Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-10-2010, 09:40
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default motor golf 1 1500(JB) automaat stopt niet!

Wij hebben sinds kort hetvolgende probleem.
Als we de auto ergens neerzetten en we willen dan de motor uitzetten, hebben we wel de sleutel in de hand, maar de motor draait vrolijk verder
De sleutel weer in het contactslot en een paar keer draaien biedt geen soelaas.
Het witte blokje is begin dit jaar vervangen.
Wanneer we dan nog een rondje rijden, krijgen we hem wel uit
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Het betreft een mk1 uit 1982.

alvast bedankt voor de reakties.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #2  
Old 03-10-2010, 09:44
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

beweeg je accu pool is (de massa) waarschijnlijk massa probleem
Heb het ook een keer gehad bewoog de accu pool en toen viel die netjes uit

Last edited by bas. : 03-10-2010 at 09:46.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-10-2010, 09:48
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by bas.
beweeg je accu pool is (de massa) waarschijnlijk massa probleem
Heb het ook een keer gehad bewoog de accu pool en toen viel die netjes uit

Bedankt voor je reaktie, Bas!
Zal ik zo eventjes doen, maar ik kan alleen even de link niet leggen naar het niet uitgaan van de motor
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #4  
Old 03-10-2010, 09:50
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

als het nog een keer gebeurt, controleer dan ook eventjes of je overige elektra wel uitgaat.
Je contactslot staat op 1 of andere manier in verbinding via je start motor naar je accu
Reply With Quote
  #5  
Old 03-10-2010, 10:44
edelweiss_gti's Avatar
edelweiss_gti edelweiss_gti is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 110
Default

dit heb ik gehad met mijn passat vr6 .... die ging ook niet meer uit en begon snacht gewoon muziek te spellen

leek wel op herbie ...

maar toen bleek ik vals contackt te hebben met de groene en rode onstekings kabels en een zekering

hoopelijk is dit bij jouw ook het geval en ben je er zo mee klaar ...

grtss
Reply With Quote
  #6  
Old 03-10-2010, 11:26
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

ik denk toch dat het weer iets is met je contactslot
Reply With Quote
  #7  
Old 03-10-2010, 11:44
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

het witte blokje zou het denk ik juist niet kunnen wezen (er van uitgaande dat het een nieuw exemplaar is)
die dingen gaan vaak pas kapot bij heel erg veel gebruik lees jaren, of ts moet een hele zware sleutelbos erin hebben zitten en dus het witte blokje nu al gelubberd moeten zijn
Reply With Quote
  #8  
Old 03-10-2010, 13:51
sponzenbroekske's Avatar
sponzenbroekske sponzenbroekske is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 203
Default

Had ik ook, ik heb toen alles losgehad en terug vastgezet en werkte weer Misschien de fiche achterop het witte blokje is losmaken en terug vastzetten
__________________
golf 1 cabrio 1.8 2h

Poorten en afsluitingen: www.yaro-afsluitingen.be
Reply With Quote
  #9  
Old 03-10-2010, 18:33
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Zojuist heb ik zelf even de auto gestart om het probleem te lokaliseren, en wat denk je, ik draai nadat de motor was gestart, de sleutel weer om (en eruitgetrokken) en de motor blijft mooi lopen (geen nadieselen, want dat fenomeen kon ik van mijn opeltje vroeger ook nog). Ik kon ook gewoon gas geven bleef netjes op 4 cylinders draaien. Knipperlichten werkten nog, alleen de achterruitverwarming niet. Toen ik hem weer op kontakt zette, werkte de achterruitverwarming wel.
Ik de sleutel weer eruit, motorkap geopend en als eerste de draad die begin van de week nergens op zat, weer los getrokken, en wat denk je
.
.
.
.
.
.
.
DE MOTOR HIELD ER METEEN MEE OP :-)
De draad, violet met een zwarte streep, had ik op een temperatuurschakelaar gezet, waarvan ik vermoed dat ie ook op moet zitten. Ik denk dat men in het verleden een bypass heeft gemaakt ergens, zodat als ik deze draad aansluit, er een kontakt wordt gemaakt via de 15 (geschakelde +). Ik denk dat er een relais defect is en dat MEN het op deze manier heeft opgelost.
Ik wil graag dat alles wat aan de motor aangesloten moet zijn, ook werkt, dus die sensor zal en moet aangesloten worden.
Als iemand voor mij een schema heeft van de 1982-er 1500 dan zou ik daar graag gebruik van willen maken. Ik heb wel een schema tot en met bouwjaar 1982, maar dat is van een zwaardere motor (staat in de JHIMS)

Even ter verdere info; Begin van de week had ik de distributieriem en spanner vervangen, kontakpuntjes opnieuw afgesteld en ontsteking op (het oog) op tijd gezet (0graden voor automaat) Hierbij zag ik de bewuste draad los ergens omheen geslagen zitten. En de enige plaats waar die aangesloten kon worden was de temperatuurschakelaar.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk

Last edited by Yellowbug : 03-10-2010 at 18:37.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-10-2010, 19:06
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

waar komt die draad vandaan? temperatuur is normaal geel/rood ??
ik heb namelijk de violet ook los liggen die komt bij mij van de stroom verdeler af, zodra je daar iets op aansluit gebeuren de meest gekke dingen.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-10-2010, 20:00
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by bas.
waar komt die draad vandaan? temperatuur is normaal geel/rood ??
ik heb namelijk de violet ook los liggen die komt bij mij van de stroom verdeler af, zodra je daar iets op aansluit gebeuren de meest gekke dingen.

Klopt! Geel/rood is idd je normale temperatuurgever voor je koelwatertemp.aanwijzing.
Die andere draad komt waarschijnlijk achter de zekeringkast vandaan. Is bedoelt (volgens schema dat ik wél heb) om een relais te schakelen voor de "egel"-verwarming in het inlaatkanaal (zit meteen onder de carb). Zodra de motor warm genoeg is, schakelt deze uit. De aansturing van dit relais gebeurt via een schakelkontakt die op een lage koelwatertemp. gesloten is en bij voldoende temperatuur dus geopend. In het laatste geval valt het relais dus af. Nu vermoed ik dus dat er achter de zekeringkast een verwisseling is gemaakt met de draad die naar het verwarmingselement gaat en de aansturing van het relais. OF misschien zit er wel een doorverbinding tussen (omdat mogelijk het relais niet werkt) Je krijgt dan via die violet draad de spanning weer terug op de 15. Ik ga morgen meteen kontroleren of mijn verhaal klopt. Ik zal er meteen foto's van maken als ik iets vreemds tegenkom.
Ik weet alleen niet op welke positie het relais zit (het is J81 in het schema en wordt aangestuurd door sensor F35)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #12  
Old 04-10-2010, 20:20
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Mensen, het probleem is opgelost
Er zat zoals ik al vermoedde, een verbinding tussen de draad die naar het verwarmingselement ging en de 15 (geschakelde +). Als de violet/zwarte draad aangesloten was, zou het relais bekrachtigd worden en blijven. Omdat er een lus gelegd werd tussen de spoel en de constante plus (via het schakelkontakt van het relais) kon er met de sleutel verwijderd toch nog spanning komen op de bobine. Hierdoor bleef de motor draaien.
Het was een veel te dunne draad waar dat mee gedaan was en dat was ook te zien aan de doorverbinding die gemaakt was. deze begon al langzaam zwart te worden. Dus maar goed dat ik er eventjes naar keek.
Bijkomstig voordeel is nu, dat de spuitstukverwarming nu alleen nog maar werkt als dat nodig is, en niet continu. Ben benieuwd wat de consequentie is voor het rijden en verbruik.
Verder zag het achter de zekeringkast netjes uit, droog, geen corrosie van massakontakten niet teveel rare verbindingen (behalve die wat meestal voor de radio wordt gemaakt).

Job done
Iedereen bedankt voor de reakties

PS heb er géén foto's van gemaakt
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #13  
Old 04-10-2010, 20:56
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

bedankt voor je reply
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum