Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-03-2009, 19:30
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default Mk1 blijft niet meer lopen?

Hallo,

Vandaag lekkere dag naar het D.A.F geweest, auto deed het perfekt...

Toen ik terug naar huis wou begonnen de problemen...

- auto sloeg maar net aan bij starten op het D.A.F, maar liep dus ik dacht akku zal wel leeg wezen en verder niet naar om gekeken want die laad op tijdens het rijden...

- op de snelweg functioneerde de meters niet meer naar behoren, gestopt, zekeringen gechecked alles nog heel.

- wou verder rijden/voltanken wou de auto niet starten, start motor doet niks meer... Ook al de +/- van de akku rechtstreeks op de startmotor gezet, gebeurd niks. Ver genoeg gereden om de akku op te laden, mocht deze leeg zijn dus dat kon het niet wezen.

- Na aanduwen/tanken/weer aanduwen verder gereden, na ongeveer een half uur begon de auto gigantisch in te houden... merkbaar ging de auto het ontstekings tijdstip veranderen, ploffen uit de uitlaat en inhouden... Na even paar keer volgas werkte alles weer naar behoren...

- Na weer een half uur begon de auto zover in te houden dat ik niet boven de 2500 RPM kwam waarbij deze het gelijk maakte van een launch control... Na beetje kutten/doen deed hij het weer even, meters/ruitenwissers/verwarming deden niks meer...

Verder viel een maatje van me op dat als ik me knipperlicht aan doe me remlicht/dimlicht mee gaan knipperen (wel om en om) en dat de auto af en toe gigantisch naar benzine stonk...


Ik zou echt niet weten wat het probleem is! Zelf denk ik dat de akku (plotseling?) dood is en de startmotor de geest heeft gegeven... Maar dat van me meters e.d snap ik niet...

Het gaat hier om een Golf 1 uit 1977 met een 1.6 FP motor... Wie-o-wie weet wat het zijn kan voor ik dure onderdelen ga bestellen...

Alvast bedankt!
__________________
VWCulture.nl

Last edited by Mitta : 29-03-2009 at 19:32.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-03-2009, 19:32
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 543
Send a message via MSN to ScareMercy
Default

Ik zou eens een andere zekeringskast proberen, lijkt er heel erg sterk op dat deze intern is doorgebrand. Komt regelmatig voor bij die oude kastjes. Heb er hier ook al 3 liggen die dit hebben gehad
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project)
-Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD
-Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project)
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
  #3  
Old 29-03-2009, 19:33
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Massaproblemen? meeknipperende lampen duidt vaak op kortsluiting of een massaprobleem.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 29-03-2009, 19:56
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Massaproblemen? meeknipperende lampen duidt vaak op kortsluiting of een massaprobleem.


maar waar maakt hij die kortsluiting? Want aan me achterlichten zijn gewoon goed...

Quote:
Originally Posted by ScareMercy
Ik zou eens een andere zekeringskast proberen, lijkt er heel erg sterk op dat deze intern is doorgebrand. Komt regelmatig voor bij die oude kastjes. Heb er hier ook al 3 liggen die dit hebben gehad


Of is dit het antwoord hierop
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 29-03-2009, 20:07
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Dat zou heel goed kunnen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #6  
Old 29-03-2009, 21:13
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

wie-o-wie heeft nog een GOEIE zekeringen kast liggen of weet waar ik een nieuwe kan kopen!?
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 29-03-2009, 21:17
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Heb je de massakabel van de accu naar de versnellingsbak al bekeken?
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 29-03-2009, 21:25
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Heb je de massakabel van de accu naar de versnellingsbak al bekeken?


Nee nog niet, dat kan ik morgen wel even doen! Weet wel zo uit me hoofd al dat deze nogal roestig is, maar dat is de kabel zelf weet niet hoe de bevestigingspunten er bij staan...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 29-03-2009, 21:30
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Kijk aan, niet zomaar dingen gaan vervangen, eerst de oorzaak zoeken.

De zekeringenkast moet ook redelijk 'verbrand' ruiken als deze intern kortgesloten is.

Alle massapunten van de motor naar de carrosserie nalopen. Een roestige kabel/aansluiting kan heel de stroomkring in de war sturen. Die zoekt toch de weg van de minste weerstand.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 29-03-2009, 21:53
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Kijk aan, niet zomaar dingen gaan vervangen, eerst de oorzaak zoeken.

De zekeringenkast moet ook redelijk 'verbrand' ruiken als deze intern kortgesloten is.

Alle massapunten van de motor naar de carrosserie nalopen. Een roestige kabel/aansluiting kan heel de stroomkring in de war sturen. Die zoekt toch de weg van de minste weerstand.


Dan ga ik checken:

- verbrandengeur bij zekeringenkast (maar dan moet die ook in de auto te ruiken zijn, dat heb ik niet geroken maar toch nog even checken)
- alle massa punten van de motor naar carroserie checken,
- akku polen kijk ik meteen even na,
- de dynamo zal ik nog even doormeten voor de zekerheid,

verder nog speciale dingen? (mechanisch weet ik veel van oudere auto's, maar zodra er elektronica bij komt kijken word het allemaal wat minder )
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #11  
Old 30-03-2009, 19:33
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Mitta

- verbrandengeur bij zekeringenkast (maar dan moet die ook in de auto te ruiken zijn, dat heb ik niet geroken maar toch nog even checken)
Ruikt niet verbrand, ziet er ook niet verbrand uit ofzo van achteren.
- alle massa punten van de motor naar carroserie checken,
Zijn gewoon goed...
- akku polen kijk ik meteen even na,
Even schoongemaakt en opnieuw er opgezet, dus moet ook goed zijn...
- de dynamo zal ik nog even doormeten voor de zekerheid,
Dat kon niet, multi meter is stuk




Bovenstaande allemaal gechecked, wel ben ik achter een aantal nieuwe dingen...

De auto wou starten, alleen de akku was leeg maar met startkabels geen probleem. Tot ik de verwarming aanzetten, toen sloeg de motor af... Na 10 minuten konm ik de auto weer starten op startkabels...

Zodra de motor loopt doet de verwarming e.d het niet meer, zet ik die weer aan gebeurd er niks of slaat de auto af... Na weer +/- 10 minuten te hebben laten lopen sloeg de auto uit zichzelf af...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 30-03-2009, 20:07
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 543
Send a message via MSN to ScareMercy
Default

Zekeringskast hoeft niet perse verbrand te ruiken of er verbrand uit te zien. Je zou kunnen vragen aan iemand uit de buurt of je even het zekeringskastje mag omsteken om het uit te proberen. Als je om de hoek woonde wou ik wel ff helpen.
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project)
-Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD
-Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project)
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
  #13  
Old 30-03-2009, 20:32
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by ScareMercy
Zekeringskast hoeft niet perse verbrand te ruiken of er verbrand uit te zien. Je zou kunnen vragen aan iemand uit de buurt of je even het zekeringskastje mag omsteken om het uit te proberen. Als je om de hoek woonde wou ik wel ff helpen.


hier in de buurt rijden amper MK1's
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 30-03-2009, 21:51
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 543
Send a message via MSN to ScareMercy
Default

Lol, dat is dan wel weer heel vervelend..

Hier in het dorp (ongeveer 2000 inwoners) rijden alleen al 6 dichte mk1's rond.. en nog een stuk of 8 crossers.. Cabrio's ook nog een hoop..

Ik kom binnenkort wel naar Lelystad. De vraag is alleen wanneer. Moet namelijk nog een pakketje afwachten, half uurtje werk om dat te monteren. En dan nog een afspraak maken met de RDW voor een geluidskeuring.. dus denk dat het te lang duurt..
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project)
-Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD
-Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project)
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
  #15  
Old 30-03-2009, 22:13
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by ScareMercy
Lol, dat is dan wel weer heel vervelend..

Hier in het dorp (ongeveer 2000 inwoners) rijden alleen al 6 dichte mk1's rond.. en nog een stuk of 8 crossers.. Cabrio's ook nog een hoop..

Ik kom binnenkort wel naar Lelystad. De vraag is alleen wanneer. Moet namelijk nog een pakketje afwachten, half uurtje werk om dat te monteren. En dan nog een afspraak maken met de RDW voor een geluidskeuring.. dus denk dat het te lang duurt..


mocht hij het niet doen dan ben je zeker welkom en anders ook wel hoor voor een bakkie koffie ofzo
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 31-03-2009, 08:49
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

klinkt toch echt als kortsluiting.

