Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 12-06-2014, 12:10
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Default V snaar komt altijd los te staan??

Goedemiddag heren,

Hierbij wil ik melden dat ik een klein probleempje heb met de vsnaar aandrijving..
VW Golf mk2 GTD --> 1V motorblok.
Voorbije weken is de krukas bijgevijld omdat deze minimaal schade aantoonde (poelie van de krukas slingerde op stationair-toerental)
Nu nĂ* het vijlen van de krukas, zie ik nog minimaal geslinger zowel stationair als bij gas geven. Motorblok heeft +- 182xxxkm gedraaid.

Ook heb ik een inkeping (afwijking) op het wieletje van de dynamo-poelie.
Naar de monteur gereden, volgens hem heeft het te maken met de defecte stuurbekrachtiging, waardoor de riem ''zogezegd'' los komt te staan.
Maar dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord...

Wat moet er nu vervangen worden? de dynamopoelie, de krukas...? motor tikt NIET, draait rustig stationair, heeft zijn koppel en pk's..

ps; is al de 4de v -snaar die er op ligt in korte tijd.
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 17:10
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Niemand die daar een antwoord op kan geven? En dat nog op m'n verjaardag
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 17:27
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Wat gebeurd er nu precies? Je koopt de goeie v-snaar, spant hem zo op en na korte tijd issie versleten? Of opgerekt?

Het slingeren dat je nu nog ziet is waarschijnlijk de vulcanisatie van de trillingsdemper wat je krukaspoelie ook is.

Verder heb je het over een inkeping in je dynamo poelie,
maar je waterpomp/dynamo worden aangedreven door een andere riem dan je stuurbekrachtiging toch?
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 18:00
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Wat er precies gebeurd is het volgende: Nieuwe riem gekocht, Continental Contitech AVX 13 breed 960 lang. klein beetje opgespannen. Nu paar dagen later is ie weer los.
Precies dat em oprekt (groter wordt)
Het slingeren? ik heb al 2 verschillende krukaspoelies gebruikt, de originele 1V krukaspoelie slingerde ook vooraleer de krukas gevijld was, en nu steekt daar ene van een SB in nĂ* het vijlen.
Voor zo ver ik weet hoeft daar geen trillingsdemper in te zitten?
Ik weet niet hoe zo'n ding eruit ziet trouwens.
Wat WEL vervangen is, is de krukastandwiel.

Ja ik heb een inkeping op m'n dynamo poelie, dat wieletje draait bij stationair goed recht door die snelheid, maar als ik dat wieletje met de hand stukje ronddraai, zie ik op een bepaald punt dat er een inkeping ontstaan is, je kan het misschien op de foto zien dat het wieletje smaller wordt.

Stuurbekrachtiging en waterpomp wordt ook bediend door de iets kleinere vsnaar die op je krukaspoelie zit.

Last edited by Ilker : 12-06-2014 at 18:04.
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:00
casss casss is offline
VW Addict

door die " inkeping" ofwel versmalling wordt de riem elke keer als hij langs de versmalling loopt iets uitgerekt... Dat lijkt mij het meest voor de hand liggend.

De trillingsdemper hoort op een SB ook in de poulie te zitten. Ik heb bij mijn SB een poulie zonder trillingsdemper gemonteerd. Het verschil is dat er in de gedempte versie een dikke rubberen ring tussen het hart van de poulie en de vlakken waar de riem in loopt zit.

Overigens heb ik hetzelfde probleem, maar bij mij is de poulie niet smaller. Je kunt proberen te voelen of dat invloed heeft, door de poulie dusdanig strak te zetten, dat je nog net met de hand de poulie van de dynamo kan draaien. Als je hem vervolgens net niet kunt draaien, op het moment dat de riem bij het smallere deel komt, weet je dat op een moment dat die zijde van de poulie " boven" komt, de riemspanning hoger wordt.
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:01
casss casss is offline
VW Addict

komt de andere riem, van de stuurbekrachtiging, niet losser te zitten na verloop van tijd?
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:15
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Dus met andere woorden, moet ik een complete dynamo vervangen/andere poelie op de dynamo monteren?
Ik had op de achterkant van de krukaspoelie een metaalachtige kleur gezien aan het hart, voor de rest zag de krukaspoelie er goed uit. De monteur is daar mee bezig geweest, hij heeft me niet gezegd dat daar een trillingsdemper hoort te zitten.

De andere kleinere riem van de stuurbekrachtiging komt NIET los, die blijft gespannen als ''steen''
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:30
HB24 HB24 is offline
VW Guru

Send a message via MSN to HB24

Polie dynamo is versleten, riem hoort gelijk of iets hoger te liggen, hier ligt hij dieper
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:41
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Heb ik dus een andere dynamo nodig? Een complete bedoel ik.
Zo'n apparte poelie van een dynamo vind ik nergens op het internet.
Kan je dat niet appart kopen?
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:49
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

gewoon van een defecte afhalen? je woont wat ver van mij en das jammer, heb in de garage nog 2 dynamos liggen die vermoedelijk defect zijn en volgens mij nog goeie poelies hebben
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 19:58
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Als een snaar hoger of dieper is zegt niet dat de poelie versleten is. Snaren kan je nl. Gewoon in verschillende breedtes krijgen.
Als ik zo naar de foto kijk is de uitlijning van de dynamo ook niet goed. En heb je álle bouten goed vsstzitten?
Old 12-06-2014, 20:28
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Hoe kun je zien dat de uitlijning van de dynamo niet goed is?
Alle bouten zitten vast, de 17mm bovenaan is goed vast, maar hoe ik de bout er in gestoken heb was gewoon geknoei.
Met een hamer er tegoei diep in moete kloppen, niet dat ik gelijk gek er op hamerde maar gaf lichte tikjes. Heeft dat er iets mee te maken met de uitlijning?

@Fcapri, Kan je ze misschien ook verzenden met de bpost? verzendkosten betaal ik wel dan. Je kan van poelie wisselen toch?
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 21:04
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

In de basis moeten de poelies zo goed als in 1 lijn staan.
Poelies moeten niet gedeukt zijn of bramen hebben, anders knaag of knijpt de v snaar af.
met een nieuwe riem moet je 'm na een tijdje opnieuw opspannen, dat is niet zo raar. maar daarna moet je er toch echt een paar jaar vanaf zijn.

stel dat je aan het einde van het stelbereik zit van het opspan mechaniek, moet je een iets kortere riem 3 a 10 mm. Maar dat spreekt voor zich.

Als ik terug lees in je eerdere topics krijg ik het idee dat de opspan mechaniek niet meer fris is en langzaam losloopt of iets dergelijks..

Last edited by tim_j : 12-06-2014 at 21:09.
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 21:11
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Ik zal die eens morgen bijspannen, kijken wat er weer gaat gebeuren.
Ben trouwens een hele hoop onderdelen aan het inzamelen om de Golf in orde te krijgen.
Zit al een tijd te sukkelen met dit probleem, stilaan de tijd dat het opgelost raakt
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 21:13
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

meet tegelijk even op hoe ver de spanner staat. en controleer dat weer eens als het probleem weer terugkeert.
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 21:48
casss casss is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Ilker
De andere kleinere riem van de stuurbekrachtiging komt NIET los, die blijft gespannen als ''steen''

In dat geval zou ik niet de krukas poulie verdenken.

Quote:
Originally Posted by Ilker
Dus met andere woorden, moet ik een complete dynamo vervangen/andere poelie op de dynamo monteren?
Ik had op de achterkant van de krukaspoelie een metaalachtige kleur gezien aan het hart, voor de rest zag de krukaspoelie er goed uit. De monteur is daar mee bezig geweest, hij heeft me niet gezegd dat daar een trillingsdemper hoort te zitten.

hier zie je een krukaspoulie met demper:
http://link.marktplaats.nl/m815683699

een krukaspoulie zonder demper ziet er meer uit zoals de poulie achterop je citta.
poulie citta
Reply With Quote
Old 12-06-2014, 22:08
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Ja klopt, ik heb gewoon een poelie van een citta, anders past de vsnaar niet hè.
Als je een poulie hebt zoals op eerste foto dan werkt het complete systeem met een multiriem.
Ik heb die poulie nognooit gezien op een Golf 2 met zo'n trillingsdemper, de 1v en de SB hebben de citta systeem.
Reply With Quote
Old 13-06-2014, 06:24
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

ik zal in de garage eerst eens gaan zoeken achter die kapotte. moet mijn dynamo trouwens ook wisselen, werkt perfect als die droog is, maar als het regent valt die uit.

zal dan ook eens kijken of ik er geen poeilie af kan trekken. de uwe is allesinds niet goed. met die slag erin grijpt die elke keer u riem vast en trekt er goed aan (op die open plaats komt die dieper te liggen). deze trekbeweging zal 'iets' in het systeem altijd los maken
Reply With Quote
Old 13-06-2014, 09:50
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life

Ik verdenk allereerst een 'vermoeid' stelmechaniek, danwel een bout die onvoldoende vastzit cq weer lostrilt...
Reply With Quote
Old 13-06-2014, 15:04
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by fcapri
ik zal in de garage eerst eens gaan zoeken achter die kapotte. moet mijn dynamo trouwens ook wisselen, werkt perfect als die droog is, maar als het regent valt die uit.

zal dan ook eens kijken of ik er geen poeilie af kan trekken. de uwe is allesinds niet goed. met die slag erin grijpt die elke keer u riem vast en trekt er goed aan (op die open plaats komt die dieper te liggen). deze trekbeweging zal 'iets' in het systeem altijd los maken

Ok dat is prima als je dat wilt doen
Laat me dan zo snel mogelijk iets weten als je wilt, ik wil dat graag achter de rug hebben, niet dat ik in Augustus nog steeds met dit probleem rond rij

Die poelie is inderdaad niet meer goed. Dacht in eerste instantie om een complete nieuwe dynamo te nemen, maar wat betaal je voor een goeie?
160€? Van Bosch, je hebt ook ene van Bolk voor 75euro met verzendkosten, maar aan de kwaliteit twijfel ik aan.
Vervang ik liever gewoon de dynamo-poelie, want mijn dynamo werkt nog steeds goed. Accu laait altijd bij.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules