid ingespoten brandstof verhoogd, dit gebeurt door verandering van de brandstofretour druk vanuit de spinnekop, waardoor de regelplunjer omlaag beweegt en er meer branstof word toegevoerd aan de motor. Door een tweetal zaken word deze warmdraai regelaar gestuurd: Door de warmte van de motor, en door een bimetaal die electrisch verwarmd word. Door de beweging van het bimetaal word een opening meer of minder geopend, via deze opening word de hier boven genoemde retourdruk gestuurd. Door opwarmen van de motor én het verwarmen door de electriciteit verkrijg je dus een regelende werking die als *choke* dient..
Reply With Quote
  #15  
Old 20-05-2005, 21:48
paddygti's Avatar
paddygti paddygti is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 206
Send a message via ICQ to paddygti Send a message via MSN to paddygti
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
De KR is uitgerust met een KE-jetronic inspuiting, die heeft een start verstuiver. Deze word tevens gebruikt om bij een koude motor de inspuiting tijdelijk te verrijken (bij accelertie dus). Dit verrijken gebeurt om condensatie verliezen te voorkomen, waardoor de motor in koude toestand een verkeerd mengsel krijgt
Bij koude toestand word de startsproeier OOK gebruikt om het mengsel bij acceleratie te verrijken, dat gebeurt dus met deze vacuumswitch...

De *choke* voorziening bij dit type inspuiting bestaat uit een zg warmdraai regelaar, die tijdens de warmdraaifase de hoeveelheid ingespoten brandstof verhoogd, dit gebeurt door verandering van de brandstofretour druk vanuit de spinnekop, waardoor de regelplunjer omlaag beweegt en er meer branstof word toegevoerd aan de motor. Door een tweetal zaken word deze warmdraai regelaar gestuurd: Door de warmte van de motor, en door een bimetaal die electrisch verwarmd word. Door de beweging van het bimetaal word een opening meer of minder geopend, via deze opening word de hier boven genoemde retourdruk gestuurd. Door opwarmen van de motor én het verwarmen door de electriciteit verkrijg je dus een regelende werking die als *choke* dient..


eh ctrl-c ctrl=v

of eh vreselijk veel type werk gehad

maar klopt als een bus
__________________
webmaster [url="https://www.facebook.com/pages/Vwnoord/616307265111643[/url]
Reply With Quote
  #16  
Old 20-05-2005, 22:09
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

thanks again fred.

Ik dacht dat ik er al veel van af wist maar dat valt toch nog even smerig tegen. Het warmdraairegelaar verhaal was me wel bekend. Maar dat de koudestart sproeier tijdens de opwarmfase mee helpt was me nog niet bekend. Bij mij loopt ie de eerst 10 seconden even iets harder stationair en dan zakt ie terug naar 1000 toeren.

Dus als ik het goed begrijp is dit membraamdrukpotje een soort van sensor die aan de hand van de acceleratie=vacuum de koudestartsproeier regelt. De thermotijdschakelaar bepaalt of de motor boven de 30 graden zit, en bepaalt aan de hand hiervan of de koudestartsproeier moet werken. (correct me if i am wrong)

Waarvoor dient die bypassklep dan? Ik bedoel die klep die tussen het luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit. De bypass van de mengselregelklep. Ik heb wel eens gehoort dat dit een backfireklep is. Maar regelt dit ding ook iets?
Reply With Quote
  #17  
Old 20-05-2005, 22:34
paddygti's Avatar
paddygti paddygti is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 206
Send a message via ICQ to paddygti Send a message via MSN to paddygti
Default

Quote:
Originally Posted by peter139

Waarvoor dient die bypassklep dan? Ik bedoel die klep die tussen het luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit. De bypass van de mengselregelklep. Ik heb wel eens gehoort dat dit een backfireklep is. Maar regelt dit ding ook iets?

deceleratie klep bedoel je
__________________
webmaster [url="https://www.facebook.com/pages/Vwnoord/616307265111643[/url]
Reply With Quote
  #18  
Old 20-05-2005, 23:13
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Question

Quote:
Originally Posted by peter139
thanks again fred.

Ik dacht dat ik er al veel van af wist maar dat valt toch nog even smerig tegen. Het warmdraairegelaar verhaal was me wel bekend. Maar dat de koudestart sproeier tijdens de opwarmfase mee helpt was me nog niet bekend. Bij mij loopt ie de eerst 10 seconden even iets harder stationair en dan zakt ie terug naar 1000 toeren.

Dus als ik het goed begrijp is dit membraamdrukpotje een soort van sensor die aan de hand van de acceleratie=vacuum de koudestartsproeier regelt. De thermotijdschakelaar bepaalt of de motor boven de 30 graden zit, en bepaalt aan de hand hiervan of de koudestartsproeier moet werken. (correct me if i am wrong)

Waarvoor dient die bypassklep dan? Ik bedoel die klep die tussen het luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit. De bypass van de mengselregelklep. Ik heb wel eens gehoort dat dit een backfireklep is. Maar regelt dit ding ook iets?



Die verrijking via dat membraan switchje gebeurt alleen bij gas geven bij temperaturen < 30 graden.

Ik ken aan de hand van het plaatje niet precies waar die *bypass* zit....

Maar...dat slangtje onder aan op de foto, gaat dat naar een electrisch klepje ??
Reply With Quote
  #19  
Old 20-05-2005, 23:14
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by paddygti
eh ctrl-c ctrl=v

of eh vreselijk veel type werk gehad

maar klopt als een bus


Nee gewoon ingetikt...ik hou niet van knippen en plakken, dit komt zo uit het hoofd ;-)
Reply With Quote
  #20  
Old 20-05-2005, 23:45
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Quote:
Nog een laatste vraag: Als ik mijn auto in de 3e versnelling tot 5000 toeren trap en druk dan de koppeling in dan zakt het toerentals heel langzaam terug. Dit doet ie in alle vesnellingen. Wat kan dat zijn? Nadruppelende injectors? Te reik mengsel? valse lucht? Wie kan het zeggen? Of is dit normaal?


Quote:
deceleratie klep bedoel je


Dit verklaard mijn probleem denk ik. Ik heb deze klep niet meer zitten omdat ik zo'n mooi gepolijst bonrath aanzuigbuisje heb ZONDER het gat dat bedoelt is voor deze deceleratieklep.
Dus als ik het goed begrijp zorgt deze klep ervoor dat je toerental sneller naar beneden gaat bij het loslaten van het gas en indrukken van de koppeling.

Mooi forum dit hier kun je nog wat van leren. Zeker allemaal trouwe vwvortex leden?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum