#1
|
||||
|
||||
1.5JB wordt heet!
Hallo,
mijn Golf1 1.5 auto werd altijd best wel warm. Zie foto waar het streepje gepaint is, en soms nog wel wat verder. En als ik de kachel aanzet zakt ie tot iets na het midden. Dus ik heb m'n radiateur doorgespoeld en ook het blok. Daarna heb ik een nieuwe thermostaat gemonteerd. Toen alles weer gemonteerd en kvs in het systeem gegoten tot hij niet meer vulde. Toen heb ik de auto gestart en de kachel aangezet en de dop van het reservoir gelaten. Maar na een tijdje werd de auto alleen maar heter, tot het aller rechtsste streepje. Ook de onderste kvs-slang word ook niet heet zoals de bovenste die van de radiateur komt. Mij lijkt het dat de thermostaat niet opengaat. Maar ik heb hem wel voordat ik hem ging monteren in een pannetje met water gedaan en dat gaan koken, en daar ging hij wel open. Zie ik hier iets over het hoofd?
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#2
|
||||
|
||||
lijkt mij toch een verkeerde of kapotte thermostaat. misschien dat hij pas veel te laat open gaat. je kunt ze in verschillende temperaturen kopen. verder even over je temperatuur hoe die eerst was. heb zelf ook een 1.5 jb en mijn temperatuurmeter staat ook altijd iets over het lampje. eigenlijk precies zoals hij bij jou staat. heb ondertussen van meerdere mensen te horen gekregen dat dit niet meer als normaal is. bij lang stilstaan in de file bijvoorbeeld word hij nog wel iets warmer en vervolgens gaat de fan draaien en zakt hij terug naar zijn oude positie. heb zelf ondertussen een nieuwe waterpomp gemonteerd omdat de oude lekte ook de thermostaat is uit voorzorg maar gelijk vervangen. maar het maakt dus niks geen verschil wat betreft de temperatuur. volgens mij is het gewoon de bedoeling dat hij iets over het lampje staat hoor.. heb het nog niet anders meegemaakt.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen.. Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones' Engine: 1600 with 75 horses inside. |
#3
|
||||
|
||||
Matt8; de thermostaat pas precies, en gaat zelfs iets eerder open: 80C ipv 87C van de oude. Maar dat is dan normaal, dat hij er iets over gaat? Want dat is bij mij inderdaad precies hetzelfde.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#4
|
||||
|
||||
Bij mij staat hij ook op dezelfde positie als bij jullie. Was me van de week toen het zo warm was ook al een beetje zorgen aan het maken, maar bleef mooi daar op die positie staan.
|
#5
|
||||
|
||||
toch raar dan dat hij nog zo warm word. en het koelwater pijl zakt ook niet?? als de onderste slang niet warm word dan is het toch vrijwel altijd de thermostaat maar aangezien die nou vervangen is.
en het is inderdaad normaal dat hij iets over het lampje staat. tenminste, ik heb het nog niet anders gezien, ik maak me er dus ook niet druk om want die van mij rijd zo al 3 jaar, het kan dus niet meer als normaal zijn . weet niet naar hoeveel graden deze positie verwijst maar dan zou je even een temperatuurmeter moeten inbouwen.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen.. Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones' Engine: 1600 with 75 horses inside. |
#6
|
||||
|
||||
hier idem, staat ook iets over het lampje. Ook van de week met de hitten en 140-160 over de snelweg blazen (ja weet het je moet een mk1 als oud dametje behandelen, maar soms moet ze de rolator ff thuis laten). Bij mij worden wel bijde slangen heet.
Misschien kan je in de zomer maanden de thermostaat er uit laten en kijken wat ie doet, maar weet niet of dit kan. Zijn er vast wel die het wel weten. Bjorn |
#7
|
|||
|
|||
Net rechts naast het lampje lijkt mij niks mis mee. Zo staat hij bij mij meestal en ik heb nergens problemen mee.
__________________
Golf Mk1 GL cabriolet 09-1983, 1.6 (EW) 75PK Lhasa groen. |
#8
|
|||
|
|||
bij mij ook net over het lampje bij bijde auto's. 1 zelfs met een 1300 radiateur
|
#9
|
||||
|
||||
Bij mij staat hij net zo, soms nog iets verder. Zaterdag in de file kwam ik erachter dat mijn fan niet aansloeg omdat hij echt te heet werd en het lampje ging knipperen. Doorverbinden werkte niet dus heb hem maar even op de accu aangesloten. Weet iemand of de fan geschakeld is door een relais binnen? Kan ik morgen wat gerichter gaan zoeken.
|
#10
|
||||
|
||||
Geen idee...
__________________
Skoda Superb 2022 Fiat 500C Harley Davidson Electra Glide 1987 |
#11
|
||||
|
||||
bedankt heren voor de bevestiging!
dat de onderste slang niet warm werd kwam door lucht, die er uiteindelijk uit is geflopt. Dus dan is het normaal dat hij iets over het lampje gaat Kan ik weer met een gerust hard toeren.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#12
|
||||
|
||||
same here: net over het lampje...
olie rijdend 100, en bij stil staan wil die nog wel is klimmen tot 120... ( tot zover de meter betrouwbaar is ... )
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#13
|
||||
|
||||
kijk zie je wel.. had de topic starter dus toch beter eerst even kunnen vragen hier voordat hij begon met verbouwen..
toch mooi dat het nu weer goed is. dat ontluchten is soms nog wel eens lastig. je kunt natuurlijk bij het ontluchten ook even in de slangen knijpen dat wil ook nog wel eens helpen... en beetje gas bij geven natuurlijk dan draait de pomp ook direct een stuk harder.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen.. Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones' Engine: 1600 with 75 horses inside. |
#14
|
||||
|
||||
De mijne wordt ook zo heet, 1.3tje mk1. Mooi dat ik nu ook zeker weet dat dit normaal is. Ik begon me ook wel eens zorgen te maken, helemaal met dit weer buiten, maar zodra de fan aanslaat koelt ie netjes af... nice!
|