Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 05-10-2008, 18:00
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Arne
Default Standaard intercooler van een GTD op TD motor (JR) monteren

Als ik een standaard (liggende) intercooler van een GTD motor op mijn TD (JR) wil monteren, wat moet ik dan allemaal hebben? De IC zelf, de kap, de slangen, de steunen....nog iets anders wat verschilt tussen deze motoren?

Ik had ook begrepen dat de JR ook is geleverd als GTD motor, dien ik nog wat aan de pomp of de turbo te wijzigen?

Ik heb verder niet zo veel plannen met de motor, mss nog een open filter een keer. Hij moet vooral zuinig blijven.
Reply With Quote
Old 06-10-2008, 16:27
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Turbo-Variant

Wat je zoal nodig hebt is het volgende:

Intercooler zelf
De steunen aan de voor en achterkant ervan.
De kappen (eentje om de intercooler zelf, eentje aan de bovenzijde avn de radiateur, en luchtgeleidingskappen bij de accu.)
De slangen

Verder heb je eigenlijk nog het 90 graden bochtje op het inlaatspruitstuk van een SB motor nodig. Alternatief is de huidige omdraaien, maar dan zit de aansluitnippel (voor het slangetje dat naar de LDA op je brandstofpomp loopt) aan de achterzijde.

Verder moet je even opletten welk koelvloeistof-reservoir in je auto zit. Een SB heeft namelijk het ronde (golf-3) model reservoir. De oude type reservoirs passen volgens mij niet in combinatie met een intercooler. (zag ik toen ik de boel even snel ging passen, moet een dezer dagen ook de boel ombouwen namelijk)
Ook kan je de achterste IC-steun niet bevestigen aan de beugel van het oude type koelvloeistofreservoir.
Reply With Quote
Old 09-10-2008, 14:34
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Jammer, er stond een set op MP maar ik was net te laat. Misschien dan van een andere auto....Ik lees veel over Sprinter Intercoolers, maar die passen niet meteen, ik wil de originele radiateur blijven gebruiken....Zijn er nog meer alternatieven?
Reply With Quote
Old 13-10-2008, 15:17
Turbo-Variant's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Welk setje was dat op marktplaats dat jij bedoelde?

Overigens zou ik gewoon doorzoeken naar een originele. Je vind ze toch wel met enige regelmaat. Volgens mij had een of andere sloperij ook een setje te koop op marktplaats.

Een andere FMIC kan natuurlijk ook, zoals die van een sprinter. Komt alleen wat meer aanpaswerk bij kijken natuurlijk. Voordeel is dat die vaak groter zijn en dus meer koelen, aan de andere kant wordt je drukcircuit dan wel heel erg groot. Turbodruk wat ophogen kan dan geen kwaad...

Heb net nog even gepast met de IC, en wat ik zo zie past dat in tegenstelling tot wat ik eerst zei tóch in combinatie met het oude koelvloeistofreservoir.
Reply With Quote
Old 14-10-2008, 07:41
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ik bedoelde idd dat setje op een sloperij in Groningen...Dat het past icm oud type kvs reservoir is mooi! Ik zoek rustig even verder naar een originele set. Een sprinter ic is me idd wat te groot. Een andere optie zou een custom FMIC zijn, er zit hier in de buurt een bedrijf dat radiateuren bouwt die niet te gek duur zijn.
Reply With Quote
Old 14-10-2008, 22:40
Turbo-Variant's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Heb de mijne vandaag eindelijk gemonteerd. Kwam toch meer bij kijken dan gedacht!

Heb bij mij (JR) de koppelingskabel vervangen door die van een RA/SB. Daarnaast de slang van het koelvloeistofreservoir richting die metalen leiding op het blok, vervangen door die van RA/SB. Deze zijn in beide gevallen langer waardoor je wat meer ruimte voor de intercooler krijgt.

Verder gewoon het oude KVS-reservoir laten zitten. In de steun van het reseroir heb ik een gaatje geboord voor de IC-steun aan vast te zetten. Onderaan heb ik het beugeltje in de chassisbalk geschroefd. (wilde dit eerst liever niet, maar hier zitten ook de klemmen aan voor de slangen v. servostuur welke er ook spoedig op komt)

Uiteindelijk dus een flinke klus geweest, maar houd wat dat betreft niet van half werk en wil het dus op de originele manier erop hebben.
Nu even kijken of ik morgen/overmorgen mijn intercooler binnen krijg (nog eentje op de kop getikt), dan heb ik als het goed is ook alle kappen en luchtgeleidingen compleet. (volgens de verkoper dan).

Wat ik daarna nog graag wil is een Spal ventilator onder de intercooler monteren, zodat ik deze van binnen uit aan kan zetten tijdens de warmere dagen/snellere ritjes.

Let dus op dat de IC set zo compleet mogelijk is als je een setje scoort. Tenzij je geen bezwaar hebt tegen het zelf fabriceren van een beugeltje hier en daar.
Reply With Quote
Old 15-10-2008, 05:54
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ok mooie informatie. Heb een IC setje gevonden op Ebay, eens kijken of de prijs een beetje ok blijft. Daar zit de koppelingskabel ook bij, de koelslang alleen niet maar die zullen nog wel te koop zijn bij de stealer

Aangezien je servo in gaat bouwen, is dit voor diesel gelijk aan die voor de benzinemotoren en kan ik dus gewoon een Golf 2 set op de kop tikken?
Reply With Quote
Old 15-10-2008, 08:09
Turbo-Variant's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Ikzelf denk van niet.

Je zit namelijk met de inspuitpomp, die op een benzine niet aanwezig is. Grote kans dus dat de servopompsteunen dus anders zijn bij een diesel.

Daarnaast zit het reservoir bij een diesel op een andere plaats, namelijk tussen accu en ruitensproeier-reservoir. Normaal zit die tegen de chassisbalk naast de accu. (G60 heeft hem op dezelfde plaats als GTD, vanwege intercooler)

Hoop hier binnenkort meer over te kunnen vertellen... Ik heb zelf vanwege de verwachtte verschillen tussen benzine en dieselservo een 90er Golf GTD (met RA of SB) gekocht met intercooler en servostuur. Daarnaast de tacho van deze wagen omgezet in mijn 83er middels een adapterkabel.

Owja.. Wat ook problematisch is bij de montage van de OEM-intercooler, is de olieleiding van oliefilter naar turbo. Deze komt tegen de slang tussen intercooler en inlaatspruitstuk aan. Moet hier zelf ook nog naar kijken. Heb de boel al lichtjes aan de kant gebogen maar is nog niet wat het zijn moet.
Reply With Quote
Old 16-10-2008, 17:43
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Als het allemaal doorgaat heb ik ook een originele set gescoord, van een SB. Inclusief steunen, slangen, luchtgeleidingsbuizen, accu afdekplaat, 90 gradenbochtje voor op de inlaat, en de koppelingskabel

De olieleiding zal ik wel even bekijken hoe dat zit. Ik zal sowieso foto's maken van de montage, altijd handig voor een online handleiding zodat iemand anders niet dezelfde vraag hoeft te stellen
Reply With Quote
Old 30-10-2010, 18:37
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru

Ik heb ook een originele IC gekocht via Marktplaats. Heb de IC, afdekkap die eromheen komt en de 2 slangen die op de IC komen.

Nu lees ik dus de topic en moet ik dus 2 beugels hebben, een 90 graden bochtje en een aanzuigbuis die langs de accu komt? Verder lees ik dat ik een andere koppelingskabel moet hebben? Waar is dat voor?

Ik heb dus een originele GTD van 1986 zonder IC en wil hem daar opbouwen. Wie kan me vertellen wat ik dus moet hebben, waarom dat is, en heeft iemand misschien foto's hoe het moet komen te zitten allemaal?

Thanks

Last edited by Mr. Lee : 30-10-2010 at 18:40. Reason: schrijffouten....
Reply With Quote
Old 01-11-2010, 22:52
Mr. Lee's Avatar
VW Guru

Quote:
Originally Posted by Mr. Lee
Ik heb ook een originele IC gekocht via Marktplaats. Heb de IC, afdekkap die eromheen komt en de 2 slangen die op de IC komen.

Nu lees ik dus de topic en moet ik dus 2 beugels hebben, een 90 graden bochtje en een aanzuigbuis die langs de accu komt? Verder lees ik dat ik een andere koppelingskabel moet hebben? Waar is dat voor?

Ik heb dus een originele GTD van 1986 zonder IC en wil hem daar opbouwen. Wie kan me vertellen wat ik dus moet hebben, waarom dat is, en heeft iemand misschien foto's hoe het moet komen te zitten allemaal?

Thanks

Is er niemand die me met bovenstaande kan helpen?
Reply With Quote
Old 02-11-2010, 01:55
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

hierbij even een plaatje ter verduidelijking.

je hebt nodig:
-1 intercooler
-2 buizen (van turbo naar IC en van IC naar inlaat)
-2 beugels (1 achter bij je koelvloeistof tankje en 1 aan de voorzijde)
-3 kappen:
-rondom de ic zelf
-aansluitend 1 kap die richtig je koplamp gaat (met duidelijk een hoek erin omdat hij over je accu ligt)
-1 kap half over de slotplaat/radiateur.

waarschijnlijk afhankelijk van welk inlaatspruitstuk er op je blok zit heb je een 90 graden bochtje nodig om dit verschil op te lossen, maar dat zal je vanzelf wel zien bij aansluiten

en ik denk dat op sommige bakken de koppelingskabel precies loopt waar jij je IC wil hangen. door een langere kabel te monteren kun je die in een ruimere bocht leggen zodat je hier geen last meer van hebt. zodat hij niet te sterk knikt dus.
(hydraulische koppeling zal volgens mij geen probleem zijn)

dat langs de accu is dus niet een buis maar een kap.

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Old 02-11-2010, 22:46
Mr. Lee's Avatar
VW Guru

Hey Joost, duidelijk verhaal, hier kan ik wat mee. Ik zal eerst op zoek gaan naar de ontbrekende delen.

Thanks
Reply With Quote
Old 02-11-2010, 23:33
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

mooi, dat ga ik zelf ook doen, heb nu IC met 1 beugel en 1 kap :S

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Reply

Posting Rules