Er is toch vast wel iemand die een doos met golf1 troep heeft liggen en jou daar een zekeringkastje van kan opsturen?

En nog even een 'zeikpuntje':

Quote:
Massakabels zijn gewoon goed..
Hoe bedoel je dat? Een geoxideerde aansluiting/ roestige kabel kan een hoop verkloten. Ik weet niet of je bedoelt dat de kabels er nog zitten/ nog 1 geheel zijn of dat je de aansluitingen echt schoongemaakt hebt met een staalborstel oid.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #17  
Old 31-03-2009, 17:25
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

Het printje achter je cockpit

Denk dat je die ff moet bekijken...
(Toevallig ook heel zwak licht in je koplampen?)
Reply With Quote
  #18  
Old 31-03-2009, 17:43
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie

Hoe bedoel je dat? Een geoxideerde aansluiting/ roestige kabel kan een hoop verkloten. Ik weet niet of je bedoelt dat de kabels er nog zitten/ nog 1 geheel zijn of dat je de aansluitingen echt schoongemaakt hebt met een staalborstel oid.


De kabel is idd beetje bruinig van de axidatie maar de aansluitpunten zien er gewoon goed uit... morgen maar even voor de zekerheid een nieuwe massakabel bestellen...

Quote:
Originally Posted by Sponze®
Het printje achter je cockpit

Denk dat je die ff moet bekijken...
(Toevallig ook heel zwak licht in je koplampen?)



Als ik startkabels op de akku heb en de auto nog NIET gestart heb heb ik gewoon alle lichten en werkt alles naar behoren... Zodra ik de auto start begint alles te spacen en heb ik geen dimlicht meer...

zodra ik dan een stroomverbruiker aan zet zie ik dat in me toerenteller/snelheids meter, die gaan schieten eerst een heel eind terug en gaan dan langzamer staan als het oorspronkelijke toerental...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #19  
Old 31-03-2009, 19:11
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Net even een multimeter gekocht en aan het meten geslagen, hier onder wat resultaten:

- Massa kabel van akku naar carroserie/versnellingsbak, weerstand: 0Ohm
- Akku, weerstand: 0Ohm
- Akku, Volt: 12,4 met startkabels 14,4
- Akku, Ampere: 0
- Massa kabeltje ontsteking, weerstand: 0Ohm
- ALLE zekeringen, weerstand: 0Ohm,
- ALLE zekeringen, volt gelijkstroom: O Volt
- ALLE zekeringen, Volt wisselspanning: 0 Volt
- ALLE zekeringen, ampere: 0

De zekeringen kan ook aan mijn meet wijze liggen, maar heb de pootjes van de multimeter op de beugeltjes gezet waar de zekering tussen zit... Op de stand dat ie weergeeft (voorbeeld) 12,4

Misschien heeft iemand iets aan deze waardes?
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #20  
Old 01-04-2009, 18:41
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Weer even de zekeringen gemeten, de belangrijke zekeringen doen het... Daarbij ben ik gaan zoeken in het instructie boekje, en kwam ik het volgende tegen:

''zekering 9: achterruitrijlampen, claxon, brandstof-slagklep (diesel motor), automatische choke en stationaire afslagklep (carburatiemotor)''

Op zekering 9 heb ik spanning, op het moment dat ik me achteruit rij lichten aan zet met lopende motor slaat de auto af. Dus pakt hij naar mijn inzien de stroom bij de 'stationaire afslagklep' weg waardoor de auto afslaat...

De zekeringen kast heb ik er uit gehaald en de puntjes e.d zien er gewoon goed uit en daarom weet ik bijna zeker dat het probleem NIET bij de zekeringenkast ligt. Na beetje nadenken kwam ik tot de volgende conclussie:

Dynamo niet 100% --> Akku dood --> Stationaire afslagklep bij stroomverbruiker niet genoeg stroom om te blijven lopen

Akku niet meer goed --> Laat niet meer bij --> Stationaire afslagklep bij stroomverbruiker niet genoeg stroom om te blijven lopen

Auto blijft met startkabels lopen, dus stationaire afslagklep is goed. Dus ik denk dat ik de Dynamo maar ga vervangen aangezien de akku eerst goed was...


Wie kan zich hierin vinden, steek je hand op
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum