Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2014, 10:10
Blacky Blacky is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 31
Default 1.4 16V motoren??

Hoi beste mensen,

Ik ben voor onze zoon op zoek naar een Polo met een 1.4 16V motor.
Kunnen jullie iets zeggen over de betrouwbaarheid van dit type motor??

Hij heeft nu een Golf 3 met een 1800 blok en dat zijn onovertroffen blokken, die van ons heeft net zo'n topblok.

Als het van de moderator mag, dan graag jullie visie, ook als het kan over de bougiekabelbobines??

Bij voorbaat onze hartelijke dank.

Groet Blacky
Reply With Quote
  #2  
Old 19-05-2014, 10:33
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 684
Default

Je hoort veel over kantelende zuigers en olie verbruik.

Verder geen ervaring mee.
__________________
TOUADDY Maxi 1.4TSI
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2014, 11:27
smeerpeer's Avatar
smeerpeer smeerpeer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 752
Default

Vaak problemen met de ECU als de ruimte onder parafaan niet schoon gehouden is van bladeren. De Ecu oxideert dan en geeft een serie aan (fictieve) storingen in bijvoorbeeld gasklephuis, toerentalsensor, EGR etc etc. Ik zou niemand dit blok aanraden.

Verder zijn ze helemaal niet zuinig!
__________________
VW Golf 3 Cabrio 2.0i
VW Passat 1.6i Trendline
VW Golf 2 1.6i CL -> Exit
VW Passat 35i 1.8i CL -> Exit
Cordoba 1.4i 16v Vario ->Exit
Cordoba TDI Vario Signo ->Exit
VW Golf 3 TDI CL Variant-> Exit
VW Vento TDI GL Highline -> Exit
Reply With Quote
  #4  
Old 26-05-2014, 15:03
0529 0529 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 1
Default

Ik heb een Polo uit 1999 met een 1.4 16v. Nergens problemen mee tot nu toe, motor heeft ruim 140dkm er op zitten.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-05-2014, 16:11
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by smeerpeer
Vaak problemen met de ECU als de ruimte onder parafaan niet schoon gehouden is van bladeren. De Ecu oxideert dan en geeft een serie aan (fictieve) storingen in bijvoorbeeld gasklephuis, toerentalsensor, EGR etc etc. Ik zou niemand dit blok aanraden.

Verder zijn ze helemaal niet zuinig!


Klopt maar ten dele, als je ze goed onderhoud en de parafan netjes schoon houd (dit geld trouwens voor bijna iedere auto hoor) kun je met een 1.4 prima rijden.
Motoren ook gebruikt in de Skoda Fabia & Roomster, Audi A2, Golf 4, en diverse Seat's, de probleemgevallen lagen vooral in de Golf 4 volgens mij.
Zuinigheid viel me niet tegen, vanuit de Skoda - hoek een gemiddelde voor de Fabia van 1 op 16 bij rustig rijden.

Edit - na 2002 zijn de ventilatie systemen herzien, oudere auto's zijn soms omgebouwd.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer

Last edited by Audi1981 : 26-05-2014 at 16:27.
Reply With Quote
  #6  
Old 26-05-2014, 17:21
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Polo van voor 2002: (6N, 6N2)
Er bestaan grofweg 2 typen 1.4 16v motoren die in polo 6N en 6N2 zijn geleverd.

De blokken die voornamelijk in 6N2 te vinden zijn staan bekend om kantelende zuigers inderdaad. Maar er zijn er ook genoeg die probleemloos rondrijden.

De blokken die voornamelijk in de 6N te vinden zijn (deze blokken zien er heel anders uit dan de nieuwere blokken uit de 6N2 gti) zijn juist wel betrouwbaar.

motorcode AFH (voornamelijk 6N) c.a 100pk
http://img.photobucket.com/albums/v...Polo_engine.jpg

o.a motorcode AUA (voornamelijk 6N2) c.a. 75pk. Ook als 1.6 te krijgen.
http://i1239.photobucket.com/albums...10317-13121.jpg

Deze motoren hebben GEEN penbobines maar gewone bougiekabels.

Polo van Na 2002:
Nieuwere motoren (o.a. motorcode BBY) hebben wel penbobines.

Uiterlijk van die blokken is vrijwel gelijk aan de 6n2 16v blokken. Maar ze zijn wel wat minder gevoelig voor bevriezing.
Of de kantelende zuigers bij die motoren ook nog voorkomen is mij niet bekend.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 27-05-2014, 10:14
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Al die 1.4 16V zijn waardeloos te noemen, vanaf de eerste tot de laatste, allemaal krijgen ze vroeg of laat hetzelfde, ook olie zuipen, kantelende zuigers, bevroren oliekanaal in de kop / carterventilatie waardoor de nokkenassen vast lopen in het huis, of de olie eruit drukken, versnellingsbakken die met bosjes kapot gaan, EGR problemen, en dan nog de kleine dingen, maar dat is te verwaarlozen want dat gaat bij elk type wel eens kapot.

Zou er omheen lopen en voor een ander type gaan..

De ene krijgt al vroeg problemen, en de ander loopt 2 ton probleemloos, je moet er natuurlijk ook wat geluk mee hebben.
__________________
Ecu's Sleutelvrij maken ? Stuur pb..

Ook Immo Emulators te koop.

https://www.facebook.com/groups/312765538928730/
Reply With Quote
  #8  
Old 27-05-2014, 13:40
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 12:53.
Reply With Quote
  #9  
Old 27-05-2014, 16:51
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Het probleem is dat je anders aan een 1.2 driecilinder of de 1.6 16V vast zit,
die volgens mij gelijk staat aan een 6n2 GTI of de 1.8T van de 9n GTI....
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 27-05-2014, 17:36
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 12:53.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-05-2014, 14:57
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Je kunt idd beter kijken voor de 1.4 en 1.6 8v die zijn behoorlijk betrouwbaar.
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #12  
Old 22-08-2014, 21:54
mischa72 mischa72 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 37
Default

Misschien een late reactie, maar ook ik was op zoek naar info over de betrouwbaarheid van de 1.4/16V motoren met 75pk. Ik heb een Arosa met een 1.4 8V gehad met een kantelende zuiger, het ding ratelde echt dat het een lieve lust was. Daarna had ik een Lupo met een 1.4 16V, die gaf allerlei rare fouten, dus die heb ik ook weer verkocht (mede omdat het open air dak mij niet beviel). Misschien is het dan toch beter om niet naar een 16V uit te kijken (vanwege de zuinigheid van het blok), maar bij het eerste plan te blijven om naar een 1.6 8V uit te kijken?

Gr. Mischa
__________________
Als mijn huidige auto verkocht is, komt er een Polo.

Last edited by mischa72 : 22-08-2014 at 21:57.
Reply With Quote
  #13  
Old 24-08-2014, 01:24
pixels66 pixels66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 39
Default

Ik heb nu een half jaar een Polo 6n2 1.4 16v.. De auto gekocht nadat deze een jaar heeft stilgestaan. Gescheurd keeringhuis in de bak, die is door de garage vervangen, waarna ik hem gekocht heb.

Auto is superzuinig, veel stadsritten, rijdt 1 op 15 / 1 op 16 gemiddeld. Geen kantelende zuiger problemen(auto heeft 150.000 gereden). Geen bakproblemen, behalve wat speling op het schakelmechanisme.

Verder (tevens door stilstand) veel vervangen:
Dak antenne rubber
Elec. raam schakelaars(doorgebrand)
Slot mechanismes(CV werkte niet meer, peddel gebroken, 5 euro reparatie setje per deur)
Geleidepennen remklauwen
Olie afscheider schoongemaakt(zat vrij weinig sludge in) en nieuwe rubberen ringen(lekte wat olie). Tevens de slang vanaf de afscheider naar luchtfilter schoongemaakt en gekeken of de verwarmings modificatie er in zat. Blok verbruikt nagenoeg geen olie.

Allemaal makkelijke kleine klusjes, moet nu nog de achterklepveren doen en vermoedelijk de veerschotels die rammelen. Tot nu toe vind ik het een betrouwbare auto. Rijdt lekker, stuurt lekker, zit goed, start fantastisch snel, niets te klagen..

Wellicht heb je hier wat aan..
Reply With Quote
  #14  
Old 24-08-2014, 12:00
mischa72 mischa72 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 37
Default

Daar heb ik zeker wat aan, zeer nuttige info.

Ik neem je verhaal zeker in mijn overwegingen mee.

Gr. Mischa
__________________
Als mijn huidige auto verkocht is, komt er een Polo.
Reply With Quote
  #15  
Old 24-08-2014, 12:17
Rinus66's Avatar
Rinus66 Rinus66 is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,102
Send a message via MSN to Rinus66
Default

1.6 8v is een fijn blok in een 6n. Praktisch onverwoestbaar en hangt een stuk lekkerder aan het gas dan de 1.4 16v.
__________________
88 cabrio 2.0
83 golf gl 1.5
Reply With Quote
  #16  
Old 24-08-2014, 22:26
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

de geheel alu 1.0 16v en 1.4 16v, bijvoorbeeld de aua, zijn echt dramatisch te noemen. Eens maar nooit weer. Ik zal morgen even de link posten naar mijn kapot gelopen polo.

edit: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95736
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v

Last edited by Zestienkleppen : 25-08-2014 at 09:54.
Reply With Quote
  #17  
Old 18-09-2014, 16:38
Ranil46 Ranil46 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 31
Default

Tikkende motor, door kantelende zuigers .. Kunt beter voor een 8v kijken, stuk betrouwbaarder
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum