Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-11-2007, 18:04
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Question Versterkte antenne GTI

Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd probleem en vraag me af of er soms iets is wat stoort in de bekabeling van m'n GTI (1.8 16V KR '88) of zo, of wellicht heeft iemand iets soortgelijks gehad en een oplossing gevonden?

Ik ben nu namelijk al een aantal weken bezig geweest om, in eerste instantie m'n originele GTI antenne op het dak weer te laten werken (deze werkte eerst goed en ineens zonder mij bekende aanleiding niet meer), ik heb daarna een nieuwe vervanger gekocht, eerst de spriet maar omdat het resultaat gelijk bleef daarna ook de voet en de kabel vervangen en langs de originele kant gelegd. Resultaat echter wederom nop.

Toen geprobeerd om zo'n zgn. shark vin er om te zetten in de hoop dat die met de ingebouwde antenne versterker (net als de originele spriet van de GTI heeft) wel goede ontvangst zou geven, kabels eerst langs de originele kant en daarna langs de andere kant gelegd maar dat hielp echter ook niets dus heb ik inmiddels bij de dealer ook laten kijken of er iets mis was in de originele bedrading maar volgens hun is de originele en ook de nieuwe bekabeling prima.

Vervolgens heb ik zo'n opplak raamantenne getest (op de voorruit en daarna op de achterruit) om te zien of dat hielp zonder massa aansluiting, wederom resultaat even slecht.
Zonder massa omdat ik merkte dat al de antennes tenminste nog iets ontvingen als ik alleen de binnen pool van de plug in de radio had en de buitenste b.v. een tape er om deed (zie ook onder).

Resultaat tot op heden is dat ik alleen zenders zonder storing (dus met een gewoon goed signaal voor RDS en geen wegvallen tussen gebouwen en bij stoplichten e.d.) kan ontvangen als ik één of andere ouderwetse onversterkte "zwiepspriet" aan de radio aansluit en deze antenne dan gewoon in de auto zelf ophang (topje vastbinden aan één van de handgrepen achter) en dan werkt 't perfect

De radio zelf is prima (z.g.a.n. Pioneer) en bij testen in andere auto's werkt hij volledig probleemloos op verschillende antennes vandaar dat ik denk dat het iets in de GTI zelf is wat dit veroorzaakt.
O ja, die genoemde "zwiepspiet" is zo'n vast (niet inschuifbaar) ding wat je normaal op je scherm moet monteren maar die bungelt nu dus aan die handgreep en zit nu dus nergens aan de massa, dus eigenlijk ook net als de anderen waarbij ik de buitenste pool afplakte

Ik snap er ondertussen echt niets meer van dus hoop dat één van jullie een tip heeft of oplossing n.a.v. soortgelijke ervaringen.

Alvast bedankt.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #2  
Old 19-11-2007, 18:09
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

probeer eens de search knop. daar antenne versterker intype. staan wel paar handige tips tussen. misschien heb je er wat aan.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #3  
Old 19-11-2007, 18:21
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
probeer eens de search knop. daar antenne versterker intype. staan wel paar handige tips tussen. misschien heb je er wat aan.

grtz.


Thanks Geert, maar onderstaande had ik nog vergeten

Zodra ik de antenne versterker aansluit (staat ook als tip in de andere search results, had ik al gecheckt) dan wordt de ontvangst slechter, sluit ik 'm niet aan dan ontvang ik nog iets tot ik b.v. de antenne kabel beet pak en dan valt de ontvangst weer weg.
Dat is trouwens niet bij die "zwiepspriet" die ontvangt sowieso maar dan met de kabel los middendoor tussen de stoelen over de grond.

De versterkers in de originele en de vervangers nadien helpen/hielpen dus juist niet. Vandaar ook dat ik het zoek in de andere bekabeling (overslag storing ofzo?).
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #4  
Old 19-11-2007, 19:37
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

zit er nog verschil in aansluit pluggen van die zwiep-antenne en de gewone antenne? misschien past de antenne plug van je originele bezetting niet lekker in je nieuwe radio tov je zwiep antenne.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2007, 20:29
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
zit er nog verschil in aansluit pluggen van die zwiep-antenne en de gewone antenne? misschien past de antenne plug van je originele bezetting niet lekker in je nieuwe radio tov je zwiep antenne.


Nee, eigenlijk niets bijzonders Geert. Die zwieper is zo'n oud ding (lag nog in de schuur ) en die heeft geen versterker o.i.d. Alleen voetje door scherm en dan de antenne kabel naar de radio.

De anderen allen (incl. de originele) hebben een antenne plug + versterker draad (allen aan 12v+).

De Pioneer heeft gewoon een standaard antenne aansluiting plus een hele reeks liflafjes voor extra versterker, subwoofer etc. maar niets speciaals voor de antenne op een aansluiting (blauw/witte draad) voor een elektrische antenne (zo'n motorisch ding) na dan.

Lijkt mij dat die dan andere antennes dan ook moeten werken (met of zonder versterker) maar dan geeft die antenne-massa ineens een probleem maar alleen in m'n GTI. Zet ik dezelfde radio in een andere auto (Ford scorpio, VW transporter etc. etc. zowel met als zonder versterker antennes) dan werkt 't gewoon. Daarom heb ik de indruk dat het aan de GTI zelf ligt
Vreemde is trouwens wel dat als ik de massa van die zwieper op de massa v/d radio aansluit dat hij dan wel gewoon blijft werken

Dacht ik eerst nog dat de plek achter op het dak misschien niet ideaal was ook al is het wel de originele plek (zat er al op, fabriek-af) maar die raamantenne (met en zonder z'n eigen versterker getest) wil ook niet, voor en achter niet.

Misschien één of andere inslag, soort storing van een ander onderdeel op de antennes of wat dan ook maar ik heb geen flauw idee wat dat zou kunnen zijn omdat het eerst wel werkte en zou er iets storing geven naar de carrosserie door slijtage o.i.d. (b.v. benzinepomp of koolborstels ergens of zo) dan zou dat onderdeel zelf toch ook problemen moeten geven lijkt mij?

Het lijkt alsof de antennes simpelweg niet pakken op de juiste golflengte ( , toepasselijk ) omdat ze allen (op de zwieper na) nog verder wegvallen als ik de antennedraad aanraak.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum