#1
|
||||
|
||||
Jankend geluid
Hallo,
Sinds een tijdje hoor ik een jankend geluid die steeds harder wordt hoe hoger ik toeren maak, wat kan dit geluid veroorzaken? Mvg, Selim
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#2
|
||||
|
||||
Onder welke omstandigheden komt het voor (in alle versnellingen, alle snelheden, warm, koud, 's ochtends/'s avonds)
Eigenlijk is er wat meer informatie nodig want zo kan het van alles zijn. Het kan in de aanbouwdelen van de motor zitten (dynamo, waterpomp) Of in de wielophanging (wiellagers, assen) Of in de versnellingsbak/koppeling |
#3
|
||||
|
||||
De wielophanging kan ik uitsluiten aangezien vrijwel alles qua ophanging is vervangen en het geluid ervoor ook al was.
Versnellingsbak/koppeling zijn nog goed, denk niet dat dat het kan zijn. Het geluid komt met een warme motor (olietemp +/- 95 100) zeer hard naar voren in alle versnellingen, vooral na de 2000 toeren en wordt steeds harder hoe hoger ik in de toeren ga.
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#4
|
||||
|
||||
als je dan eens goed in toeren gaat en het geluid is sterk aanwezig, wat doet het geluid dan als je de koppeling indrukt en je met de gaspedaal toch de motor op dezelfde toeren houd?
en wat doet het geluid als je de koppeling ingedrukt houd, maar dan toch het gaspedaal loslaat? heb je het ook als de auto stilstaat met warme motor en je dan toeren maakt? zoja=> filmke maken met geluid erbij
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#5
|
||||
|
||||
Wanneer ik schakel wordt het minder en daarna weer meer des te hoger ikweer de toeren inga, met warme motor heeft die het jankend geluid ook bij het stilstaan.
Ik zal vandaag eens proberen een filmpje te maken.
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#6
|
||||
|
||||
Helaas geen video kunnen maken, het geluid komt vooral met warm weer en een mooie zonnetje erbij.
Ik vermoedt waterpomp om de een of andere reden.
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#7
|
||||
|
||||
View My Video
Hier een video met het geluid, is vrij irritant wanneer de Golf op temperatuur is
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#8
|
||||
|
||||
Klinkt als een lager van de dynamo oid, heb je dit ook als je stil staat en je geeft gas in de vrij?
__________________
2003 Bmw e39 530D Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser Golf MK3 GTI -> Ringtool Follow me on facebook MW Photography Instagram VamossDetailing |
#9
|
||||
|
||||
ik hoor daar enkel de motor die toeren maakt, ik hoor geen jankend geluid (tenzij je het over het motorgeluid hebt).
als dat motorgeluid te erg is, is het eerder een probleem in je uitlaat
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#10
|
||||
|
||||
Achter het motor geluid is een jankend geluid (in het echt erger dan in de video).
Ja het geluid is er ook wanneer de auto in de vrij staat en ik gas geef, maar alleen met warme motor.
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#11
|
||||
|
||||
Ga eens onder de kap luisteren waar het geluid ongeveer vandaan komt.
__________________
2003 Bmw e39 530D Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser Golf MK3 GTI -> Ringtool Follow me on facebook MW Photography Instagram VamossDetailing |
#12
|
||||
|
||||
Bij de kant van de dynamo en waterpomp daar, kan niet uitvinden waar het precies vandaan komt.
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984 -Golf MK4 1.8 20vt GTI -Golf MK2 2.0 16v ABF |
#13
|
||||
|
||||
Haal de v snaar er eens af?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#14
|
||||
|
||||
Ik durf het niet meer zekerheid te zeggen, maar bij sommige motoren kun je niet zomaar zonder v-snaar/multiriem rijden, bij sommige zit daar nog de waterpomp op.
Ik zou ook de dynamo eens goed bekijken, kan zomaar zijn dat de lagers op zijn en zodra de dynamo warm is de lagers uitzetten en zo geluid maken. Als goed is heb je de dynamo vrij hoog zitten, zet er eens een dikke schroevendraaier op en luister via de schroevendraaier of je extra geluid hoort. Schroevendraaier werkt dan als een stethoscoop als ware, hoeft niet direct gelijk bij de lagers maar op de behuizing werkt wss ook gewoon. Last edited by Etino : 14-05-2015 at 16:45. |