Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-10-2011, 18:39
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default Stationair slecht NZ

Sinds een weekje ofzo heb ik een probleempje met mijn Jetta met 1.3 NZ blokje.

Als ik de auto start (geen enkel probleem) dan loopt hij even goed maar als ik dan 500m gereden heb dan gaat hij stationair slecht lopen en schommelt dan heel erg tussen 0 en 900 toeren.
Soms valt hij net niet uit, soms wel.
Ook bij gas loslaten en koppeling intrappen (stoplicht) valt het toerental helemaal weg en moet ik hem met gasgeven aan de praat houden.

Half warme start is hetzelfde probleem, ook dan moet ik hem aan de praat houden.

Als de auto dan even later goed warm is na een paar km rijden dan is er geen vuiltje meer aan de lucht en loopt de auto weer prima, ook stationair.


Vandaag al een paar maatregelen genomen die ik via de search gevonden had, maar helaas nog niks geholpen :

Luchtfilter vervangen, rotor en verdelerkap vervangen, lmm schoongemaakt en vacuumslangetjes gecontroleerd (geen lek gevonden). Ook heb ik de vacuumvervroeger getest en die werkt volgens mij ook gewoon goed.

Iemand een idee ???
__________________
www.subdubbers.nl

Subdubbers ook op facebook !

Last edited by tiefflieger : 10-10-2011 at 21:26.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-10-2011, 19:43
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Extra luchtschuif
Knijp daar eens de slang van dicht,of bij koude motor erafhalen
Reply With Quote
  #3  
Old 10-10-2011, 20:51
Showtime's Avatar
Showtime Showtime is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 259
Default

heb hetzelfde gehad met mijn golf 1.3> bougiekabels lekte/maakte geen contact meer met bougie. Nieuwe kabeltjes en was opgelost. (heb zelf ook heel het rijtje van rotor, verdeelkap,filters enz enz gehad voor ik er achterkwam)

Groeten Dennis
Reply With Quote
  #4  
Old 10-10-2011, 21:05
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Extra luchtschuif
Knijp daar eens de slang van dicht,of bij koude motor erafhalen


Waar vind ik die ? Ben niet zo heel technisch

Bougies zijn ook vervangen trouwens, kabels nog niet.
__________________
www.subdubbers.nl

Subdubbers ook op facebook !
Reply With Quote
  #5  
Old 10-10-2011, 21:27
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,658
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Het klepje tussen de rembekrachtiger en de vacuüm aansluiting schijnt ook wel eens stuk te gaan met zo'n zelfde effect.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #6  
Old 11-10-2011, 08:24
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Extra luchtschuif zit tegen/onder het inlaatspruitstuk, onder 3e en 4e bougiekabel. De slang waar het om gaat, komt vanuit dat ding naar boven en gaat naar de aanzuigbuis bovenop het gasklephuis.

Slang rembekrachtiger kun je makkelijk testen. De rem een paar keer flink intrappen, en dan helemaal ingetrapt houden. Daarna starten. Als je dan het pedaal nog verder voelt zakken, is de slang NIET lek (want dan trekt de onderdruk in het inlaatspruitstuk het pedaal verder --> remwerking wordt bekrachtigd).
Reply With Quote
  #7  
Old 11-10-2011, 18:52
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Iedereen bedankt, ik weet weer waar ik deze week even naar kan kijken.
__________________
www.subdubbers.nl

Subdubbers ook op facebook !
Reply With Quote
  #8  
Old 14-10-2011, 22:20
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

En opgelost?
Reply With Quote
  #9  
Old 15-10-2011, 16:14
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Vanmiddag even mee bezig geweest toevallig.

Als ik die slang van de extra luchtschuif dicht knijp loopt hij nog steeds net zo slecht, de loop veranderd dan dus niet. Teken dat die kapot is lijkt me ?

