Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 3 (fastback, notchback, squareback)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-02-2005, 18:07
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default accu laad niet meer bij

Ik heb een probleempje: de accu laat niet meer bij

Twee opties:

1) dynamo stuk
2) spanningsregelaar stuk

Ik had tip gekregen om beide te gelijk te vervangen (kosten 75 euro ex. btw voor een revisie dynamo en nog eens uh 50 euro voor een spanningsregelaar)


kosten 150 euro = geen optie.

Wat voor spanningsregelaar kan ik het beste er tussen gooien om te kijken of het daar aan ligt? Een gelijkstroom of wisselspanning? wat voor verschillen zijn er eigenlijk in en heeft misschien nog iemand zo'n dingetje liggen?

ps alle tips zijn welkom.

jeroen
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2005, 18:28
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

Quote:
Originally Posted by kammetje
Ik heb een probleempje: de accu laat niet meer bij

Twee opties:

1) dynamo stuk
2) spanningsregelaar stuk

Ik had tip gekregen om beide te gelijk te vervangen (kosten 75 euro ex. btw voor een revisie dynamo en nog eens uh 50 euro voor een spanningsregelaar)


kosten 150 euro = geen optie.

Wat voor spanningsregelaar kan ik het beste er tussen gooien om te kijken of het daar aan ligt? Een gelijkstroom of wisselspanning? wat voor verschillen zijn er eigenlijk in en heeft misschien nog iemand zo'n dingetje liggen?

ps alle tips zijn welkom.

jeroen



heb nog wel een dynamo liggen, mag je voor 40 euro op komen halen, dynamo is goed
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
  #3  
Old 20-02-2005, 18:41
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

thanx voor het aanbod, maar kan ik niet beter even een spanningsregelaar van een kever nemen kijken of ie dan bijlaad en dan heb ik geen dynamo nodig toch?

Ik wil eerst even kijken waar het probleem zit en dat gaat volgens mij het beste door een spanninsregelaar van een kever te nemen (is alles goei als het maar 12 v is?) en dan pas de dynamo?

jeroen
Reply With Quote
  #4  
Old 20-02-2005, 20:52
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

ondertussen volgend wijzer geworden:

Dynamo = gelijkstroom
regelaar = dus ook gelijkstroom

ik ga morgen het volgende even meten:

Accu 12V , Dynamo 12V -> Dynamo niet goed (misschien koolborstels)
Accu 12V , Dynamo 13,8V -> spanningsregelaar (defect)
Accu 13,8V, Dynamo 13,8V -> accu wordt geladen

kijken of ik er dan ben...

jeroen
Reply With Quote
  #5  
Old 22-02-2005, 12:02
the hanz's Avatar
the hanz the hanz is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 653
Default

En ?? al wat kunnen meten en er al achter wat het is ??
__________________
i like bling

68'er ponton
volgend project 4 schijven en 2110cc in de ponton
67'er daily
Reply With Quote
  #6  
Old 22-02-2005, 19:02
Tiki Madness's Avatar
Tiki Madness Tiki Madness is offline
Volksforum Triple Action Donor - Half a brain dragracer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,134
Default

De pest is dat meestal als de een kapot gaat de andere ook gaat of een week later of zo.Een tip van mij is dan ook alle twee vervangen dan ben je gelijk van alles af voor een aantal jaren.
Groete Michael
Reply With Quote
  #7  
Old 23-02-2005, 07:57
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Hey Jeroen,
Ik heb nog wel een nieuwe spanningsregelaar voor je (voor de helft van de nieuwprijs ) mocht het dat zijn. Ik had hem niet meer nodig toen ik de auto ombouwde van gelijkstroom naar wisselspanning...
PM me anders ff.

Overigens kan het ook gebeuren dat je veel meer dan 14,5V meet; dan is ook de regelaar kapot en gaat je accu koken, barsten en dan lekken. Hij zou ook niet kunenn barsten, maar dan kan die ontploffen
Ask me how I know...

Groeten,
Walter

Last edited by Beetspeed : 23-02-2005 at 08:00.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2005, 21:29
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

nog een vraagje/opmerking:

okee spanningsregelaar = niet duur
revisie dynamo = ca. 100 euro

Zouden jullie niet gewoon de spanningsregelaar vervangen en dan kijken of het probleem is opgelost? Ik kan wel een dynamo op marktplaats van iemand kopen maar wie zegt dat die er niet uitgehaald is terwijl de spanningsregelaar ook stuk was...?

Als ik de spanningsregelaar vernieuw -> rij door -> alsnog dynamo stuk -> vernielt die kapotte dynamo dan ook weer mijn nieuwe spanningsregelaar?

Zo ja dan zou dat wel jammer zijn...

autoschippers had een revisie dynamo liggen voor 50 euro of is schippers zelfs bij onderdelen een slechte partij?
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2005, 23:39
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

hmmmmmmm, lastig verhaal !
Zou gewoon een 12V kever spanningsregelaar nemen, elke keversloper heeft er wel een paar op voorraad
(zoals ik, zal ik m naast de chrome kofferklepgreep leggen ? )
En ik weet dat Krukab een tijdje terug een stuk of wat dynamo's had liggen voor typIII, misschien wil hij er 1 verkopen !
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #10  
Old 23-02-2005, 23:42
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
dan is ook de regelaar kapot en gaat je accu koken, barsten en dan lekken. Hij zou ook niet kunenn barsten, maar dan kan die ontploffen
Ask me how I know...

Groeten,
Walter

been there, done that !
hahahaha, beide meememaakt !!
1ste x een ontploffende accu, stond al weken op de lader......nooit meer aan gedacht :o
2x x een kokende accu, gooi de voorklep open........en gelijk weer dichtgegooid !!!
wist niet dat een accu zo hoog kon worden, hahahaha
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #11  
Old 24-02-2005, 20:37
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

ja maar nog, is mijn dynamo wel stuk? En gaat ie wel stuk, en zo als die dan stuk gaat is dan mijn nieuwe spanningsregelaar dan ook weer stuk? En hoe weet ik of een "nieuwe" dynamo ook niet een kwijfelgevalletje is? Weet ik alleen als ik een gerevisserde koop toch?

Ik ga eerst eens alles doormeten of alle kabels en aarde wel goed zijn en dan begin ik pas aan een nieuwe dynamo. Oh ja nog beter: ik maak eerst maar eens mijn lampje van de dynamo - > voorkomt probleempjes hahaha.

Ps walter al vast bedankt voor je regelaar.

jeroen
Reply With Quote
  #12  
Old 10-03-2005, 21:14
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

ACCU LAAT WEL WEER BIJ

Dynamo helemaal stuk.....ach wel de tijd gehad om wat bedrading na te kijken en te vervangen...
Reply With Quote
  #13  
Old 10-03-2005, 21:30
Woody's Notch's Avatar
Woody's Notch Woody's Notch is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 81
Default Wisselstroomdynamo

Check deze site voor later een upgrade naar wisselstroom inplaats van gelijkstroom. Niet de kit in America kopen maar hier op de sloop na een rx7 zoeken. http:www.icbm.org/erkson/ttt/engine/generator.html
Reply With Quote
  #14  
Old 10-03-2005, 22:44
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

Kijk dat zijn tips!!! Momenteel heb ik nog niet zoveel power nodig maar wie weet voor de toekomst
Reply With Quote
  #15  
Old 11-03-2005, 06:54
xxxmarcelxxx xxxmarcelxxx is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 28
Default

nieuwe koolborstels doet ook wonderen
Reply With Quote
  #16  
Old 11-03-2005, 12:38
the hanz's Avatar
the hanz the hanz is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 653
Default

Quote:
Originally Posted by woodruff
Check deze site voor later een upgrade naar wisselstroom inplaats van gelijkstroom. Niet de kit in America kopen maar hier op de sloop na een rx7 zoeken. http:www.icbm.org/erkson/ttt/engine/generator.html



ik had hem ook al gevonden, moet nog gaan zoeken naar de dynamo, ik wil hem op mijn snelle motor gaan zetten dan krijgt de stereo misschien weer genoeg stroom
__________________
i like bling

68'er ponton
volgend project 4 schijven en 2110cc in de ponton
67'er daily
Reply With Quote
  #17  
Old 11-03-2005, 17:07
kammetje's Avatar
kammetje kammetje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 297
Send a message via MSN to kammetje
Default

nee koolborsteltjes was niet het probleem, heel den binnenkant was stuk...doorgebrand of zo iets.....
Reply With Quote
  #18  
Old 11-03-2005, 17:34
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

mensen er is alleen maar gelijkstroom in alle vwtjes
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum