![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Beste mede-forummers,
Ik heb een vraag over aluminium centreerringen. Ik heb nu kunststof centreerringen op mijn velgen, echter wil ik graag aluminium. De kunststoffen ringen passen met een beetje aanduwen perfect. Echter is aluminium natuurlijk niet zo flexibel als kunststof. Dus ik denk dat de aluminium iets andere maten zouden moeten hebben. De kunststof ring is 66,45mm voor de velg zijde en 57,1 mm voor de autozijde. Echter wat voor maten zou ik moeten bestellen met een aluminiumring? Ik heb een aluminium ring gepast op de autozijde die 57,1 mm was en die ging er met veel moeite overheen. Is het dat verstandig om bij aluminium bijvoorbeeld 57,2mm voor autozijde te nemen en 66,3 voor velgzijde? Of zit er dan teveel speling op? Graag hoor ik het, |
#2
|
||||
|
||||
![]() de maat die jij opgeeft kan ik alleen vinden in plastic en niet in alluminium.
Ik weet ook niet of je centreerringen "op maat" kan laten maken :s Waarom wil je allu ipv plastic?? Grtz jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Ik snap ook niet waarom je alu boven plastic zou verkiezen.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Gaat alleen maar vast ''roesten'' als je ze van alu neemt ipv plastic.
Je kan het beste ff de diameter van het centergat van de velg meten. gr |
#5
|
|||
|
|||
![]() waarom ik alu boven kunststof verkies, is omdat mijn kunststof ringen niet op de velg goed aansluiten maar op de auto niet perfect. Er staat wel 57,1 en me auto is dat ook wel echter zit er best wel speling op. Waardoor de auto trilt bij ongeveer 140 - 180 km/h. Omdat de ringen op aluminium wat nauwkeuriger zijn en volgens sommige ook wat minder speling kunnen krijgen.
Vandaar dat ik alu ringen op maat wil laten maken. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Ik betwijfel of dat aan die ringen ligt! Volgens mij worden de wielen pas goed gecentreerd als je de wielbouten aandraait, en heeft de centreerring dan geen functie meer.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Idd, ik durf zelfs wielen te plaatsen zonder centreerringen en dan heb ik nog geen last van trillingen, zolang de auto goed is uitgelijnd en de wielen netjes zijn gebalanceerd zou dit geen problemen mogen geven.
Mss wat vuil tussen je naaf en je velghart? En anders ff een nieuw setje plastic ringen scoren. Kosten iets van een 5€ per stuk. Ik heb er laatst gekocht van 57.1 naar 73.1 en heb er geen problemen mee. Passen mooi in de velg en vast over de naaf. Zitten op een MK1 cabby van "86. Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Ik rij wel vaker zonder centreerringen, zelfs bij 240km/u geen enkele trilling
![]()
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM ![]() KTM EXC 525 Racing SM ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Als ik het zo lees denk ik eerder aan de banden en velgen die wat geleden hebben.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() ik dacht vroeger ook dat centreerringen onzin was... doch heb ik het gezien, dat de lak op de conische vlakken van de gaten voor de bouten niet rondom versleet, en de auto trilde... met centreerringen slijt de lak wel perfect rond.. er is enige speling in de schroefdraad, en op het moment dat je wiel op de bouten hangt, en je begint hem aan te draaien, wordt het tegen je schijf (of trommel) gedrukt, terwijl het nog steeds op de bouten hangt, die dan schuin de naaf in gaan, omdat er speling is.. wie zegt, dat de ontstaande wrijvingskracht tussen velg en schijf/trommel niet dusdanig groot is, dat het wiel niet gecentreerd wordt, terwijl je momentsleutel wel klikt?
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() gewoon altijd centreerringen monteren. ze zitten er niet voor niets tussen.
maar jou trillings probleem gaat niet weg als je nu alu of de juiste! kunstof centreerringen monteerd. zal hem ergens anders inzitten. banden. velgen krom. draagvlak niet schoon. naaf krom. en ga zo maar door. mvg sjaak
__________________
alles komt ooit goed |
#12
|
|||
|
|||
![]() Zou het ook kunnen liggen aan wielen voor en achter te wisselen eventueel. Velgen zijn namelijk nieuw. Kunnen dan natuurlijk alsnog krom zijn. Banden zijn reeds 2x gebalanceerd op uitgebreide machine bij de dealer. Draagvlakken zijn schoongemaakt
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Is het weg met een andere set wielen??
Het kan natuurlijk ook heel ergens anders in zitten... je schrijft trilt bij de 140-180.. meestal als een wiel onbalans heeft trilt deze bij de 80 of 100 km/h ... wat voor wielen zijn het en wat voor auto rijd je?? voor naar achter wisselen en het zit in een wielen/band zal de trilling van je stuur naar je stoel gaan en andersom.. is iig te proberen Gr |
#14
|
||||
|
||||
![]() Centreer ringen zijn gewoon nodig, anders komt de hele kracht alleen op je bouten te staan.
Als het niet nodig zou zijn ....waarom maken ze dan een gat op maat in de velg en niet gewoon een groot gat ? Er wordt best wat kracht verminderd op je wielbouten door die ringen. Maar hoe hogere steekmaat (bouten dus verder uit elkaar) je hebt hoe minder je ringeb nodig hebt. Plastic ringen zijn gewoon prima, niks mis mee. Zou eerst eens andere velgen erop zetten als je die nog hebt, kun je iig uitsluiten dat het niet iets is met balanceren/slag in wiel etc. Daarna zou je eens gaan moeten kijken naar je complete stuurinrichting en ophanging, denk dan aan gare rubbers etc. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Bovendien: geloof je nou echt dat zo'n stukje (zacht!) plastic meer krachten kan opvangen dan 4 of 5 wielbouten? Nee toch, he? |