Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-01-2010, 12:14
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default Dak overzetten

ff quoten uit mn Coupe topic...

Quote:
Originally Posted by Zollie
Next dilemma

De schade-coupe heeft schade, plaatwerk kost me nieuw zo'n 350 eurie... en dan zit het er nog niet in en rijd je alsnog met een importkenteken...

Het dak heeft schuifkanteldak origineel, en is knap. HOE moeilijk/makkelijk is het voor een ervaren lasser om zo'n dak over te knallen? gewoon afzagen bij de stijlen en overlassen? is dat de beste manier?

want de blauwe coupe moet toch opgeknapt verder, kan ik gelijk de knappe rechter deur en wat ander plaatwerk uitslijpen en de gele schadejongen wegmikken, kostte toch geen drol

iemand idee / ervaring met dak overlassen???

danku!


Voor de beeldvorming, de gele zou t dak (met schuifdak) dus afgetjopt worden:



en op de blauwe komen:



lastig? of... wie kan t voor me doen?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 03-01-2010, 13:28
nickyy nickyy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 392
Default

is niet zo heel lastig alleen als je het netjes wilt doen veel werk, netjesa alle punlasen losboren en voorzichtig loshalen.
vooral bij de gele omdat deze losgeboort moet worden en niet tot weinig mag vervormen..
__________________
Vw golf 3 VR6 bj 1993
Yamaha R6 '06
Reply With Quote
  #3  
Old 03-01-2010, 13:58
fabbi fabbi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,570
Default

Je kan de gele in de stijlen doorslijpen en dan op de kop enz voorzichtig rondom alle wegslijpen knippen hakken zodat enkel de dakplat met frame overblijft
daarna de blauwe net het andere weg halen....



Is de gele zo rot?? niet beter een andere achterschermpie erin lassen enz
Aan dat import kenteken kun je ook wat doen als die blauwe al een nLer is

Last edited by fabbi : 03-01-2010 at 14:01.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-01-2010, 13:59
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,392
Default

RH Customshop even een mailtje doen...heeft het al vaker gedaan bij caddy en golf mk1`s.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-01-2010, 16:50
Erwin G60's Avatar
Erwin G60 Erwin G60 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,017
Default

Quote:
Originally Posted by René
RH Customshop even een mailtje doen...heeft het al vaker gedaan bij caddy en golf mk1`s.

RH stond ook met een mk1 op de op de Watercooled meeting waar toen een opgelast dak op zat was netjes gedaan.
__________________
Golf4 1.8
Golf GTI Pirelli bj 83
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2010, 16:54
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

De blauwe is inderdaad NL, en de gele een duitser met flinke schade dus. nieuw plaatwerk kost al veul geld, en dan zit het er nog niet in... moeilijk te krijgen spul voor de 2-drs versie

de blauwe ga ik niet opofferen voor de zijkant van de gele, dan liever andersom voor het dak!

De stijlen doorslijpen en dus ook aan de stijlen weer op de blauwe lassen is een lastiger optie dan alleen de dakplaat?? leek mij juist makkelijker, of ben ik nu gek?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2010, 17:04
knedel16vweber's Avatar
knedel16vweber knedel16vweber is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 3,538
Send a message via MSN to knedel16vweber
Default

ik heb het ook gedaan met mijn mk1 golf.
laten doen door een bedrijf maar het blijft een lastige klus.
bij mij zijn gewoon de spijlen afgezaagd, nieuwe dak op maat maken er weer op lassen.
ik weet alleen niet hoe je met spannigen van de koets zit.
bij mij was namenlijk eerst een volle rolkooi er in gelast en daarna pas het dak er af gehaald.
dat is wel goed gelukt.
maar toch is het niet onzichtbaar.

groet frank
__________________
MY CAR SUCKS BETTER THAN MY WIFE!!!

---=WEBER INSIDE=---

http://nightshift.hipstreet.nl/

Quote:
Originally Posted by vw roadwarrior
Klinkt interesant die motorspecs van je.
Jammer dat het kapot gelopen is
Reply With Quote
  #8  
Old 03-01-2010, 17:09
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ja, de constructie raakt natuurlijk uit zn spanning op die manier... hmmm

En met zo'n kooi etc, hoeveel lichter raak je daarvan? las net dat bij RH zoiets al op 550e ofzo komt te liggen... poe!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #9  
Old 04-01-2010, 09:53
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Als je geen kooi wilt kun je ook proberen om de caroserie eerst te verstevigen zoals ze het doen bij oudere auto's waar de body vanaf gehaald word erna de verstevigingen er weer tussenuit halen.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-01-2010, 10:55
DHeitkonig DHeitkonig is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 302
Send a message via MSN to DHeitkonig
Default

Ik ken iemand die dit al meerdere keren heeft gedaan met BMW E30's M3 .
En ook al een keer met een E46 M3.
Maar dit zal vast niet veel anders zijn...

