Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-07-2010, 12:28
NASH's Avatar
NASH NASH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 66
Send a message via MSN to NASH
Arrow History

Voor de gene die deintresseerd zijn in het verleden

De Volkswagen Golf of VW Golf is een compacte auto/ kleine familie auto die volkswagen maakt. De voorwiel aangedreven Golf was Volkswagen's eerste succesvolle vervanging voor de luchtgekoelde Volkswagen kever. Historisch gezien is het volkswagens best verkochte model en werelds derde best verkochte model, met meer dan 25 milioen gebouwd tot 2007.

De meeste producie van de Golf is geweest in de 3 deur hatchback stijl. Andere varianten zijn een 5 deurs hatchback, Station wagen (estate/variant), Converteerbare (cabrio) en een 4 deurs vokswagen jetta saloon (sedan). Een tour versie van de jetta is ook beschikbaar geweest. Zo hebben ze verschillende doelgroepen breikt van basis persoonlijke auto's tot high-performance hot hatches (hoog prestatie heet kleppen).

De eerste Golf werd in 1974 in productie genomen. Op de markt gebracht in de Verenigde staten en Canada van 1975 tot 1984 als de volkswagen Rabbit (konijn) en in latijns Amerika als de volkswagen Caribe(het Caribisch gebied), wat doelde op watergekoeld, het kreeg het voorwiel positionering ontwerp waar citroen mee was begonnen op de Citroën Traction Avant in 1934 met de toevoeging van een hatchback (klep achterkant) waar Renault met de 4 mee was begonnen in 1961. De Golf was volgens het blad Wheels auto van het jaar in 1975. De naam is het verklein woord van Golf-Strom wat duits is voor Golfstroom; het werdt zo genaamd wijzend op de Oceanische stromen om het internationale karakter aan te geven. Hij had orrigineel in Noord Amerika de naam Rabbit en in Latijns Amerika de naam Carib gekregen, Ironisch, omdat de vertegenwoordigers besloten dat niemand in de westerse regionen de Europeese naam zou begrijpen.

Ondanks dat de Golf niet het eerste ontwerp was met deze opzetting (eerdere voorbeelden zijnde de Austin en Morris Mini van 1959, de Austin Maxi in de late 1960's en de fiat 128 3p van de vroege 1970's), was het erg succesvol, vooral toen het samen gevoegd werd met de aanbevolen reputatie van volkswagens solide bouw kwaliteit en betrouwbare bouwkunde.

De Golf is ontworpen door een Italiaanse auto architect/ ontwerper Giorgetto Giugiaro, van ItalDisign ontwerp studio. Een versie van dit orriginele Golf model bekend als de volks wagen CityGolf wordt nog steeds gemaakt in Zuid Africa als een gelijkvloerse instap auto.

In 1978, begon Volkswagen met het maken van de Rabbit (konijn) versie van de MK1 Golf in Westmorelan County, Pennsylvania, Amerika. Zo werden ze de eerste europeese auto fabrikant in moderne tijd die een auto maakten in de Verenigde Staten.
De formalige Chevrolet directeur James McLernon werdt gekozen om de fabriek te leiden die lokaal was gebouwd in Noord Amerika om de kosten van de Rabbit te drukken. Jammer genoeg probeerde McLernon de Rabbit te Amerikaniseren door zachtere vering en het gebuik van goedkopere materialen in het interieur/afwerking. VW liefhebbers in Amerika en leiderschap in Duitsland waren ontevreden en voor het 1983 model jaar ging de fabriek in Pennsylania terug naar het gebruik van stijfere veering, schokdempers en een hogere kwaliteit interieur/afwerking.
De fabiek begon ook met het produceren van de GTI voor de noord Amerikaanse markt.
De eerste VW Cady pick-up (Cady met laadbak) gebasseerd op de Golf MK1 werdt ook gecreerd in de Pennsylvania fabriek.

De GTI versie werd op de markt gebracht in 1976 en in de V.S. in 1983, VW maakte figuurlijk the hot hatch (de hete klep) generatie in een nacht en vele ande fabrikanten hebben sindsdien speciale sport modellen gemaakt van hun reguliere verkoop van kleine hatchbacks.
Het was een van de eerste kleine auto's met brandstof inspuiting voor de kleine sport versie, welke de kracht van de 1588 cc motor opwaardeerde tot 110 PS (81kW/108 pk). In 2004 werd door Sports Car International de GTI Mk1 aangekondigd als de derde best auto van de jaren tachtig. In de Verenigde staten was de Mk1 Golf GTI bekend als de Rabbit GTI.

Er was in 1980 een kleine facelift alleen voor de Noord Amerikaanse modellen, welke grote achterlicht units adopteerde (meer in de lijn van het ontwerp van Guigiaro's orriginele concept), Grotere bumpers, vierkante koplampen en een nieuw dashbord met een moderner ogend instumentarium.

De converteerbare versie (converteren= omzetten in andere vorm), genaamd de cabriolet, werd verkocht van 1980 tot 1993 (een converteerbare versie van de Mk2 werd niet gemaakt, dus de Golf1 cabrio met kleine modificatie werd gemaakt tot de introductie van de Golf3 cabrio).
Het had een verstevigde carroserie, overdwarsgaande rolbeugel en een hoog afwerkings level. De converteerbare A1 Volkswagen is een "een behuizing" constructie compleet gebouwd in de fabriek van Karman. Van persing to de laatste afwerkzaamheden; Volkswagen verstrekte de motor, ophanging, interieur, etc voor Karman om te instaleren. De vinyle daken werden geissoleerd, aangebracht met een manuele constructie en voorzien van een glazen achterruit.

(text heb ik vertaald van http://canorus.egloos.com/ speciaal voor u )

NASH
__________________
If assholes could fly, my work is an airport
Reply With Quote
  #2  
Old 16-07-2010, 12:57
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

en.. ze waren ook één van de eersten met in 1977 een KLEINE PERSONENauto met een dieselmoter erin..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2010, 13:49
mk1diesel's Avatar
mk1diesel mk1diesel is offline
No personal life
 
Join Date: May 2007
Posts: 2,388
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
en.. ze waren ook één van de eersten met in 1976 een KLEINE PERSONENauto met een dieselmoter erin..

__________________
VW Golf 6 GTD 2013
VW Golf 1 Diesel 1983
VW Golf 1 Benzine 1977

http://www.classicmk1.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 16-07-2010, 13:57
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Cabrio was er al in 1979 en sommige beweren zelfs al in 1978.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #5  
Old 16-07-2010, 14:16
NASH's Avatar
NASH NASH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 66
Send a message via MSN to NASH
Default

fabrikage kan 79 zijn en de verkoop in 80, ....het was de verkoop waar hierover gespoken wordt...

Toch stamt het cabrio/convertable principe al vanaf de eerste auto's ooit...want die hadden geen eens een dak , zelfs met paard en wagen spraken ze al over convertable, dank kreeg hij een linnen/leren dakje..

1 pk en een GOLF van opwinding
__________________
If assholes could fly, my work is an airport
Reply With Quote
  #6  
Old 16-07-2010, 15:18
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Modeljaar is van augustus tot augustus
Modeljaar 79: is van augustus 78 augustus 79
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum