Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 09-03-2006, 12:09
outlaw83 outlaw83 is offline
Forum Newbee

Exclamation verlichtings-probleempje!!

Heey collega-enthousiastelingen....ik zal mezelf ff voorstellen.
Alhoewel ik niet nieuw ben hier is dit wel de eerste keer dat ik een probleempje in de groep wil gooien....dus !
Ik ben Nils uit Nijmegen...en bezig met de restauratie van een type 1 uit 1983.
Ooit nieuw gekocht door mijn vadwer en verder als boodschappenautootje gebruikt....dus maar goed 100.000 km achter de kiezen.
De foto's houden jullie nog ff tegoed!

Nu eerst mijn probleempje:
Ik heb onlangs een originele uitbouwset gekocht van Kamei uit 1983 en bouw die er momenteel op....niet origineel maar wel zo getrouw mogelijk eh hahaha!
Nu zit daar een een andere gril;l bij met dito koplampen ( 4 evengrote! ) voorzien van H2 peertjes.
Dus grootlicht zijn de binnenste 2 en stads/dimlicht de buitenste 2......en natuurlijk , zoals t hoort , gaat t dimlicht uit (valt terug op stadslicht) als ik grootlicht geef......maar dat ziet echt niet uit !!
Dit wordt toch door een relais geregeld of.......?
Kan iemand mij vertellen welk relais ik moet (kan?) verwijderen zodat stads/dimlicht blijft branden zogauw ik grootlicht geef?
Of kan ik dit ook op een andere manier bereiken?
Alvast bedankt en succ6 verders!undefined
Reply With Quote
Old 09-03-2006, 12:28
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC

je kan er wel voor zorgen dat je dimlicht aanblijft als je je grootlicht aanzet, alleen dit mag niet voor de APK.

wat wel mag is 4x grootlicht, oftewel de binnenste lampen als puur grootlicht gebruiken en de buitenste dimlicht/grootlicht zoals bij een gewone grille.

de originele kabelboom kan je dan voor de buitenste lampen gebruiken, en voor de binnenste een extra relais halen bij de automaterialenzaak.
Old 13-03-2006, 12:11
outlaw83 outlaw83 is offline
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by berendd
je kan er wel voor zorgen dat je dimlicht aanblijft als je je grootlicht aanzet, alleen dit mag niet voor de APK.

wat wel mag is 4x grootlicht, oftewel de binnenste lampen als puur grootlicht gebruiken en de buitenste dimlicht/grootlicht zoals bij een gewone grille.

de originele kabelboom kan je dan voor de buitenste lampen gebruiken, en voor de binnenste een extra relais halen bij de automaterialenzaak.

Hoe wou je dat dan doen met een H2 peertje?
Das een enkeldraads-lampje en dan zit er een aparte 5watter bij......dus dim/grootlicht in 1 huis kan toch niet ?????
Maarrrr....was er al bang voor dat t niet zou mogen bij de APK.....maar t ziet er zo stom uit als de buitenste 2 wegvallen op stadslicht grinzzzzz......zoiets van "ik wil wel maar kan niet "hahahahaha.....
Reply With Quote
Old 14-03-2006, 13:37
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by outlaw83
Dit wordt toch door een relais geregeld of.......?
Kan iemand mij vertellen welk relais ik moet (kan?) verwijderen zodat stads/dimlicht blijft branden zogauw ik grootlicht geef?

Daar moet wel achter te komen zijn in een vraagbaak of een Haynes manual.

Vraag is wel denk ik of dat wat oplost. De schakeling is volgens mij nu zo, dat dim en stadslicht tegelijk branden. Zodra je groot licht geeft, wordt de stroom naar de dimlichtlamp onderbroken door een relais. Het relais dat dat regelt heeft dus 1 maakkontakt (voor grootlicht) en 1 breekkontakt voor je dimlicht. Je zou dus in theorie een relais nodig moeten hebben met 2x een maakkontakt. Relais met 2x maak zullen ongetwijfeld bestaan, maar of die passen op je zekeringenkast valt te betwijfelen. En je zit dan ook nog met je APK wat berendd zei.
Reply With Quote
Old 14-03-2006, 13:45
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by outlaw83
Hoe wou je dat dan doen met een H2 peertje?
Das een enkeldraads-lampje en dan zit er een aparte 5watter bij......dus dim/grootlicht in 1 huis kan toch niet ?????

Je hebt ook nog de Hnogwat-lamp met zowel dim- als grootlicht in 1 peertje. Die lamp heeft 3 aansluitingen. Maar volgens mij passen die niet in je H2-aansluiting op je huis. Zowel, dan kun je het verhaal toepassen wat berendd zei met dat extra relais.

Tsja, en anders heb je niet veel keus, denk ik: er mee leren leven of de grille niet plaatsen

Last edited by bcty01 : 14-03-2006 at 13:47.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules