![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Beste forummers,
Ik wil voor mijzelf spacers maken voor mijn wielen nu snap ik dat het een naaf moet zijn van 57.1 mm en steek 4x100 maar ik wil 10mm en 20mm dat gat is dus te groot om zonder opstaand randje maar hoe groot is dit randje zijn want ik wil het eerst uit tekenen op autocad zou iemand mij kunnen helpen? het gaat om dit randje: ps. ik wil de spacers maar met 4 gaten dus gewoon langere bouten of is het makkelijker om 8 gaten te doen met gewone bouten? en welk materiaal is hier het beste voor gewoon staal of aluminium?
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD VW GOLF MK2 1.3i Daily |
#2
|
||||
|
||||
![]() Hoe groot dat randje is/moet zijn kun je meter, deze zou in de velg moeten komen.
Maar bij 10mm zit dit randje er vaak niet vanwege ruimte / materiaal gebrek. Bij 20mm of meer gebruik ik altijd spacers met losse bouten (dus geen verlengde)
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM ![]() KTM EXC 525 Racing SM ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
dus als ik het goed begrijp moet ik dat randje gewoon inmeten met het gat van mijn velg? en hoe diep moet het uitsteken of kun je dat ook inmeten? en de 10 mm kan ik gewoon met verlengde bouten en de 20 mm dus met losse bouten en opstaand randje?
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD VW GOLF MK2 1.3i Daily |
#4
|
||||
|
||||
![]() Volgens mij ziet dat er zo uit. Als je de maten door geeft, teken ik t wel voor je op. Ik zie nu zelf nog enkele details die niet heel goed zijn. Deze maten zijn fictief.
Persoonlijk zou ik liever langere bouten gebruiken, maar dat is gewoon om te voorkomen dat je in aluminium de draad kapot draait.
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 08-04-2015 at 11:37. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
zou je voor mij zo een tekening kunnen maken en het autocad kunnen mailen? de spacers moeten 20mm en 10 mm zijn. mijn email stuur ik ff via pb ![]()
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD VW GOLF MK2 1.3i Daily |
#6
|
||||
|
||||
![]() Zoals ik zei, maten zijn fictief en foutief. Als je de echte maten hebt is het zo aangepast
![]()
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 09-04-2015 at 08:25. |
#7
|
||||
|
||||
![]() ja ik heb mijn velg nog niet kunnen inmeten want deze zitten namelijk nu onder de auto maar zijn hier geen standaart maten voor? nee die van 10MM heb ik ook zelf gemaakt zonder lipje omdat hij te klein is maar die van 20MM heb ik geprobeert te maken met lipje en mij lijkt het goed maar dat weet ik dus niet...
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD VW GOLF MK2 1.3i Daily |
#8
|
||||
|
||||
![]() Standaard maten zullen er sowieso zijn, denk dat ieder merk die deze verkoopt die heeft, maar kan merk afhankelijk ook verschillen. Probleem is dat hoe verder de centreerring naar buiten komt, hoe dieper je moet draaien, met gevolg dat je centreerring helemaal geen 'vlees' heeft. Ik heb nog wel een golf 1 wiel naaf liggen. Zal eens zien of ik die kan opmeten. Bij de 2D tekening is die kamer volgens mij 6mm diep, en aan de andere kant komt die 6mm naar buiten.
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 09-04-2015 at 09:32. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Mannen, vergeet aub niet, dat er op een remtrommel een enorme radius tussen het trommelvlak en het cilindrische centreervlak zit. Zo enorm, dat een kunststoffen centreerring gewoon niet past. Ik had echt geluk dat ik het op tijd gezien heb destijds
![]() Dus die afschuining van "op het oog 1x45* " is dan ruim te weinig ![]() Last edited by SciroccomTDI : 09-04-2015 at 09:44. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Klopt, in 2D is het idd 1x45, 3D net aangepast naar 2, maar ook dit is nog aan te passen. Had er aan gedacht dat met alleen de wielnaaf opmeten we der niet gaan komen. Zag gisteren een CAD met een afschuining van 4mm. Zelfde verhaal bij de 5x100 patroon wat er nu bij zit. Die heb ik niet liggen, dus vroeg me gelijk af of die radius/afschuining voldoende ging zijn. |
#11
|
|||
|
|||
![]() even hier op inpikken
![]() Als je spacers koopt van 20mm zijn deze automatisch voorzien met extra bouten dan voor de spacers op de wagen te bevestigen en dan het wiel op de spacer zeg maar ? of is dit puur merk gebonden die dit aanbieden ? |
#12
|
||||
|
||||
![]() Merk gebonden lijkt me. Bestaan veel verschillende soorten. Zie sites waar ze de juiste bouten mee leveren. Verstandig, want anders krijg je nog mensen die geen andere bouten zouden kopen. (bij 20mm kan je niet anders)
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Dit is al wat meer in detail. Nog niet helemaal goed...
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 09-04-2015 at 15:15. |
#14
|
||||
|
||||
![]() ja dan is mijn tekening wel ongeveer hetzelfde op een paar puntjes na... maar nu was mijn vraag ook of de overgang van de 12mm naar het opstaand randje of dat 'constructief' sterk genoeg is? of moet dit dikker zijn?
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD VW GOLF MK2 1.3i Daily |
#15
|
||||
|
||||
![]() Bij 12mm dik: 1,4mm
Bij 12,5mm dik: 1,8mm Loopt ergens een topic over hoe wel/niet belangrijk die centreerring is.. EDIT: Nog fris int geheugen Klik
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 09-04-2015 at 22:39. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Duidelijk verschil wat er gebeurd als je breder gaat.
Volgens mij, maar hopelijk kan iemand dat bevestigen: 4x100 M12, 5x100 M14?
__________________
Volkswagen Golf MK1 1.1 Volkswagen Golf MK1 1.6 GTI Volkswagen Golf MK1 2.1 G60 Shortshifter MK1 02A Last edited by Van Limburg : 10-04-2015 at 09:34. |
#17
|
|||
|
|||
![]() even vlug gekeken bij Golf 3 op http://www.partscats.info/volkswage...arent_id=798533
lijkt er wel op: M12x1.5 voor 4x100 en M14x1.5 voor 5x100 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Dat is jammer. In bovenstaand patroon hebben ze 1 gat gemeenschappelijk.
Dat zou dus willen zeggen dat dat gemeenschappelijk gat minstens Ø14 is. Bij gebruik steek 4x100 zal dus 1 bout van de 4 veel speling hebben. Denk dat dat ook niet wenselijk is. Of, bij gebruik 4x100 een extra bus. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Zou die speling erg zijn, als het zaakje toch gecentreerd wordt? Koppel wordt overgedragen door de vlakken (en de wrijving er tussen), niet door de bouten op afschuiving te belasten.. mits het fatsoenlijk aangedraaid is uiteraard.
een bus met wanddikte van 1mm kan natuurlijk ook. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Mening hierover zijn verdeeld. Ik zelf denk niet dat het kwaad kan. Maar ik ga er dan ook van uit dat iedere velg correct wordt gemonteerd. |