Koop je zo'n ding nieuw of is een van de sloop goed genoeg ?
En hoe zit het ding bevestigd, te wisselen zonder inlaat enz los te maken ?
__________________
www.subdubbers.nl

Subdubbers ook op facebook !
Reply With Quote
  #10  
Old 15-10-2011, 16:58
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Slecht stationair lopen kan bij een NZ ook liggen aan een verkeerde afstelling van de ontsteking (meestal veroorzaakt door een niet-werkende vacuum vervroeger (valt alleen te controleren door zelf aan deze vervroeger te zuigen, als je een klik hoort is het goed, als je kan zuigen tot je een ons weegt issie kapot (soms moet je even iets blazen van te voren)

Waar het ook aan kan liggen is de blauwe temperatuursensor. Deze is vrij eenvoudig te vervangen. Heb er eventueel nog wel een liggen voor een prikkie, kun je dat tenminste testen.
Zorgt bij meerdere van dit type motoren voor problemen met stationair lopen/koudloop. Sensor geeft dan verkeerde waardes of helemaal geen waardes meer door en gaat daardoor in noodloop of in elk geval niet de juiste afstelling. Bij een warme motor is kijkt het bij deze afstelling minder nouw om de motor te laten lopen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 15-10-2011 at 17:00.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-10-2011, 18:03
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Blauwe temp sensor is reeds vervangen.
Vacuum potje heb ik getest en geeft weerstand bij zuigen, dat is toch goed ?
__________________
www.subdubbers.nl

Subdubbers ook op facebook !
Reply With Quote
  #12  
Old 15-10-2011, 20:29
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

trek je lambda eens los dan ?(stekker zit vlakbij de inlaat) en kijk of er dan verschil zit in motorloop.

Andere boegiekabels kun je ook eens proberen, heb hier nog wel een setje liggen (gebruikte) maar waarvan ik wel weet dat ze t doen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 15-10-2011, 22:37
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Vanmiddag even mee bezig geweest toevallig.

Als ik die slang van de extra luchtschuif dicht knijp loopt hij nog steeds net zo slecht, de loop veranderd dan dus niet. Teken dat die kapot is lijkt me ?

Koop je zo'n ding nieuw of is een van de sloop goed genoeg ?
En hoe zit het ding bevestigd, te wisselen zonder inlaat enz los te maken ?

Die extra luchtschuif is erg lastig te vervangen als de inlaat er nog op zit. Hij zit vast met twee boutjes (dop 10). De ene bout heb je zo los, maar de andere niet en je moet de slangen er ook af wrikken en de stekker loshalen. Je hebt hele flexibele handen met dunne vingers nodig...

Volgens mij gaan die dingen niet zo snel kapot als ze niet vol zitten met troep (is gewoon een simpel bimetaal), dus ik zou eentje van de sloop proberen als je hem gaat vervangen (euro of 20 meestal).

Maar ik zou alle andere mogelijkheden eerst wel proberen uit te sluiten. Heb je die slang vd rembekrachtiger al nagekeken? Gat van de stationairschroef in het gasklephuis zit ook weleens verstopt. Weet je idd zeker dat de ontsteking op tijd staat? Dat scheelt echt veel.

Vacuumpotje die weerstand geeft is goed.
Reply With Quote
  #14  
Old 16-10-2011, 08:53
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Als je de slang van de extraluchtschuif los trekt bij koude motor moet die sneller stationaair gaan lopen
De extra luchtschuif is een versneld stationaair[koude motor komt er extra lucht in,net als iets gas geven
Heb er denk nog wel liggen
Reply With Quote
  #15  
Old 16-10-2011, 09:24
da_vwfreak da_vwfreak is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 526
Default

Lambda geeft ook wel eens problemen. Had dat destijds ook gehad met mijn NZ motor. Alles vervangen (kabels, bougies, rotor, verdelerkap, bl. temp sensor etc). Niks hielp en lag uit eindelijk aan de lambda sonde.
Reply With Quote
  #16  
Old 17-10-2011, 12:04
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Gisteren weer even bezig geweest.

Ik had nog een blauwe temp sensor liggen en die ook getest (de 3e nu dus), andere bougiekabels gemonteerd, rembekrachtiger getest (is goed), en even geprobeerd met de stekker van de lambda los (loopt dan nog hetzelfde).
Ook even de accu een uurtje los gehad maar helaas nog niks geholpen...

