Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-08-2009, 14:09
kwaroks's Avatar
kwaroks kwaroks is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 905
Default 1.5JB wordt heet!

Hallo,

mijn Golf1 1.5 auto werd altijd best wel warm. Zie foto waar het streepje gepaint is, en soms nog wel wat verder.



En als ik de kachel aanzet zakt ie tot iets na het midden.
Dus ik heb m'n radiateur doorgespoeld en ook het blok.
Daarna heb ik een nieuwe thermostaat gemonteerd.

Toen alles weer gemonteerd en kvs in het systeem gegoten tot hij niet meer vulde. Toen heb ik de auto gestart en de kachel aangezet en de dop van het reservoir gelaten. Maar na een tijdje werd de auto alleen maar heter, tot het aller rechtsste streepje.

Ook de onderste kvs-slang word ook niet heet zoals de bovenste die van de radiateur komt.
Mij lijkt het dat de thermostaat niet opengaat. Maar ik heb hem wel voordat ik hem ging monteren in een pannetje met water gedaan en dat gaan koken, en daar ging hij wel open.

Zie ik hier iets over het hoofd?
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60
Reply With Quote
  #2  
Old 16-08-2009, 15:03
matt8's Avatar
matt8 matt8 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2008
Posts: 154
Default

lijkt mij toch een verkeerde of kapotte thermostaat. misschien dat hij pas veel te laat open gaat. je kunt ze in verschillende temperaturen kopen. verder even over je temperatuur hoe die eerst was. heb zelf ook een 1.5 jb en mijn temperatuurmeter staat ook altijd iets over het lampje. eigenlijk precies zoals hij bij jou staat. heb ondertussen van meerdere mensen te horen gekregen dat dit niet meer als normaal is. bij lang stilstaan in de file bijvoorbeeld word hij nog wel iets warmer en vervolgens gaat de fan draaien en zakt hij terug naar zijn oude positie. heb zelf ondertussen een nieuwe waterpomp gemonteerd omdat de oude lekte ook de thermostaat is uit voorzorg maar gelijk vervangen. maar het maakt dus niks geen verschil wat betreft de temperatuur. volgens mij is het gewoon de bedoeling dat hij iets over het lampje staat hoor.. heb het nog niet anders meegemaakt.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen..

Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones'
Engine: 1600 with 75 horses inside.
Reply With Quote
  #3  
Old 16-08-2009, 15:20
kwaroks's Avatar
kwaroks kwaroks is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 905
Default

Matt8; de thermostaat pas precies, en gaat zelfs iets eerder open: 80C ipv 87C van de oude. Maar dat is dan normaal, dat hij er iets over gaat? Want dat is bij mij inderdaad precies hetzelfde.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60
Reply With Quote
  #4  
Old 16-08-2009, 15:27
svennie's Avatar
svennie svennie is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 683
Default

Bij mij staat hij ook op dezelfde positie als bij jullie. Was me van de week toen het zo warm was ook al een beetje zorgen aan het maken, maar bleef mooi daar op die positie staan.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-08-2009, 15:36
matt8's Avatar
matt8 matt8 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2008
Posts: 154
Default

toch raar dan dat hij nog zo warm word. en het koelwater pijl zakt ook niet?? als de onderste slang niet warm word dan is het toch vrijwel altijd de thermostaat maar aangezien die nou vervangen is.


en het is inderdaad normaal dat hij iets over het lampje staat. tenminste, ik heb het nog niet anders gezien, ik maak me er dus ook niet druk om want die van mij rijd zo al 3 jaar, het kan dus niet meer als normaal zijn . weet niet naar hoeveel graden deze positie verwijst maar dan zou je even een temperatuurmeter moeten inbouwen.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen..

Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones'
Engine: 1600 with 75 horses inside.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-08-2009, 17:10
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

hier idem, staat ook iets over het lampje. Ook van de week met de hitten en 140-160 over de snelweg blazen (ja weet het je moet een mk1 als oud dametje behandelen, maar soms moet ze de rolator ff thuis laten). Bij mij worden wel bijde slangen heet.
Misschien kan je in de zomer maanden de thermostaat er uit laten en kijken wat ie doet, maar weet niet of dit kan. Zijn er vast wel die het wel weten.

Bjorn
Reply With Quote
  #7  
Old 16-08-2009, 17:41
_KJ_ _KJ_ is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 40
Default

Net rechts naast het lampje lijkt mij niks mis mee. Zo staat hij bij mij meestal en ik heb nergens problemen mee.
__________________
Golf Mk1 GL cabriolet 09-1983, 1.6 (EW) 75PK Lhasa groen.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-08-2009, 19:00
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

bij mij ook net over het lampje bij bijde auto's. 1 zelfs met een 1300 radiateur
Reply With Quote
  #9  
Old 16-08-2009, 19:10
--daniel--'s Avatar
--daniel-- --daniel-- is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 166
Default

Bij mij staat hij net zo, soms nog iets verder. Zaterdag in de file kwam ik erachter dat mijn fan niet aansloeg omdat hij echt te heet werd en het lampje ging knipperen. Doorverbinden werkte niet dus heb hem maar even op de accu aangesloten. Weet iemand of de fan geschakeld is door een relais binnen? Kan ik morgen wat gerichter gaan zoeken.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-08-2009, 19:33
Emiel's Avatar
Emiel Emiel is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 910
Default

Geen idee...
__________________
Skoda Superb 2022
Fiat 500C
Harley Davidson Electra Glide 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 16-08-2009, 20:00
kwaroks's Avatar
kwaroks kwaroks is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 905
Default

bedankt heren voor de bevestiging!
dat de onderste slang niet warm werd kwam door lucht, die er uiteindelijk uit is geflopt.

Dus dan is het normaal dat hij iets over het lampje gaat
Kan ik weer met een gerust hard toeren.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60
Reply With Quote
  #12  
Old 16-08-2009, 22:38
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 878
Default

same here: net over het lampje...
olie rijdend 100, en bij stil staan wil die nog wel is klimmen tot 120... ( tot zover de meter betrouwbaar is ... )
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #13  
Old 17-08-2009, 15:24
matt8's Avatar
matt8 matt8 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2008
Posts: 154
Default

kijk zie je wel.. had de topic starter dus toch beter eerst even kunnen vragen hier voordat hij begon met verbouwen..
toch mooi dat het nu weer goed is. dat ontluchten is soms nog wel eens lastig. je kunt natuurlijk bij het ontluchten ook even in de slangen knijpen dat wil ook nog wel eens helpen... en beetje gas bij geven natuurlijk dan draait de pomp ook direct een stuk harder.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen..

Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones'
Engine: 1600 with 75 horses inside.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-08-2009, 16:59
Thomas66kw's Avatar
Thomas66kw Thomas66kw is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2007
Posts: 38
Default

De mijne wordt ook zo heet, 1.3tje mk1. Mooi dat ik nu ook zeker weet dat dit normaal is. Ik begon me ook wel eens zorgen te maken, helemaal met dit weer buiten, maar zodra de fan aanslaat koelt ie netjes af... nice!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum