![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ik zat laatst een artikel te lezen over de nieuwe Volvo V8 (die door Yamaha ontwikkeld is en in de XC90 komt) en daar kwam naar voren dat het gasklephuis van deze motor door koelwater verwarmd wordt. Nu is mijn vraag: wat heeft het voor een zin om dit te doen? Weet iemand het? Bepaalde rede? Of bepaald effect? Misschien dat het al veel vaker is toegepast bij andere motoren...maar dat is me dan totaal ontgaan
![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() Door de venturi-werking van het gasklephuis daalt de temperatuur van de lucht een aantal graden, rijdt je met koud weer zoals nu bijvoorbeeld, onstaat er ijsafzetting waardoor de gasklepopening kleiner wordt en de motor dus minder lucht aankan. Hetzelfde effect zie je ook wel bij venturi's van carburateurs. Door nu verwarming toe te passen dmv koelvloeistof voorkom je dat er ijs gevormd kan worden en garandeer je dus een maximale aanzuiging van de motor.
Tot zover het evangelie van vandaag ![]()
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
![]() dat is nogeens slim bedacht !
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() dat heeft de vr6 toch ook????????
of ben ik nou helemaal de weg kwijt
__________________
Mk4 1.6 16v bangmobiel Leon 1m cupra r 244kw ? |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
yw ![]()
__________________
|