Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-01-2005, 17:53
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default Maak zelf je straight axle!!

omdat er steeds meer mensen komen die met een verlaagde spijl willen rijden (en dat juig ik alleen maar toe) heb ik een korte maar volgens mij duidelijke beschrijving opgezet over hoe en wat.

Vergeet niet dat het al met al nog een aardig karwij is en je er dus best wel wat tijd in stopt echter als ie dan eindelijk op z.n wieltjes staat .......... :biggrin:

kijk hier http://home.planet.nl/~DENEST/straight.html hoe ik het heb gedaan en wat je nodig hebt.

Evt vragen beantwoord ik graag.

dennis
Reply With Quote
  #2  
Old 02-01-2005, 18:09
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Mooi verhaal !!
Weet je hoe pre '72 kubeltrommels passen ?
Dit zijn ook brede 5 gaats trommels namelijk, daar heb ik er al 2 van liggen omdat mijn kubel 5x130 wordt.
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #3  
Old 02-01-2005, 18:13
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

passen als je ze afdraaid, dat wil zeggen de neus er af dus je maakt ze gewoon even hoog als een kever trommel.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-01-2005, 18:16
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look
passen als je ze afdraaid, dat wil zeggen de neus er af dus je maakt ze gewoon even hoog als een kever trommel.

TOP !
Typ III bak ligt ook al klaar...........binnenkort maar eens gaan puzzelen
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #5  
Old 02-01-2005, 18:20
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

ZO dus


Reply With Quote
  #6  
Old 02-01-2005, 18:32
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Mooie uitleg!
Ik weet nog niet of ik er zelf aan ga beginnen of toch maar die euro's neer leg.
`T is wel een heleboel werk.......
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 02-01-2005, 18:34
Peter - Belgium's Avatar
Peter - Belgium Peter - Belgium is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 51
Default Straight axle kit

Kun je normaal gezien ook niet die gietijzeren stukken eraf trekken en overzetten?
Dan kun je een kort gietijzer stuk op een lange behuizing monteren en heb je hetzelfde resultaat, alleen zonder te lassen.

Ik weet alleen niet welke tool je nodig hebt om dat stuk eraf te trekken... Iemand een idee? Iemand dit al gedaan?

Peter
www.vwsamba.tk
Reply With Quote
  #8  
Old 02-01-2005, 18:34
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

kom op pechie ......................
Reply With Quote
  #9  
Old 02-01-2005, 18:42
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look
kom op pechie ......................


CSP vraagt er 405 euro voor, incl. veerplaten en de hele shit......
Waar doe jij het voor? :biggrin:
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2005, 18:59
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Peter,

Die gietstukken zijn er goed af te halen (pen er uit bus in de as en je kan ze met een 3 klauw poelietrekker verwijderen).
Alleen overzetten is niet voldoende je moet zoiezo lassen. De pen in de "korte" gietstukken zit meer naar buiten hierdoor komt de pen naast de as te zitten.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2005, 19:05
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

@ pech,

405,- euro is heeeeel erg veel geld vind ik. Ik heb de spullen die ik nodig had (bak,assen,nog eens assen) voor 125 euro gekocht. De rest heb je al (bus neus,veerplaten).
Ik heb er ongeveer 2 dagen aan gewerkt dus dat valt ook nog wel mee. Het meeste werk was het puzzelen vooraf.
Anders kom je aan dagje naar Zeeland doen we het samen en zal ik ze netjes TIg lassen voor je.
Reply With Quote
  #12  
Old 02-01-2005, 20:35
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Erg mooie uitleg en plaatjes Dennis.
Hier kunnen ze wel een "sticky" van maken want zo'n vraag komt maar al te vaak terug.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #13  
Old 02-01-2005, 22:32
Peter - Belgium's Avatar
Peter - Belgium Peter - Belgium is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 51
Default Straight axle kit

Het werkt dus, alleen kan je de pen niet hergebruiken.

Op zich is het dan toch nog veel eenvoudiger om dat gietstuk over te zetten, tot de juiste afstand te duwen en dan aan de buis vast lassen.
Veel makkelijker lassen dan aan de buis zelf, en je moet geen schrik hebben voor de rechtheid van de buis tijdens het lassen.
Die gaatjes van de pen zal je ook nog moeten dichtlassen anders loopt de olie weg veronderstel ik.

Lijkt me een veel eenvoudigere methode dan de buizen door te snijden en dan aan een te lassen!

Thanks voor de replys,

Peter
www.vwsamba.tk
Reply With Quote
  #14  
Old 02-01-2005, 22:49
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Ik denk niet dat het werkt om een gietijzeren stuk aan een normale
stalen buis te lassen.

Twee verschillende materialen...........
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #15  
Old 02-01-2005, 22:54
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Het lassen van gietyzer is ten eerste niet slim omdat gietyzer zeer bros word en snel breekt, tevens kan je veel gietyzers niet eens lassen. Ook zal je zeer veel warmte moeten brengen in het gietyzer en hierdoor verwarm je ook de buis overmatig.
Als dat de mannier zou zijn werd het denk ik wel meer toegepast.
De buis is en blijft te kort...............hij word ook wel verlengd onder het gietstuk met 1-1/8 inch=28,5mm maar dat houd in dat je 2x moet lassen.

Als lassen zoveel beter zou zijn als een pin waarom last VW ze dan niet? en alle axle kits die je kan kopen zitten ook netjes met de pin!!

Ik zou geen nieuwe wielen uit gaan vinden dat is al gedaan.

dennis
Reply With Quote
  #16  
Old 03-01-2005, 12:56
Peter - Belgium's Avatar
Peter - Belgium Peter - Belgium is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 51
Default Straight axle kit

Geen goed idee dus!

Alvast bedankt voor de uitleg,

Peter
www.vwsamba.tk
Reply With Quote
  #17  
Old 03-01-2005, 17:12
denhaute's Avatar
denhaute denhaute is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 58
Send a message via MSN to denhaute
Default

hey dennis,

waarom verander je die 2 gietyzere stukken wat is het nut er van?
ik heb een lange keverbak liggen van de
jaren 70 en mee de lange gietyzere stukken
moet er bij mij die aan passing ook gebeuren en waarom!
sorry voor de ambatante vragen!!

groeten bart
__________________
mijn website www.denhaute.tk
Reply With Quote
  #18  
Old 03-01-2005, 20:48
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Ja dat moet, je moet naar de korte giet stukken omdat dan je veerplaat bevestiging naar buiten komt en zo netjes in lijn komt met je veerplaat.
Als je dit niet doet moet je je veerplaat 3 cm naar binnen buigen wat natuurlijk compleet niet de bedoeling is.

Zie hier het verschil


PSeze veer platen waren gemaakt door de vorige eigenaar van de bak die ik heb
hij heeft dus wel de lange gietstukken gereden maar met afstandsblokken
tussen zijn veerplaten ik vind lassen aan veerplaten niks waard.
Reply With Quote
  #19  
Old 03-01-2005, 21:44
denhaute's Avatar
denhaute denhaute is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 58
Send a message via MSN to denhaute
Default

of je moet een blok laten maken die je tussen de veerplaat en het gietyzere stuk steekt he!
dan moet je niet aan de steekasbus lassen!!!
__________________
mijn website www.denhaute.tk
Reply With Quote
  #20  
Old 03-01-2005, 22:24
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

NEEEEEE je hoeft zoiezo niet aan de steekasbus (ik denk dat je gietstukken bedoeld) te lassen........zoals de plaat op mijn foto ligt hoort ie niet hij moet tegen de de as aan zoals het normaal hoort. Deze gasten hebben alleen een bus veerplaat doorgezaagd(stom) en een doorgezaagde kever plaat daaraan vast gelast met een vulblok (ook stom en niet nodig) lassen aan veerplaten is niet slim.
Als je gewoon een kort gietstuk monteerd kom je op de juiste breedte voor je bus.

Dus met een lang gietstuk (kever na 1968) komt je veerplaat naar binnen (naar de bak met 3cm) te staan, monteer je dan op deze as een KORT gietstuk (kever voor 1968) dan heb je de juiste breedte voor je bus veerplaten en staan ze recht tegenover de bevestigings gaten.
Dus nogmaals dat vul blok is alreeds door iemand anders gemaakt die geen zin had om de steekassen op de juiste mannier te maken, het gaat wel maar ik deed het nooit zo.

Waar woon jij Bart?

groeten dennis
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum