Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-05-2011, 00:06
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default VW Golf 1.6D koppakking vervangen, wit/grijze rook uit uitlaat, motor loopt niet goed

Hallo, ik heb een vraagje ik hoop dat iemand kan helpen..

Ik heb een Golf 2 1.6 diesel uit 1984, en heb de koppakking vervangen en de kop laten afpersen en vlakken.

Nu is de kop weer gemonteerd en de distributieriem ook vervangen. Volgens mij hebben we de timing goed afgesteld. (markeringen gemaakt, op de nokkenas-, brandstofpomp- en krukaswiel en de distributieriem. Deze ook "vastgezet" bij vervangen v/d riem)

Maar bij het starten loopt de motor niet goed en komt er veel witte/grijze rook uit de uitlaat.
Het lampje van de gloeibougies gaat wel branden en weer uit, maar bij de 2e keer starten moet hij weer voorgloeien.
De gloeibougies hebben het altijd goed gedaan, en de motor liep prima voor de reparatie.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Gr. Hanco
Reply With Quote
  #2  
Old 14-05-2011, 07:03
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Eerst de timing controleren dmv de originele tekens!
Reply With Quote
  #3  
Old 14-05-2011, 13:52
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

als ik jou was zou ik ff checken of je brandstof pomp wel goed staat.
heb je alle kopbouten in de goeie volgorde en op het juiste NM vastgezet?
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #4  
Old 14-05-2011, 20:57
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Beste Doktor D,
Ik heb de timing volgens de originele tekens goed gezet (nokkaswiel, brandstofpompwiel, en krukas geblokkeerd/op tijd gezet).
De distributieriem is ook vervangen, deze hebben we ook nog gemarkeerd en op de nieuwe overgenomen.

Vandaag zelfs weer het aantal tandjes nageteld, ik weet zeker dat het systeem goed stond.

Beste Darksupra,

De motor liep voor de reparatie perfect, dus de brandstofpomp stond al goed!
Ik heb de kopbouten aangedraaid volgens de beschijving, kruislinks op 40nm, 60nm, 2x 1/4 slag (later moet hij nog 2x1/4).


Ik moet er nog bij zeggen dat de cilinderkop is gereviseerd (afpersen, vlakken klepsteelrubbers vervangen, kleppen gereviseerd)

De motor is gewoon goed, die liep perfect voor de reparatie.. en de timing is ook goed.

Kan het niet aan wat anders liggen, verstuivers, gloeibougies?
Het leek ook of de motor toen ik hem startte maar aan één kant warm werd..

Wat denken jullie?

Last edited by hanc : 14-05-2011 at 21:04.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-05-2011, 21:50
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Toch zal hij niet op tijd staan, heb je de nokkenas geblokeert met de riem erop leggen?
Zit een sleuf in de nokkenas gefreesd (bakzijde) die moet gelijk lopen met de cilinderkop! En dan nog zal je pomp af moeten stellen met een micrometer.

Verder: heb je de juiste dikte koppaking gebruikt?
Afvlakken mag wel, maar hou dan rekening met de dikte van de koppakking.
Er zijn gaatjes die de dikte aangeven!

Ik weet niet waar je vandaan komt, anders kan ik je wel helpen ermee.
Reply With Quote
  #6  
Old 14-05-2011, 22:03
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Samurai
Toch zal hij niet op tijd staan, heb je de nokkenas geblokeert met de riem erop leggen?
Zit een sleuf in de nokkenas gefreesd (bakzijde) die moet gelijk lopen met de cilinderkop! En dan nog zal je pomp af moeten stellen met een micrometer.

Verder: heb je de juiste dikte koppaking gebruikt?
Afvlakken mag wel, maar hou dan rekening met de dikte van de koppakking.
Er zijn gaatjes die de dikte aangeven!


Beste samurai,

Ik had de nokkenas met een plaatje in de sleuf geblokkeerd ja.
De motor liep goed, dus de pomp stond goed. Daar is niets aan verandert, het verklaart niet de rook
We hebben alles geblokkeerd al vanaf het begin.

De pakking is die met drie gaatjes (de dikste volgens mij).

Vóór het sleutelen liep de motor goed (starten/lopen, stationair prima, etc)

We hebben alles vast gezet, kop laten reviseren, gemonteerd, distributieriem erop, alles weer op tijd en vast gezet, toen 2x krukas rondgedraaid. Geen raar geluid. Daarna gestart.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-05-2011, 22:08
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

omdat je de kop gevlakt heb, zal de riem anders gespannen zijn.
Dus zal de pomp niet op tijd staan, merkteken of geen merkteken.
Dat maakt dan niets uit!

Gewoon een micrometer even de timing nameten.
De pakking die eraf kwam, was die ook met de 3 kerven?
Reply With Quote
  #8  
Old 14-05-2011, 22:41
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Samurai
omdat je de kop gevlakt heb, zal de riem anders gespannen zijn.
Dus zal de pomp niet op tijd staan, merkteken of geen merkteken.
Dat maakt dan niets uit!

Gewoon een micrometer even de timing nameten.
De pakking die eraf kwam, was die ook met de 3 kerven?


Beste samurai,

Dus die 0,1 mm die de kop gevlakt is, maakt dat de brandstofpomp ontregeld is??
Dat had ik niet verwacht.

De pakking die eraf kwam was ook met 3 kerven ja.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-05-2011, 22:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Als je hem gewoon afstelt met een micrometer, kan je in ieder geval met zekerheid zeggen dat het niet aan de pomptiming ligt....nu ga je er gewoon van uit.

Dingen uitsluiten...dat is de oplossing als je een probleem hebt en niet weet wat de oorzaak is.
Reply With Quote
  #10  
Old 14-05-2011, 22:56
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by René
Als je hem gewoon afstelt met een micrometer, kan je in ieder geval met zekerheid zeggen dat het niet aan de pomptiming ligt....nu ga je er gewoon van uit.

Dingen uitsluiten...dat is de oplossing als je een probleem hebt en niet weet wat de oorzaak is.


Ik ga er vanuit omdat de pomp altijd goed gestaan heeft (motor liep prima).

Het klinkt on waarschijnlijk dat 0,1 mm verschil maakt tussen goed lopen en witte rook en waarschijnlijk lopen op enkele cilinders.

Zou het niet kunnen dat er vuil in de verstuivers zit? En daardoor de motor niet goed loopt en de witte rook?

Bedankt voor je advies.
Zou je toevallig ook weten waar zo'n Bosch adapter te krijgen is?
Reply With Quote
  #11  
Old 14-05-2011, 23:28
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

je pomptiming luistert ook op de tiende(honderste) millimeter nauwkeurig, er kan gerust verschil zijn!

Maar hij kan ook gewoon nog goed genoeg staan natuurlijk. Ik heb ongeveer dezelfde kuren gehad als jij ,bij mij was het voorgloeirelais overleden. Samen met niet voldoende vastgezette brandstofleiding resulteerde het in hetzelfde!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #12  
Old 15-05-2011, 00:13
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
je pomptiming luistert ook op de tiende(honderste) millimeter nauwkeurig, er kan gerust verschil zijn!

Maar hij kan ook gewoon nog goed genoeg staan natuurlijk. Ik heb ongeveer dezelfde kuren gehad als jij ,bij mij was het voorgloeirelais overleden. Samen met niet voldoende vastgezette brandstofleiding resulteerde het in hetzelfde!


Hoi Zollie,

Ok dat moet ik ook maar voor de zekerheid checken dan, altijd goed om dat uit te sluiten.

Ik weet alleen niet waar ik zo'n Bosch pomp adapter moet halen..

De gloeibougies deden het ook prima voor de reparatie, en ik hem ze ook gemeten er staat stroom op als ik hem op contact zet, en het gele lampje gaat ook uit.
De leidingen zijn ook aangesloten, we hebben hem ook nog ontlucht.

bedankt voor je reactie!
Reply With Quote
  #13  
Old 15-05-2011, 07:48
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

hallo .


als je nokkenass en kruksass 100 proc goedstaan , en je blokeerpen in je brandstofpomp netjes past ,zou hij toch redelijk moeten lopen .
zou zoizo goed controleren de pomptiming ,, en je gloeistiften
er kan wel spanning opstaan maar kan wel 1 stuk zijn .meestal die achter je pomp
die laten ze zitten en de andere 3 worden vervangen .
succes .
vrgr gooigolf
Reply With Quote
  #14  
Old 15-05-2011, 09:03
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 936
Default

Witte rook is heel vaak koelwater wat verbrand.
Mijn eerste gedachte gaat uit van een koppakking die toch doorslaat of zo iets.
Is er niks mis met de compressie ?
Heb je hydro stoters?
Als één hiervan vol olie staat en niet helemaal fris meer is , kan deze ook veroorzaken dat er een klep open blijft staan.
Hierdoor zal de motor dan ook slecht lopen.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #15  
Old 15-05-2011, 13:21
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by gooigolf
hallo .


als je nokkenass en kruksass 100 proc goedstaan , en je blokeerpen in je brandstofpomp netjes past ,zou hij toch redelijk moeten lopen .
zou zoizo goed controleren de pomptiming ,, en je gloeistiften
er kan wel spanning opstaan maar kan wel 1 stuk zijn .meestal die achter je pomp
die laten ze zitten en de andere 3 worden vervangen .
succes .
vrgr gooigolf


Ja dat dacht ik ook.
Maar iemand zei net, omdat de kop gevlakt is (en dus lager is) zou de pomp ontregeld kunnen zijn.
Maar zoveel rook is een wereld van verschil met daarvoor.
De motor liep heel mooi.
(zou de kop 0.1 mm zakken dat veranderen?)
Reply With Quote
  #16  
Old 15-05-2011, 13:23
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Witte rook is heel vaak koelwater wat verbrand.
Mijn eerste gedachte gaat uit van een koppakking die toch doorslaat of zo iets.
Is er niks mis met de compressie ?
Heb je hydro stoters?
Als één hiervan vol olie staat en niet helemaal fris meer is , kan deze ook veroorzaken dat er een klep open blijft staan.
Hierdoor zal de motor dan ook slecht lopen.


Ik heb mijn koppakking al vervangen. Daar was het allemaal om begonnen, ik had namelijk olie in het koelwater.
volgens mij niets mis met de compressie, zo te voelen als ik de krukas draai

Ja er zitten hydrostoters op.

De motor liep perfect voor de koprevisie.
Reply With Quote
  #17  
Old 15-05-2011, 13:53
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

.....je kan niet concluderen dat je compressie goed is door aan de krukas te draaien...ook hier heb je weer speciaal gereedschap voor nodig
Reply With Quote
  #18  
Old 15-05-2011, 13:55
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,659
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Ik denk dat je eerst eens moet gaan meten en testen om al de genoemde zaken te elimineren, met vermoedens gaat je motor echt niet beter lopen.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #19  
Old 15-05-2011, 14:42
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

hallo ...

als je auto idd lekke kop heeft gehad ,, zal waarschijndelijk je voorpijp vol zitten met koelwater etcc ..
met paarkeer goed warm draaien moet het wegzijn ,,
maar dat vreemde lopen ,, dat klopt niet
vermoed ook je timing pomp kan bijna niet anders ..
zou toch even micrometer er bij pakken als ik jou was ..
de werking daarvan kun je hier wel op forum vinden .
meende dat stijn daar mooie topic over had ,

succes .

vrgr gooigolf
Reply With Quote
  #20  
Old 15-05-2011, 15:25
hanc
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
Ik denk dat je eerst eens moet gaan meten en testen om al de genoemde zaken te elimineren, met vermoedens gaat je motor echt niet beter lopen.


Ok, ik ga jullie raad opvolgen en het uitzoeken en meten.

Een micrometer kan ik wel vinden, maar ik kan nergens zo'n Bosch adapter vinden, waar zou ik die kunnen halen?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum