![]() |
|
||||
|
||||
![]() hallo .
ik ben sinds een paar maand eigenaar van een Golf V 1.9 tdi ( 105 pk ) van het bouwjaar 2006 . erg leuke wagen om mee te rijden , vindt het een super koop ![]() maar nu vertrouw ik die kerel niet aan wie ik mijn auto gekocht heb en wel door dit voorval . gisteren wilde ik vertrekken met mijn golf en het lichtje van lage oliepeil sprong aan . dus gelijk wat olie bijgevuld . nu heb ik mijn auto aangekocht aan 122.000 km gisteren stond de teller op 125.500 ( afgerond om dat ik de getallen niet van buiten weet ) dat is dus een kleine 3500 km , gisteren moest ik er 1 liter olie bij gieten , en dit vond ik vreemd want bij de aankoop heeft hij z'n onderhoud gehad . en olie verbruik van 1l op 3500km lijkt me veel . dus vandaag wilde ik eens kijken of de wagen ook werkelijk een Distributieriem gekregen had . gelijk beginnen demonteren aan de golf , merk ik smurrie aan in de aanzuig darm die naar de inlaat gaat zowel de losse darm als in de darm die van de intercooler komt . de smurrie die ik er aantref is een mix van olie & water , de witte/bruine pap dus . ik vroeg aan m'n vader of dit normaal was en hij zei dat het normaal was omdat het hier bij ons behoorlijk koud is ( bijna 2weken aan een stuk -5 afgewisseld met dagen waar het naar -1 komt en dagen waar het naar -10 gaat ) dus nu had ik graag geweten of het normaal is ? want ik link het lage oliepeil aan de smurrie in de aanzuigdarm ? oohja voor ik het vergeet . mijn turbo fluit ook vrolijk in het rond , dus ik hoor de turbo aanslaan en afslaan in de wagen , niet zo fel maar toch boven de radio uit ( radio staat nooit hard , gewoon sfeermuziek ). iemand vertelde mij dat dit normaal was bij de Golf V maar ook daar twijfel ik aan . ik hoop dat jullie iets weten hierop . ps : mijn auto is aangekocht op 7 november 2012 dus heel veel km doe ik niet met mijn wagen . alvast bedankt & grts nicky Last edited by Scirocco_1600 : 21-01-2013 at 19:15. |
|
||||
|
||||
![]() Heb je NAP bij de auto? Km stand is niet hoog voor een diesel.
In de aanzuigbuizen zit altijd wat olie, turbo fluit is wel wat vroeg met deze km stand, vandaar dat ik me afvraag of deze wel klopt...
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Is inderdaad weinig km voor een diesel (nog geen 20000 per jaar), dit is in veel gevallen niet geloofwaardig. Heb je er ook het orginele onderhoudsboekje bij ?? Netjes ingevuld door dealer of universele garage, met de sticker met wagengegevens op de eerste pagina (geen sticker is niet het orginele boekje).
|
|||
|
|||
![]() Die km stand kan goed kloppen in Belgie is de diesel wegenbelasting een heel stuk lager als hier.
Het olie verbruik zou ik zelf eens meten of heb je bij aankoop zelf gepeilt? Als een particulier de auto net voor verkoop nog een beurt laat geven zonder dat daar papieren van zijn kun je ervan uit gaan dat dit niet gebeurd is(in veel gevallen) Dat je met veel kleine stukjes is die sludge in je leidingen veel voorkomend.
Ovaal kever 54 kever cabrio 1970 T3 Last edited by Rob g60 : 22-01-2013 at 10:03. |
|
||||
|
||||
![]() hier in belgië kunnen we de km stand controleren met de car-pass
en deze klopt . onderhoudsboekje is ook aanwezig , wagen is tot 2010 naar de VW geweest , daarnaa staat er geen stempel meer in van de garage . ik heb de peilstok niet meer gecontroleerd omdat ik de wagen bij een garage heb gekocht , en ik wel vertrouwde op die kerel . ik denk dat ik eens zal beginnen met een goed onderhoud te geven aan de wagen " olie , oliefilter , mazoutfilter , luchtfilter , pollenfilter " en daarna alles leidingen eens uitkuisen als ook de carterventilatie en hopen dat het dan beter of weg gaat . grts |
|
|||
|
|||
![]() Ook even kijken of de tandriem al ooit vervangen is
|
||||
|
||||
![]() @ spierings , ik was dit aan het bekijken toen ik de olie in de aanzuigdarm zag
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() nu heb ik eens een kleine check gedaan .
na de carterplaat te hebben gedemonteerd zag ik dit . ![]() ![]() dit is de smurrie in de aanzuigdarm : ![]() ![]() morgen namiddag ga ik langs bij de uitleesman , we gaan eens de turbo testen , ik denk wel dat het fluiten van de lekke intercooler komt . grts nicky |
|
|||
|
|||
![]() Die vette olie aanslag rond de slangen komt wel vaker voor, gewoon even de afdichtingen (groene ringen) vervangen.
In jouw geval is het nog minimaal. Smurrie heeft ook wel met het vochtige weer te maken, wat olie in de slangen is helemaal normaal.
|
||||
|
||||
![]() oke , ik had gedacht ook preventief alle dichtingen van aanzuig te vernieuwen , is dit aan te raden ? en leverbaar in een kit bij de vw ?
grts nicky |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Alleen afdichtingen vervangen van de slangen welke lekken, anderzijn niet nodig. Hier is geen setje van, je zal ze ieder los moeten kopen (meestal bij een dealer gewoon op voorraad)