Als ik de slang van de extra luchtschuif los trek dan loopt hij nog veel slechter stationair.

Trouwens met alle stroomverbruikers uitgeschakeld valt het nogal mee, maar als ik licht, verwarming en achterruitverwarming aan zet dan begint de elende pas echt.
Als de auto helemaal koud is loopt hij goed, en als hij goed warm is ook maar het stukje er tussenin (na een paar minuten rijden) is slecht.
__________________
www.subdubbers.nl

Subdubbers ook op facebook !

Last edited by tiefflieger : 17-10-2011 at 14:43.
Reply With Quote
  #17  
Old 17-10-2011, 14:36
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Er is bij deze modellen ook een modificatie geweest..
Volgens mij was dat iets met een T-stuk ergens bij de vacuum slangen..
Misschien kan je dat nog achterhalen? heb er ook een paar gehad waar de mod. nog niet toegepast was en ook die liepen slecht.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #18  
Old 17-10-2011, 16:45
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Trouwens met alle stroomverbruikers uitgeschakeld valt het nogal mee, maar als ik licht, verwarming en achterruitverwarming aan zet dan begint de elende pas echt.
Als de auto helemaal koud is loopt hij goed, en als hij goed warm is ook maar het stukje er tussenin (na een paar minuten rijden) is slecht.

Alle massaverbindingen al eens nagekeken/opgeschuurd? Vooral de dikke koperkabel en massapunt naast de accu.

Een NZ heeft geen stationairregeling, dus bij koude motor is het wel vrij normaal dat hij een beetje in de toeren danst als je de hele handel aanzet (heb ik nl. ook). Maar als de massapunten dan ook nog matig zijn, dan zakt de spanning helemaal weg. Je kan even meten hoeveel spanning je hebt bij alles wat je extra aanzet.

Volgens het boek moet de extra luchtschuif als volgt worden getest:

Koude motor
- Stekker van de luchtschuif los.
- Koude motor starten.
- Stationair toerental meten/aflezen/goed luisteren.
- Met een platbektang de slang naar de aanzuigbuis helemaal dichtknijpen: toerental moet dalen.

Warme motor
- Stekker van de luchtschuif vast.
- Motor warm rijden/draaien. Luchtschuif werkt tot 30 graden dus hoeft niet echt lang.
- Stationair toerental meten/aflezen/goed luisteren.
- Met een platbektang zelfde slang dichtknijpen: toerental mag niet veranderen.


@Johan1982MK1: verwar je het niet met de modificatie van het T-stuk in de slangen naar de kachelradiateur?

De eerste NZ-jes (tot aug 1989 volgens mij) waren wel anders: iets ander gasklephuis, vacuumslangen idd iets anders bij het gasklephuis en een verwarmingselement in het buisje vanuit de carterontluchting. Warme luchtaanzuiging werkte anders/slechter.
Reply With Quote
  #19  
Old 17-10-2011, 17:24
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

heb een paar jaar geleden een vergelijkbaar iets gehad,
bij mij was het de opvoerpomp/vlotter in de benzine tank, deze deed het niet meer zo goed, in het begin bij starten gaf ie de brandstofpomp nog genoeg benzine, na 500 meter was die benzine die daar inzat op, en kon mijn opvoerpomp de aanvraag van de brandstofpomp onder de auto niet meer bijbenen.

je herkent dit vrij makkelijk, bij het op het contact zetten van de auto, moet je 2 tellen de pomp horen die in je tank zit, hoor je die langer dan maximaal 2 tellen dan is die niet goed, geen zorgen kost niks op de sloop
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #20  
Old 17-10-2011, 19:02
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

als je de lambda lostrekt en er zit geen verschil in het motorloop, dan is die stuk of geeft verkeerde waardes door. Kan ook een draadbreuk zijn hoor. En je zal niet de eerste zijn waar de lambda van stuk gaat bij dit soort blokjes.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum