![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ik heb vorig jaar mijn versnellingsbak olie vervangen. Wat er nu in zit is van Croon Oil met de VW specificatie zoals ik het boekje staat. Echte nu is de bak na het vervangen een beetje gaan druppen en lijkt hij te 'haken' als de motor warm is. Als ik een stuk snelweg heb gedaan moet ik hem echt uit de vijf trekken. Aangezien ik denk dat het door de olie komt vroeg ik mee af welke olie jullie gebruiken of waar je goede ervaring mee hebt in de golf 1. Is een gewone 1.8dx trouwens.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Wel genoeg olie terug in de bak gegaan?
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Geen idee of je verschil kan merken in kwaliteit, maar het feit dat hij haakt deugd niet. Zit er nog wel genoeg olie in nu?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Kroon olie is prima spul, het lekken en haken ga je waarschijnlijk met geen enkele andere olie oplossen.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Dat is meestal de 5e versnelling die stilletjes dood aan het gaan is, totdat het niet stilletjes meer is, dan merk je het wel
![]() Inderdaad, weet je zeker dat er wel genoeg olie in is gegaan? Gaat 2 liter in als je alles eruit hebt gehaald...
__________________
Golf MK1 ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() heb je deze Kroon-Oil transmissieolie Classic Gear EP 90 gebruikt?
of een andere Kroon-Oil transmissieolie .
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#7
|
||||
|
||||
![]() origineel gaat er 75w90 Synthetic in. Ik koop bak-olie bij de dealer, heb je altijd het goede en vaak iets goedkoper dan 'aftermarket'.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ja, heb hem precies bijgevuld zoals in het boekje tot het er uit loopt. Voordat ik de olie ververste lekte hij geen druppel en schakelde perfect. Ik heb de verpakking nog in de chemobox staan met de oude olie volgens mij, zal ff checken welke het precies was.
De specificatie heb ik uit het onderhoudsboekje gehaald, SAE 80W-90 API GL4. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat mensen olie voor een automatenbak gebruiken bij oudere versnellingsbakken? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Kroon Oil Gearlube GL-4 Transmission Oil 80W-90 / API GL-4 / Mil-L-2105.
Het is dus niet de 'classic' versie. Is die beter? Anders ga ik gewoon een keer olie bij de dealer halen. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Het haken en uit de 5 moeten trekken na snelweg heb ik ook ooit eens gehad met een (japanse) bestelwagen. Volgens een dealer had het met opschuimen van de olie te maken. Nadat hij er ATF olie in gegaan had, was het voorgoed opgelost.
Dus de verhalen met automatenolie kan ik bevestigen. Let wel, ATF is veel dunner dus als het al lekt zal ie dat zeker met ATF gaan doen. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Nee komt zo nauw niet, wat je kunt proberen tegen het haken is molykote toevoeging doen (mos2) tegen het lekken is weinig te doen, je kunt de bouten van de bakhelft eens natrekken.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Ok, bedankt voor de tips... ik ga ff eerst die bouten natrekken en bij de dealer informeren of de olie die ze daar hebben ook die zelfde specs heeft. Dan lijkt vervangen van de olie me nl. zinloos.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Deze modellen 020 bakken lekjen ook vaak bij de flenzen aan de binnen zijde. Daar zitten zwarte doppen in. Kan je makkelijk vervangen. Ook de keerringen zijn weleens lek. Check ook ff of er speling op de flenzen zit.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Ik heb de auto nu binnen staan, zal binnenkort e.e.a. eens even wat nauwkeuriger onderzoeken.
|