Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-05-2005, 13:36
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default Opboren 1.8 16v

Nou, vandaag maar eens begonnen aan de 1.8 16v.
Plan is om ook het hele onderblok lekker nieuw te krijgen.

Net zuigers eruit getrokken en het ziet er allemaal erg netjes uit.

Dan zit ik toch te denken aan het opboren naar 1.9 of 2.0.
Daar heb ik dan ook een paar vraagjes over.

- Waar kan dit?
- Waar kan ik voor zuigers terecht en wat kost dat ongeveer?
- Moet ik dan naar 1.9 of 2.0 doen?

Alvast bedankt
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-05-2005, 14:08
vwbullit's Avatar
vwbullit vwbullit is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 1,563
Default

ik heb een zeer goed bedrijf voor je waar ook mijn g60 ligt.
Zijn nog is echte vakmensen.


als je intresse hebt dan mail me maar op b.vangeerenstein@chello.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 22-05-2005, 15:47
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

Quote:
Originally Posted by vwbullit
ik heb een zeer goed bedrijf voor je waar ook mijn g60 ligt.
Zijn nog is echte vakmensen.


als je intresse hebt dan mail me maar op b.vangeerenstein@chello.nl


Je hebt mail
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-05-2005, 16:14
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Alleen boren kan niet naar 2.0L, 1.9L word ook lastig. Ik heb nog wel een setje gebruikte 2.0 16V zuigers liggen (82.5 mm), dan krijg je met standaard krukas +- 1850 CC.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #5  
Old 22-05-2005, 17:24
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

ey rick! post es wat foto`s man

kzag laatst op een site (weet em niet meer) dat ze het onderblok van een 1.9 diesel hadden gebruikt en die hadden uitgehoond tot de diameter van een 1.8KR.....

misschien `n idee?
Reply With Quote
  #6  
Old 22-05-2005, 17:41
HotWheels's Avatar
HotWheels HotWheels is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 733
Default

kronenburg boorde 1800 8v toch ook op tot 1900, dacht ik?
waarom kan dat niet dan? zit er zelf ook aan te denken namelijk. maar vraag me af of de kosten opwegen tegen de vermogenswinst (miss erg duur en weinig winst?).
Reply With Quote
  #7  
Old 22-05-2005, 18:04
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Er zijn gveel mogelijkheden maar als je echt harder wil d.m.v. meer cilinderinhoud zal je ook een andere krukas moeten monteren, namelijk eentje met langere slag. Nadeel hiervan is echter wel dat een lange-slag motor bovenin toeren minder bdoet dan een motor met kortere slag. Hoe langer de slag hoe minder toeren je kan maken, maar hoe meer vermogen in lage toeren. Hoe korter de slag hoe meer toeren je kan maken en hoe meer vermogen bovenin. Ik denk dat je eerst eens de mogelijkheden moet gaan uitzoeken en dan kijken wat hetgene jij wilt kost.
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #8  
Old 22-05-2005, 18:14
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

okeee mooi stuk info!

Gaat me idd oergolf-haarlem ook al zei, of het geld het waard is tov de winst die je er uithaalt...

Heb absoluut geen idee wat nieuwe zuigers kosten en het uitboren opzich!

is het een aanrader aangezien het blok nu totaal uit elkaar ligt, om de zuigers te vervangen? blok heeft circa 180dkm gelopen...
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-05-2005, 18:25
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

180000 km? das nix man...
zuigers niet vervangen... gewoon ff kijken of de zuigerveren nog goed zijn...
dat kan je doen door em met een zuiger ff recht in de cilinder te drukken...en dan de speling meten tussen de uiteinden...

en tja... op zich de drijfstanglagers... ff kijken of die er nog goed uitzien...
misschien de keerringen?
Reply With Quote
  #10  
Old 22-05-2005, 18:39
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

Quote:
Originally Posted by René
180000 km? das nix man...
zuigers niet vervangen... gewoon ff kijken of de zuigerveren nog goed zijn...
dat kan je doen door em met een zuiger ff recht in de cilinder te drukken...en dan de speling meten tussen de uiteinden...

en tja... op zich de drijfstanglagers... ff kijken of die er nog goed uitzien...
misschien de keerringen?


nee km's vallen idd mee, wil sowieso zuigerveren, lagers en keeringen vervangen... apparaat ligt nu ja toch open!