Hij bouwt namelijk circuit auto's en die willen ze ZONDER dakraampje hebben....
Dan zet ie er gewoon een raamloos dakje op...

Die jongen woont in de buurt van Hoogeveen.
Als je geinterreseerd bent kan ik je wel zijn contact gegevens door Pb'en/mailen.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-01-2010, 11:37
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

He dat zou mooi zijn! ik heb daar kennissen zitten, dus dat scheelt

PB maar, kan ik m een mail sturen!

danku!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #12  
Old 04-01-2010, 22:55
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
En met zo'n kooi etc, hoeveel lichter raak je daarvan? las net dat bij RH zoiets al op 550e ofzo komt te liggen... poe!

Dat vind ik om eerlijk te zijn nog wel meevallen. Twee dagen werk ben je zo kwijt met zo'n klus, als je het netjes en goed wilt doen.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #13  
Old 04-01-2010, 23:35
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ik heb het in de tijd ook bij RH laten doen voor mijn golf 1, kostte me toen iets minder dan die 550. Hij is er toen idd even mee bezig geweest, maar het werd resultaat was prima...
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #14  
Old 05-01-2010, 21:33
marcelmk1 marcelmk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 405
Default

Ik denk dat als je de dak van de gele er ruim afslijpt, dus de stylen doorslijpen en dat dak samen met de blauwe passat brengt heb ik er een 15 a 20 uur werk mee

20 uur x 20 euro is 400 euro, beetje materiaal zoals plamuur grondlak enz heb je hem voor maximaal 500 euro in de grondlak staan, moet ie alleen nog worden geschuurd en gespoten
__________________
Clean Cabby, Hand made in the schuur

New project, ROCCO 1 GTI

WWW.VWUNDERDOG.NL
WWW.RATSTYLE.NL

Quote:
Originally Posted by tommysyncro
wat lees ik nu jack... blokky gekilldd???
schoenmaker houd u bij uw leest. koppesnelle aan de jonges overlate die wete wat ze doen)
Reply With Quote
  #15  
Old 05-01-2010, 22:08
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Ja, de constructie raakt natuurlijk uit zn spanning op die manier... hmmm

En met zo'n kooi etc, hoeveel lichter raak je daarvan? las net dat bij RH zoiets al op 550e ofzo komt te liggen... poe!


Als je alleen de huidplaat loshaalt niet. Bij de blauwe zou ik geen stijlen doorzagen. Alleen het dak eraf "pellen".
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #16  
Old 06-01-2010, 19:43
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Is bij mijn golf1 ook gedaan
Op de stijlen doorslijpen
Koets verstevigen,in de sponning van de ramen strippen lassen en dan het dak van de andere pas maken
Reply With Quote
  #17  
Old 07-01-2010, 15:16
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ik vind de kosten nog wel meevallen eerlijk gezegd....
Reply With Quote
  #18  
Old 07-01-2010, 22:22
marcelmk1 marcelmk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 405
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Ik vind de kosten nog wel meevallen eerlijk gezegd....


beunhaas tarief he
__________________
Clean Cabby, Hand made in the schuur

New project, ROCCO 1 GTI

WWW.VWUNDERDOG.NL
WWW.RATSTYLE.NL

Quote:
Originally Posted by tommysyncro
wat lees ik nu jack... blokky gekilldd???
schoenmaker houd u bij uw leest. koppesnelle aan de jonges overlate die wete wat ze doen)
Reply With Quote
  #19  
Old 18-01-2010, 17:08
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Op een ander forum kreeg ik de mededeling dat de dakplaat overzetten veel te ingewikkeld is voor wat ik wil.

Daar zegt iemand dat het veel makkelijker is om het schuifdakspul gewoon onder je oude dak te schroeven en een gat in je dak te zagen, alleen het ombuigen van de randjes zou dan enig vak/priegel-werk zijn. Maar in zn geheel veel minder gedoe dan de hele plaat te wisselen.

zijn hier ervaringen mee? graag jullie mening!

__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #20  
Old 18-01-2010, 17:17
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Ik denk dat de plaat wisselen minder gedoe is dan een lekvrij/zelfgemaakt schuifdak in een dichte dakplaat pas te maken. Dan vervang je een deel dat precies gelijk is aan het andere deel, maar dan voorzien van een schuifdak. Nu moet je zelf een passend gat gaan maken, waarbij de afwerking bepaald hoe mooi het er uit ziet en de constructie of het uberhaupt lekdicht gaat zijn?

Hoe zit een schuifdak origineel aan de dakplaat vast? Zijn de geleiders daarvan ook niet aan het dak gelast?

randjes omvouwen/afwerken lijkt mij een klus die je amper netjes krijgt.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum