![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Wie heeft er ervaring met het zelf maken van een kabelboom? Mijn huidige boom voldoet binnenkort* niet meer. Ik moet namelijk gedeeltelijk iets langers hebben.
Kun je zo klakkeloos nieuw draad de juiste lengte meegeven of zorgt dit voor storingen? Ik wil namelijk de accu in de kofferbak hebben (de zekeringkast wel voor in laten zitten?) en ik wil de bedrading nu gedeeltelijk door de spatborden laten lopen (uit zicht). Wie heeft tips mbt zekeren en weerstand van draden waar ik eventueel rekening mee dien te houden. *lees: enkele maanden waarschijnlijk |
#2
|
|||
|
|||
![]() ik kan je weinig tips geven, ben zelf ook al ff naar dat soort informatie op zoek
![]() hou je ons op de hoogte van je project? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Gewoon zorgen dat je minimaal dezelfde diameter draad neemt, of een a twee stappen groter! ipv 6 vierkante mm 10 vierkante mm!
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Hoe langer de draad, hoe dikker hij moet worden voor een zelfde stroomhoeveelheid.
Als het alleen over je accu gaat moet je gewoon een dikke + draad naar voren leggen voor je startmotor en nog een iets dunnere + voor je zekeringskast. De Massa laat je gewoon weer via het chassis lopen. Verder goed opletten dat je draden goed beschermt zijn bij doorvoer in je chassis. Door veel schuren van je draad kun je namelijk kortsluiting geven. En als de dikke + dat doet, krijg je de accu om je oren. Als je hem doorvoert kun je hem beter zekeren. De zekering voor de startmotor moet meer dan 30 amp. bedragen. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Die zekering moet die ook nog op een bepaalde afstand van de accu zitten (meen me te herinneren dat er een vuistregel bestond die maximaal 30 cm vanaf de accu toeliet).
Vanaf de zekeringkast wordt de lengte van de kabelboom ook iets anders, maar dit zal niet meer bedragen dan enkele centimeters kan ik dan volstaan met het zelf samenstellen van een boom uit draden van dezelfde dikte? Had graag de zekeringkast ook willen verhuizen maar ik denk dat dat een te omslachtige operatie is. Niet vanwege de motorboom maar wel die naar het interieur. Iemand ervaring? @Cabby 82 TDi: Je hebt het over een dikke en dunne draad. Misschien een domme vraag maar wanneer voldoet een draad aan de normen om dik te worden genoemd, oftwel: hoe dik is een dikke draad en hoe dik een dunne? Last edited by polopower : 03-09-2004 at 15:39. |
#6
|
||||
|
||||
![]() 30 ampere voor de startmotor ga je dus niet redden.
Als ik zo'n klus doe trek ik de kabel van de kofferbak waar de accu moet komen naar de startmotor en zeker die niet. Je moet gewoon zorgen dat hij nergens kan doorslijten en bij doorvoer door het schutbord een rubber manchet gebruiken (en uiteraard een goede kabel) De draden die normaal op de + van de accu zitten kan je dan ook op de startmotor kwijt. Bij verlengen van de kabelboom inderdaad met dezelfde draad diktes werken. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Daarom zei ik ook al dat ie meer dan 30 moet zijn. Ik ken de waardes van mijn diesel wel (die liggen boven de 60amp.) maar ik weet niet exact wat de waarde van een benzine startmotor is. Vandaar zwaarder dan 30amp maar zeker geen 60amp. Want dan gaat de zekering nooit.
Ik begon over zekeren omdat er bovenaan staat dat de draden door de spatborden etc gaan. Iedere doorvoer van zo'n dikke draad door de carressorie is een gevaarlijke plek als het niet goed gedaan wordt. Vandaar de zekering. Het is natuurlijk geen verplichting. Goede manchette en isolatie is zeker ook een oplossing. De dikte is heel simpel. Bekijk je huidige kabel van de + pool naar de startmotor eens. Neem die 2 stappen groter. Kun je meteen de dynamo er op aansluiten. Verder is het niet verkeerd om de kabel van de zekeringskast iets te vergroten. That's it. O ja.... Als je accu een ontluchting heeft. leidt het slangetje dan naar buiten ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als hij de draden van de kabelboom gaat verlengen is zekeren niet nodig want dat zijn ze al. Verder heb je helemaal gelijk ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Helaas is dat niet waar. De draad van je startmotor naar je accu is normaal niet gezekerd omdat deze rechtstreeks loopt zonder kontakt ergens. Deze zit bij de meeste typen ook niet verpakt in de kabelboom maar is juist los. Deze moet ie dus opnieuw aanleggen vanaf de accu helemaal naar voren naar de startmotor. Dan kruis je wel plaatdelen en heb je kans op kortsluiting in de verre toekomst.
Kabelboom verlengen is nergens voor nodig. Dit is alleen veel klote werk. Je heb maar 3 draden nodig. 1 een + voor de startmotor en doorlussen naar de dynamo (lekker dik voor megaveel amps) 2 een + voor de voeding van je zekeringskast 3 een - naar je chassis. (dit kan een normale korte zijn die je achterin vast bout) PS leg aub wel die 2e aan en ga niet bijdehand je zekeringskast op die dikke aansluiten. Dat gaat problemen geven. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Idd Cabby, en beide afzekeren ook die naar de zekeringkast gaat. Beide zo dicht mogelijk bij de accu. Als het dan fout gaat dan fikt als eerste de zekering eruit. Als je het idd niet doet en de kabel raakt ergens je chassis dan bel de brandweer maar vast..............
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#11
|
|||
|
|||
![]() Was inderdaad van plan om met en isolatie te werken en manchetten. Voor de isolatie zat ik aan aan een rubberen slang te denken
Zoals gezegd ben ik een leek op het gebied van electra: Doorlussen naar de dynamo is simpel 1 draad trekken van startmotor naar de dynamo? En de dynamo sluit je voor massa gewoon aan op je chassis of laat je hem teruglopen naar de startmotor die je op zijn beurt weer op het chassis aansluit (kortom 2x afzonderlijk aarden of 1x voor beide) Misschien is het een domme vraag, maar ik heb even de kabelboom niet bij de hand, want die heb ik echt nodig om te zien wat waarop is aangesloten en welke onderdelen op massa zijn aangesloten. Zijn er mensen die ook de zekeringkast hebben verhuisd? Lijkt me wel mooi, want dan is de bak, op de kachel na, compleet leeg aangezien de accu al naar achter verhuisd gaat worden en de klemmen weg worden geslepen. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Meestal zit er op je dynamo maar 2 draden.
1 is de + draad naar je accu/startmotor. 2 is de dynamostuurdraad. Vaak blauw. De massa loopt bijna altijd via het motorblok. Zoniet, blijft ie in je standaardboom toch werken. Ik weet niet hoe je polokast geplaatst zit, maar verplaatsen brengt veel werk met zich mee. Alle draden moet je nakijken of ze niet te kort zijn. Vervolgens moet je dezelfde kleur draden op de sloop zien te vinden (anders kom je er bij het aansluiten helemaal niet meer uit. |
#13
|
|||
|
|||
![]() De kast zit onder het raam geplaatst aan de bestuurderskant. De kast zit aan de motorzijde maar is vanuit de koets ook bereikbaar voor de aansluiting van de boom van het interieur.
Ik was van plan om alle draden nieuw aan te schaffen maar misschien neem ik me daarmee wel te veel op de hals? Of eventueel de kast een paar centimeter naar achteren halen (als er voldoende ruimte is) zodat deze onder/achter het dashboard wordt geplaatst. Last edited by polopower : 05-09-2004 at 08:58. |
#14
|
||||
|
||||
![]() ik denk dat het veel werk is, zeker als je verder nog nooit zoiets hebt gedaan.
maar succes er mee |