Op de kop van de zuigers zit nogal wat roet, is het aan te raden om dat schoon te maken en hoe?

Foto's zal ik van de week ff maken!
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #11  
Old 22-05-2005, 19:53
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Maak maar ff wat foto's ja, want die roet zal wel kool zijn, en als dat veel is is het een teken van olieverbruik... En rene, das natuurlijk beunen he wat jij nu zegt. Als je serieus wilt weten of je onderblok en zuigers nog goed zijn moet je het spul gewoon meten, zuigers en cilinders, en zuigerveren gewoon vervangen, 180.000 is behoorlijk veel hoor...
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #12  
Old 22-05-2005, 21:14
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

Je kan het ronde profiel op de kop van de zuigers nog duidelijk zien...






__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-05-2005, 22:05
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Aan de bovenkant is zo i.d.d. weinig te zien, die van de zijkant is wat onduidelijk. Maar als je het echt wilt weten moet je toch echt meten, meten is weten.!
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #14  
Old 22-05-2005, 22:50
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

Quote:
Originally Posted by WilliamF
Aan de bovenkant is zo i.d.d. weinig te zien, die van de zijkant is wat onduidelijk. Maar als je het echt wilt weten moet je toch echt meten, meten is weten.!


Ga ik doen, is dat zelf te doen of moet dat professioneel gedaan worden?
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-05-2005, 22:57
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Nou je hebt schroefmaten nodig voor je zuigers en speciale meetapparatuur voor je cilinders. Je kan er niet ff een rolmaat inleggen zeg maar...
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #16  
Old 22-05-2005, 23:05
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

haha okee dan, ga morgen wel ff informeren..!

Denk dat ik het opboren niet ga doen... gewoon dit lekker als nieuw maken
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #17  
Old 23-05-2005, 09:25
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
kzag laatst op een site (weet em niet meer) dat ze het onderblok van een 1.9 diesel hadden gebruikt en die hadden uitgehoond tot de diameter van een 1.8KR.....

misschien `n idee?


www.golf16v.tk
Reply With Quote
  #18  
Old 23-05-2005, 11:02
MORREN
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by oergolf-haarlem
kronenburg boorde 1800 8v toch ook op tot 1900, dacht ik?
waarom kan dat niet dan? zit er zelf ook aan te denken namelijk. maar vraag me af of de kosten opwegen tegen de vermogenswinst (miss erg duur en weinig winst?).



Ja klopt, ik heb ook een boring van 84mm dacht ik, was in elk geval de max..
Dan zit je volgens mij rond de 1900cc totaal, met dezelfde slag.
Met alleen opboren pak je weinig winst, tis meer een leuke basis voor verdere tuning.
Reply With Quote
  #19  
Old 24-05-2005, 11:14
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by Rickyrick
Je kan het ronde profiel op de kop van de zuigers nog duidelijk zien...








Leuke asbak, als je het goed doet prop je er nieuwe zuigers in. En meestal niet omdat de zuigers zelf verstleten zijn (de veren slijten harder), maar omdat de cilinderwand wel weer ff opgefrist mag worden en dus naar een overmaat geboord moet worden -->grotere zuigers nodig.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #20  
Old 24-05-2005, 11:17
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by PatrickMk1
Ja klopt, ik heb ook een boring van 84mm dacht ik, was in elk geval de max..
Dan zit je volgens mij rond de 1900cc totaal, met dezelfde slag.
Met alleen opboren pak je weinig winst, tis meer een leuke basis voor verdere tuning.


In theorie toch zo'n 5% stijging van het koppel over het hele toerengebied. Niet verkeerd, maar in vergelijking tot een turbo is het niks daar verdubbel je het gemakkelijk natuurlijk.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum