Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 10-11-2013, 17:49
janneman228 janneman228 is offline
Forum Newbee

Default Vraag centreerringen

Beste mede-forummers,

Ik heb een vraag over aluminium centreerringen.
Ik heb nu kunststof centreerringen op mijn velgen, echter wil ik graag aluminium.
De kunststoffen ringen passen met een beetje aanduwen perfect. Echter is aluminium natuurlijk niet zo flexibel als kunststof. Dus ik denk dat de aluminium iets andere maten zouden moeten hebben. De kunststof ring is 66,45mm voor de velg zijde en 57,1 mm voor de autozijde.

Echter wat voor maten zou ik moeten bestellen met een aluminiumring?
Ik heb een aluminium ring gepast op de autozijde die 57,1 mm was en die ging er met veel moeite overheen.

Is het dat verstandig om bij aluminium bijvoorbeeld 57,2mm voor autozijde te nemen en 66,3 voor velgzijde? Of zit er dan teveel speling op?

Graag hoor ik het,
Reply With Quote
Old 10-11-2013, 19:24
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

de maat die jij opgeeft kan ik alleen vinden in plastic en niet in alluminium.

Ik weet ook niet of je centreerringen "op maat" kan laten maken :s

Waarom wil je allu ipv plastic??

Grtz jel

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Old 10-11-2013, 19:27
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!

Ik snap ook niet waarom je alu boven plastic zou verkiezen.
Old 10-11-2013, 20:09
mark1991 mark1991 is offline
VW Enthousiast

Gaat alleen maar vast ''roesten'' als je ze van alu neemt ipv plastic.
Je kan het beste ff de diameter van het centergat van de velg meten.

gr
Reply With Quote
Old 10-11-2013, 21:53
Forum Newbee

waarom ik alu boven kunststof verkies, is omdat mijn kunststof ringen niet op de velg goed aansluiten maar op de auto niet perfect. Er staat wel 57,1 en me auto is dat ook wel echter zit er best wel speling op. Waardoor de auto trilt bij ongeveer 140 - 180 km/h. Omdat de ringen op aluminium wat nauwkeuriger zijn en volgens sommige ook wat minder speling kunnen krijgen.

Vandaar dat ik alu ringen op maat wil laten maken.
Reply With Quote
Old 10-11-2013, 22:48
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Ik betwijfel of dat aan die ringen ligt! Volgens mij worden de wielen pas goed gecentreerd als je de wielbouten aandraait, en heeft de centreerring dan geen functie meer.
Reply With Quote
Old 10-11-2013, 23:17
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Idd, ik durf zelfs wielen te plaatsen zonder centreerringen en dan heb ik nog geen last van trillingen, zolang de auto goed is uitgelijnd en de wielen netjes zijn gebalanceerd zou dit geen problemen mogen geven.

Mss wat vuil tussen je naaf en je velghart?

En anders ff een nieuw setje plastic ringen scoren. Kosten iets van een 5€ per stuk. Ik heb er laatst gekocht van 57.1 naar 73.1 en heb er geen problemen mee. Passen mooi in de velg en vast over de naaf.

Zitten op een MK1 cabby van "86.

Grtz Jel

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Old 11-11-2013, 00:03
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>

Ik rij wel vaker zonder centreerringen, zelfs bij 240km/u geen enkele trilling
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Old 11-11-2013, 05:43
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier

Als ik het zo lees denk ik eerder aan de banden en velgen die wat geleden hebben.
Reply With Quote
Old 11-11-2013, 09:48
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore

ik dacht vroeger ook dat centreerringen onzin was... doch heb ik het gezien, dat de lak op de conische vlakken van de gaten voor de bouten niet rondom versleet, en de auto trilde... met centreerringen slijt de lak wel perfect rond.. er is enige speling in de schroefdraad, en op het moment dat je wiel op de bouten hangt, en je begint hem aan te draaien, wordt het tegen je schijf (of trommel) gedrukt, terwijl het nog steeds op de bouten hangt, die dan schuin de naaf in gaan, omdat er speling is.. wie zegt, dat de ontstaande wrijvingskracht tussen velg en schijf/trommel niet dusdanig groot is, dat het wiel niet gecentreerd wordt, terwijl je momentsleutel wel klikt?
Reply With Quote
Old 11-11-2013, 12:29
Sjaak_73's Avatar
Sjaak_73 Sjaak_73 is offline
VW Fanatic

gewoon altijd centreerringen monteren. ze zitten er niet voor niets tussen.

maar jou trillings probleem gaat niet weg als je nu alu of de juiste! kunstof centreerringen monteerd.

zal hem ergens anders inzitten. banden. velgen krom. draagvlak niet schoon. naaf krom. en ga zo maar door.

mvg sjaak
Old 12-11-2013, 18:21
Forum Newbee

Zou het ook kunnen liggen aan wielen voor en achter te wisselen eventueel. Velgen zijn namelijk nieuw. Kunnen dan natuurlijk alsnog krom zijn. Banden zijn reeds 2x gebalanceerd op uitgebreide machine bij de dealer. Draagvlakken zijn schoongemaakt
Reply With Quote
Old 12-11-2013, 23:00
mark1991 mark1991 is offline
VW Enthousiast

Is het weg met een andere set wielen??
Het kan natuurlijk ook heel ergens anders in zitten...
je schrijft trilt bij de 140-180.. meestal als een wiel onbalans heeft trilt deze bij de 80 of 100 km/h ... wat voor wielen zijn het en wat voor auto rijd je??
voor naar achter wisselen en het zit in een wielen/band zal de trilling van je stuur naar je stoel gaan en andersom.. is iig te proberen

Gr
Reply With Quote
Old 13-11-2013, 16:08
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic

Centreer ringen zijn gewoon nodig, anders komt de hele kracht alleen op je bouten te staan.
Als het niet nodig zou zijn ....waarom maken ze dan een gat op maat in de velg en niet gewoon een groot gat ? Er wordt best wat kracht verminderd op je wielbouten door die ringen.
Maar hoe hogere steekmaat (bouten dus verder uit elkaar) je hebt hoe minder je ringeb nodig hebt.
Plastic ringen zijn gewoon prima, niks mis mee.
Zou eerst eens andere velgen erop zetten als je die nog hebt, kun je iig uitsluiten dat het niet iets is met balanceren/slag in wiel etc.
Daarna zou je eens gaan moeten kijken naar je complete stuurinrichting en ophanging, denk dan aan gare rubbers etc.
Reply With Quote
Old 13-11-2013, 16:47
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Kevert
Centreer ringen zijn gewoon nodig, anders komt de hele kracht alleen op je bouten te staan.
NIET als de bouten vast zitten! Je zou dan de ring gewoon kunnen verwijderen. Een centreerring dient echt alleen als (onmisbare!) hulp tijdens de montage, verder niks.
Bovendien: geloof je nou echt dat zo'n stukje (zacht!) plastic meer krachten kan opvangen dan 4 of 5 wielbouten? Nee toch, he?
Reply With Quote
Reply

Posting Rules