Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-11-2015, 11:12
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default Olielekkage langs peilstok?

Goedemorgen,

Heb twee weken geleden de olie, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter van mijn jetta 1.6D '86 vervangen, evenals de afsluitdop van het carter.
Nu merkte ik vanochtend bij een ander klusje dat het carter vies was van de olie. Oliepeil is onveranderd.
Dit lijkt van bovenaf te komen. Bij het starten van de motor zie ik olie 'opborrelen' langs de peilstok. Is heel minimaal, maar gebeurt toch.

Nu heb ik gevonden dat dit kan passen bij een verhoogde carterdruk, met allerlei nare oorzaken daar weer van.
Als ik de olievuldop loshaal, dan stopt het borrelen ook. Dus het heeft met de carterdruk te maken. Nu draait de motor perfect, geen rook uit de uitlaat, KVS is helder en geen bellen, oude olie was zwart zonder witte meuk.

Maar nu vraag ik me af: is de carterdruk te hoog, of is de weerstand langs de peilstok te laag? Want zit daar een ringetje oid?
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
  #2  
Old 23-11-2015, 12:19
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

rookt hij ook erg uit het gat waar je de olie bijvult als je de dop eraf neemt?
zo ja dan heeft hij hoge carterdruk.
doet hij dit niet dan dicht de stok mogelijk niet goed af in het onderblok.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 23-11-2015, 13:54
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Je zou ook nog een vacuumlek kunnen hebben tussen je vacuumpomp en je rembekrachtiger. De lucht die hij aanzuigt word je carter ingepompt. Controleer dit dus ook even goed.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #4  
Old 23-11-2015, 20:29
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
rookt hij ook erg uit het gat waar je de olie bijvult als je de dop eraf neemt?
zo ja dan heeft hij hoge carterdruk.
doet hij dit niet dan dicht de stok mogelijk niet goed af in het onderblok.


Bij koude start geen rook, wanneer hij warm is zie je een beetje rook uit de opening. Je moet goed kijken om het te kunnen zien.
De afdichting gebeurt door de stok zelf?

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Je zou ook nog een vacuumlek kunnen hebben tussen je vacuumpomp en je rembekrachtiger. De lucht die hij aanzuigt word je carter ingepompt. Controleer dit dus ook even goed. Succes!


Daar zal ik even naar moeten kijken
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
  #5  
Old 23-11-2015, 20:44
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Naar mijn weten hoort er een klein rubbertje te zitten om de peilstok, zodat hij afdicht in de tube. Dit zou je ook nog ff kunnen controleren
Reply With Quote
  #6  
Old 29-11-2015, 17:13
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

dampen worden normaal afgevoerd langs een rubberen leiding die van het kleppendeksel naar de inlaatcollector gaat. zit die leiding niet verstopt?

hier goed te zien (blokje met +450K km en komt geen drupje uit de oliepeilstok. ik heb er volgens mij ook geen rubbertje rondzitten)

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #7  
Old 30-11-2015, 17:52
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
dampen worden normaal afgevoerd langs een rubberen leiding die van het kleppendeksel naar de inlaatcollector gaat. zit die leiding niet verstopt?

hier goed te zien (blokje met +450K km en komt geen drupje uit de oliepeilstok. ik heb er volgens mij ook geen rubbertje rondzitten)



Net blokje!
Ik heb de ontluchtingsslang er al af gehad, deze is open.
Ik weet niet of de aansluiting op het inlaatspruitstuk an sich nog dicht kan zitten?
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
  #8  
Old 30-11-2015, 19:13
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,077
Default

De keren dat ik deze lekkage heb meegemaakt zat de carterontluchting verstopt door aangekoekte oude oliemeuk...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #9  
Old 30-11-2015, 20:13
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Er zit onder die slangaansluiting op het kleppendeksel een demister die inderdaad wel gevoelig is voor vervuiling, doordat het een fijnmazig dinkie is zeg maar. Op de foto rechts:




Als je hier vervuiling hebt, dan zal hij de carterdruk inderdaad via de peilstok eruit drukken.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-12-2015, 17:53
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik zou het blok eens GOED HEET gaan rijden.
lang stukje autosnelweg ofzo (100km) en al dat wit spul is weg.
dit spul krijg je bij een kapotte koppakking maar evengoed bij een auto die altijd korte ritjes rijdt
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #11  
Old 01-12-2015, 20:38
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by René
Er zit onder die slangaansluiting op het kleppendeksel een demister die inderdaad wel gevoelig is voor vervuiling, doordat het een fijnmazig dinkie is zeg maar. Op de foto rechts:

Als je hier vervuiling hebt, dan zal hij de carterdruk inderdaad via de peilstok eruit drukken.


Ik heb een nieuwe klepdekselpakking besteld, dus zal hem er binnenkort eens af halen om schoon te maken.
De dop zelf is wel schoon...
Zelf rij ik vrijwel dagelijks 30km heen en dan ook 30km weer terug, ca 110km/h.
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
  #12  
Old 01-12-2015, 21:06
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

als je die leiding met draaiende motor lostrekt, komt er dan veel oliedamp uit?
of eventueel je olievuldop eens loshalen met draaiende motor. als die enorm veel lucht blaasd, is er mogelijks iets anders goed fout in het blok.

mijn blokje ziet er misschien proper uit, maar is toch goed versleten. koppakking is kapot, achterkant loopt de olie eruit
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #13  
Old 03-12-2015, 10:55
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Heb net het kleppendeksel eraf gehad: zag er super strak uit, geen witte meuk of wat dan ook. Heb het fijnmazige dinkie wel even doorgeblazen.
Heb meteen een nieuwe pakking gemonteerd.
Bij het starten zie ik nog wel wat olie in de diepte bewegen ofzo, maar het komt niet meer zo omhoog borrelen.
Nu maar even in de gaten houden of het ook zo blijft.
Bedankt voor de tips!
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum