Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-07-2009, 11:05
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default Kaal metaal ivm lassen behandelen , daarna rollen ?

hallo

mijn Golf 1 krijgt binnenkort nieuwe wielranden ingelast.
alleen hoe kan ik dit het beste behandelen en beschermen.
want als je over een jaar weer opnieuw moet wordt het de gezegde goedkoop is duurkoop een daar heb ik niks aan.

omdat ik niet de goede apparatuur en ervaring heb met het spuiten met een compressor wou ik mijn golf gaan rollen
heb al veel topics gelezen over rollen wat ik kan gebruiken met dergelijke.
alleen echte nadelen worden niet verteld maar wat ik bijv. weet is dat de verf vocht aantrekt en door de verf trekt wat betekend dat er een goede ondergrond onder moet maar wat kan je zoal gebruiken.
die gene die mijn auto wou gaan lassen heeft het ook over loodmening gehad is het verstandig om dit te gebruiken onder de plekken met minder bescherming voordat ik ga rollen.
en is het sowieso wel verstandig om mening te gebruiken op kaal metaal en dat op een auto.

zou iemand mij kunnen vertellen wat ik het best kan doen nadat mijn auto gelast is.
en moet ik daarna rollen of de plekken uitspuiten met een spuitbus.
het liefst rol ik omdat de lak van de auto vrij oud is en niet meer moeder mooiste is.

Groeten Johan
Reply With Quote
  #2  
Old 13-07-2009, 11:22
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

menie is een ouderwets middeltje het werkt zeker goed.

wat ik zou doen..

2k epoxy primer, uit laten harder en dan ligt op schuren,
en dan 2k verf er over.

ga alsjeblieft niet rolleren en gebruik al helemaal geen 1k verf,als je het goed wilt doen.
je kunt een dergelijke simpele verf spuit al kopen voor 30 euro
en een compressor kan je zo wel ergens lenen denk ik zo?

het is echt niet moeilijk, probeer het gewoon en je zult zien dat het goed gaat.
spuiten met de verfspuit is zelfs nog makkelijker dan met een spuitbus,gezien je met de spuitbus erg snel zakkers heb, en je dit minder snel met een verfspuit hebt, omdat je daar veel fijner mee spuit en je de laag soort van droogblaas wanneer je geen verf nevelt maar wel de lucht nog laat stromen.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2009, 13:11
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

oke dus als ik deze Verfspuit koop zit ik dan in de goede richting
omdat ik net Tips & Tricks: spuiten met compressor door heb gelezen en ze hadden het daar over verschillende naalden 1.3/1.4mm en grotere voor primer
omdat deze een 1.5mm naalt heeft kan ik daar dan netjes een 2k lak mee spuiten
en met een compressor met 240 l/m 8bar neem is dat dan voldoende.
want spuiten met een compressor heb ik nog nooit gedaan dus wou ik eerst gaan oefenen.
maar hoe zit het precies met verdunnen of is dat per verf verschillend.
ook moet je je verfspuit schoonmaken na het spuiten maar hoe moet je dat doen droog blazen of ?
er zijn als ik het goed heb ook lakken die meteen glans geven is het dan nog nodig om blanke lak te spuiten.
want blanke lak spuiten is dat lastigere als normale lak of is dit het zelfde

Groeten johan

Last edited by johan-k : 13-07-2009 at 13:19.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-07-2009, 17:29
boy.schouten's Avatar
boy.schouten boy.schouten is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 162
Send a message via MSN to boy.schouten
Default

Die spuit is een nette spuit voor hobby matig gebruik,
met die compressor zou je het redden, moet je wel zorgen dat je op de spuit 2,5 bar hebt staan, en ervoor zorgen dat de compressor goed op druk blijft.
en het verdunnen van de verf is verschillend per merk, en wordt je verteld, of kan je vragen waarneer je het koopt!

en je verf spuit moet je altijd, als je klaar bent met spuiten schoonmaken!! gewoon met schone thinner en een kwast.
en als je een 2k lak neemt glimt deze al uit zijn eigen ( 2k zijn eigenlijk alleen uni kleuren) en als je er 1tje met blanke lak wil kun je een metallic nemen.

En blanke lak spuiten is in princiepe hetzelfde als een 2k kleur lak, want blanke lak is ook een 2k lak alleen blank!
Reply With Quote
  #5  
Old 13-07-2009, 21:48
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

oke bedankt voor de informatie.
dus een 2K lak hoeft dus eigenlijk niet afgelakt te worden met blanke lak of adviseer je om dit wel te doen.

Groeten Johan
Reply With Quote
  #6  
Old 14-07-2009, 05:45
jurie jurie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 216
Default loodmenie

even voor de volledigheid,hoewel je het waarschijnlijk niet gaat gebruiken,
loodmenie is niet zo best voor de gezondheid!

er zijn volop andere menie s te koop!
Reply With Quote
  #7  
Old 14-07-2009, 15:06
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

@Jurrie toch bedankt voor de tip inderdaad ga ik het niet meer gebruiken.
ben naar de lokale verf specialist gegaan (ferweda).
die rade me aan om gewoon epoxy primer te gebruiken strak maken normale primer en aflakken.
ook had hij nog een spuit setje liggen die voor hobby goed te gebruiken was.
1.7 naald met drukregelaar en schoonmaak spullen. voor 45 ex btw
alleen was dan me vraag welke is meer geschikt een 1.5 of 1.7 naald

groeten johan
Reply With Quote
  #8  
Old 14-07-2009, 17:10
boy.schouten's Avatar
boy.schouten boy.schouten is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 162
Send a message via MSN to boy.schouten
Default

Een 2k lak hoeft niet afgelakt te worden, maar wil je nog 10 jaar optimaal genieten van je kleur, dan kan je het wel doen!

Een 1.7 naald kan je gebruiken om grondverf te spuiten voor kleur is deze te groot!
1.4/1.5 voor het aflakken is optimaal! en wordt bij menig lak merk geadviceerd
Reply With Quote
  #9  
Old 14-07-2009, 17:50
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

oke Bedankt voor de informatie.
dan ga ik morgen nog een keer naar de beste man toe en vragen als hij geen spuit heeft in de maat 1.4/1.5 anders wordt het toch bestellen.

Groeten Johan
Reply With Quote
  #10  
Old 16-07-2009, 14:58
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

uit eindelijk is het dit setje geworden.



met 1.4 Naald + drukregelaar
aan het eind van de maand krijg ik mijn nieuwe compressor.
en deze lever 310 L/m dus nog even wachten en dan kan ik is spelen met de verf spuit ben benieuwt

iedereen bedankt voor de reacties
Groeten johan
Reply With Quote
  #11  
Old 16-07-2009, 17:43
boy.schouten's Avatar
boy.schouten boy.schouten is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 162
Send a message via MSN to boy.schouten
Default

ziet er allemaal netjes uit! daar kun je straks lekker mee oefenen!!
Reply With Quote
  #12  
Old 17-08-2009, 14:38
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

ik had al een ander topic waarin ik vroeg over advies met spuiten ivm sinasappelhuid.
omdat de blanke lak voor geen meter wil en ik het al wel 4 x heb geprobeerd (op een zijscherm) en er gewoon helemaal gek van wordt

zit ik weer met het rare idee om toch te gaan rollen
nu dacht ik bij mezelf stel je wilt gaan rollen en je hebt plekken waar je kaal metaal wilt gaan rollen kan je dat dan niet eerst in de menie zetten en daarover rollen.
of eerst in epoxy 2k primer spuiten en dan rollen.

het klote van alles is dat het spuiten van de metalic lak wel goed ging maar de blanke lak totaal niet

dus mijn vraag kan ik eerst menie op kaal metaal zetten en daarna rollen en toch een goede bescherming hebben.
want menie bied als ik het goed heb een goede bescherming

groeten johan
Reply With Quote
  #13  
Old 17-08-2009, 19:33
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik begrijp er echt geen snars van,dat sinaasappelhuidje is toch geen probleem??? of denk je dat ie met rollen zo glad als een eikeltje word?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-08-2009, 21:30
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

ja is idd niet heel erg alleen nu krijg ik hem helemaal niet meer strak
druipers en kraters.
dus naar ferweda geweest die gene mengt autolakken en vertelde me dat ik silicone hat ofzo dus Speciale ontvetter gekregen.
maar nog steeds kraters + het feid dat ik nu elke keer druipers krijg en heb van alles geprobeerd met de instellingen met de spuit.
heb het dus al 4x gespoten elke keer weer glad schuuren met nat 400 en dan ontvetten en opnieuw spuiten maar het blijft klote

mijn bedoel was namelijk ook om de auto stuk voor stuk aan de pakken maar als ik nu niks strak kan krijgen dan kan ik mischien beter rollen maar daar heb ik zo dubbel gevoel over omdat het niet goed beschermt

ik heb nog een beetje blanke lak over dus ik blijf wel proberen tot ik het strak heb maar als het niet lukt dan heb ik ook zoiets van opzoek naar een ander alternatief

dus of mischien heb je nog een goede tip of advies om het strak te spuiten of iets anders.
maar wat voor bescherming bied menie en daarna rollen?

ps. het liefst spuit ik gewoon alleen het lukt niet

groeten johan
Reply With Quote
  #15  
Old 17-08-2009, 22:45
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik zou gewoon gaan spuiten en daarna met heel fijn schuurpapier de oneffenheden eruitschuren en dan polijsten.maar jij hebt het over ferwerda bedoel je ferwerda in lelystad? dat zou betekenen dat je dicht bij mij in de buurt zit
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 18-08-2009, 13:07
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

nee in zwolle

kijk eerste keer spuiten Sinnasappelhuidje dus glad geschuurd en opnieuw met wat extra advies van ferweda

2de keer druipers + kraters
3de keer opnieuw ( allemaal kleine stukken gespoten met verschillen spuit instellingen )

op naar ferweda speciale ontvetter gekregen voor de kraters

4de keer weer kraters en druipers (begint beter te worden alleen heb paar plekjes nog steeds kraters

waarscheinlijk te dik gespoten dus spuit instellen op minder hoeveel heid ?

ik blijf nog wel een paar keer proberen alleen wordt ik het langzaam zat.

is blankelak spuiten moeilijker of dergelijke ?
want via marktplaats staat nog LINK verf per liter, is dit ong. zelfde kan ik anders daar mee gaan oefenen want scheelt behoorlijk in de portomonee

Groeten johan
Reply With Quote
  #17  
Old 18-08-2009, 13:36
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Default

Waar heb je die spuit vandaan en welk merk en type is dat?
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #18  
Old 18-08-2009, 15:31
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

Spuit gehaald bij ferweda het is een Max air met 1.4 kop waarvan kop niet los gehaald kan worden
Reply With Quote
  #19  
Old 18-08-2009, 18:39
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

als alles goed ontvet is en je hebt de kop even doorgespoeld snap ik niet waar die kraters vandaan komen,of het moet zo zijn dat je in een vettige omgeving spuit maar dat lijkt me niet
blanke lak is wel wat moeilijker als kleur idd....
over die verf zou ik zo niet weten.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #20  
Old 18-08-2009, 21:36
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

Bedankt voor je bijdrage en meedenken.
zelf zou ik het ook niet weten.
plannen nu zijn kaal schuren opnieuw in de primer en daarna oefenen op de primer met blanke lak.
als het goed is moet ik dan na de primer als die goed lukt wel strak resultaat krijgen omdat die onderlaag helemaal schoon is.
lukt die wel dan is dat meteen een bevestiging dat het ook goed kan komen op de kleur. lukt dat nog niet dan maar weer verder denken en eventueel is naar colorworks daar de verf halen.

en anders voor 15 euro voor een liter kan ik dat gokje ook wel wagen als het allemaal nog niet lukt

iedergeval Bedankt
ik blijf het toch proberen omdat het stukken beter is dan rollen.

Groeten Johan
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum