Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-08-2007, 17:52
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default Opkrikken auto

Hallo, ik heb een grote krik gekocht maar ik weet eigenlijk niet waar ik deze juist moet plaatsen onder de auto (welk punt is veilig en beschadigt de auto niet?). De bedoeling is om de auto in 1 keer op te krikken om de 2 assteunen te plaatsen.

Zou iemand mij kunnen aantonen (op een foto bijvoorbeeld), waar ik de krik en assteunen juist moet plaatsen.

(Het gaat om een Golf MKII GTI 16V)

Bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 29-08-2007, 18:05
ArjenE's Avatar
ArjenE ArjenE is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,393
Send a message via MSN to ArjenE
Default

aan de ene kant opkrikken, en een steun plaatsen.
daarna aan de andere kant opkrikken en een steun plaatsen...

het lijkt me niet goed als je in het midden van je dorpel je auto opkrikt
__________________
Quote:
Originally Posted by Nas
16 inch vond ik nou eigenlijk net iets te groot... Al staat het bij ArjenE heel netjes
Reply With Quote
  #3  
Old 29-08-2007, 18:06
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Als je de auto in 1X wilt opkrikken moet je de krik in de midden [voor]onder het subframe zetten
Achter is de achteras de beste plaats,ook weer in de midden
Maar dan moet je wel een lage lange krik hebben
Reply With Quote
  #4  
Old 29-08-2007, 18:08
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Zoals Arjen zegt, een kant tegelijk.

Zet de krik met de schotel onder de ronde dop die je net achter je voorwiel hebt zitten, als je hem dan hebt opgekrikt kun je de assteun onder de auto zetten. Je hebt als het goed is net achter die ronde dop onder de auto een beetje dikker deel staan waar je de steun onder kunt zetten.

Achteraan zet je de schotel van de krik het beste onder de as zelf. Wel even kijken dat je er geen leidingen tussen hebt zitten, die lopen namelijk vaak onder de as door. Pak de as precies op het punt met de krik waar de as vast zit.
Ook hier, aan de achterkant zet je je krik op het wat dikkere deel onder de auto. Wijst zich eigenlijk vanzelf.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 29-08-2007, 18:09
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Als je de auto in 1X wilt opkrikken moet je de krik in de midden [voor]onder het subframe zetten
Achter is de achteras de beste plaats,ook weer in de midden
Maar dan moet je wel een lage lange krik hebben


En zorgen dat je hem ook precies in het midden pakt, anders schiet de krik er misschien onder uit.
Je zou niet de eerste zijn waarbij dit gebeurt...
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #6  
Old 29-08-2007, 18:33
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

De reden dat het in 1x moet is omdat mijn auto langs 1 kant heel dicht bij de muur staat en ik daar geen plaats heb om te krikken.

Bedankt voor de info maar is het nu slecht om in het midden opt te krikken of niet, want de ene zegt niet doen en de andere wel? En voor de duidelijkheid, als het in het midden mag zet ik dus de schotel in het midden op het subframe?
Reply With Quote
  #7  
Old 29-08-2007, 19:08
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Het kan wel, maar ik krijg bij mijn verlaagde auto de krik er net onder en om hem onder het subframe te zetten gaat helemaal niet lukken.

Maar wil je hem van de grond, zodat de banden niet stuk gaan of om er aan te werken. Als het het eerste is kun je bij de euromaster wel een paar afgekeurde bandjes om wat staaltjes heen laten leggen...

Achter, tussen het achterwiel en de achterzijde van de auto zit ook aan elke kant een U vormige beugel die als krikpunt dient. Zet een grote krik nooit onder dat dorpelrandje. Die zul je alleen maar verprutsen.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-08-2007, 19:20
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Nee het is voor er aan te werken (vooraan) . Ik weet nu wel dat het kan de schotel onder het subframe plaatsen, maar mijn vraag was nu...mag de auto op dit punt wel worden opgehoffen (ivm beschadigen)?
Reply With Quote
  #9  
Old 30-08-2007, 09:49
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Zijn dit nu de punten waarmee ik veilig en zonder te beschadigen mijn auto kan opkrikken?


Reply With Quote
  #10  
Old 30-08-2007, 14:38
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Komaan mensen, ik heb nog juist dat laatste antwoord nodig want ik kan hierdoor maar niet beginnen werken...
Reply With Quote
  #11  
Old 30-08-2007, 15:53
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

En waar zet ik nu in godsnaam die assteunen ?? Hoe is het mogelijk dat er niet eens een of andere how-to over het opkrikken en plaatsen van assteunen te vinden is op een VW-forum.
Reply With Quote
  #12  
Old 30-08-2007, 16:53
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Voor zet je ze gewoon onder het subframe, dat is dat grote "framewerk" tussen de draagarmen. Achter zet je ze onder de achteras. Kan soms niet zo handig zijn maar je zit met een verder vrij zachte bodem. Het handigste is om ze zo dicht mogelijk bij de schanieren te zetten. Als je bijvoorbeeld met de remleidingen bezig moet. Anders gewoon zo dicht mogelijk bij de achterwielen.

Op de foto, de buitenste rondjes zijn de krikpunten. Dat middelste rondje in het subframe. Als je een smalle werkplek hebt, krik dan eerst de ene zijde zo hoog mogelijk op. Steun eronder en dan de andere zijde omhoog. Moet je alleen wel onder de auto liggen...

En ja, je subframe zal niet doorbuigen als dat als krikpunt gebrukt.

Wat ga je eraan doen dan? Als je zo nodig onder de auto moet wezen? Ik wist ook niks van VWtjes toen ik begon met sleutelen. Enkel mijn goede technische inzicht en een garage die altijd dicht kan als ik ff niet verder wil hebben mij al veel geleerd
Reply With Quote
  #13  
Old 30-08-2007, 17:48
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
En waar zet ik nu in godsnaam die assteunen ?? Hoe is het mogelijk dat er niet eens een of andere how-to over het opkrikken en plaatsen van assteunen te vinden is op een VW-forum.


Als daar ook al how-to's van moeten worden gemaakt is het einde zoek.
Als je zo dicht langs een muur staat kun je toch het best een ander plekje zoeken waar je meer ruimte hebt.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 30-08-2007, 19:33
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

De reden dat ik er wat onder moet is omdat ik de draagarmen, anti-roll bar en stuurstangen aant het vervangen ben. Maar meer daarover in een ander topic want ik zit vast met die anti-roll bar.

Alessinds bedankt voor de reply's, maar ik kon uiteindelijk niet meer wachten dus heb ik een aantal uur geleden de assteunen op de paars omcirkelde plaatsen gezet met 2 houten plakjes ertussen. Geen probleem tot nu toe en ik heb al serieus zitten trekken aan de auto bij het losmaken van een aantal bouten...bleef mooi stabiel.

(Ik kan de foto met de paarse omcirkelingen niet uploaden, mijn internet valt steeds uit.)

Ivm met die how-to, ik weet gewoon van bij mijn stage (Industrieel Ingenieur) bij Citroën dat je niet zomaar een krikpunt mag kiezen want de auto kan hierbij mooi schade oplopen. Daarom zou het goed zijn dit vast te leggen in een how-to.

Last edited by -spyrock- : 30-08-2007 at 19:48.
Reply With Quote
  #15  
Old 30-08-2007, 19:40
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

Ach ik ben er tot nu toe met gezond verstand gewoon gekomen. Wist tot een jaar geleden echt niks van auto's hoe en wat.
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #16  
Old 31-08-2007, 22:42
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
Ivm met die how-to, ik weet gewoon van bij mijn stage (Industrieel Ingenieur) bij Citroën dat je niet zomaar een krikpunt mag kiezen want de auto kan hierbij mooi schade oplopen. Daarom zou het goed zijn dit vast te leggen in een how-to.


Citroen kun je gewoon op de hoogste stand zetten
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #17  
Old 01-09-2007, 11:43
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default




zo eindelijk werkt het uploaden van de foto, op de paars omcirkelde plaatsen staat de auto nu al 3 dagen op assteunen. Is dit een goed plaats?
Reply With Quote
  #18  
Old 01-09-2007, 16:47
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

als ie er niet afdondert is het een prima plaats...

zet ze alleen nooit onder de dorpels omdat ik die niet 100% vertrouw bij ouwe hokken.

maar onder een koken of voor onder het subframe en achter de as werkt toch prima?
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #19  
Old 01-09-2007, 17:34
servibruls servibruls is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 781
Default

weet niet of iemand aleens de beauty and the nerd heeft gezien maar geloof dat het vorig seizoen was, moesten ze een wiel vervangen van een dikke pickup of iets in die richting. Auto's waren splinternieuw.
Wat doet zo'n meid, krik "ergens"onder de auto en krikken maar.
Gevolg, auto door de bodemplaat gezakt :P
__________________
AOW ---> Auto Onvriendelijke Woonwijk

Ex, Golf 3 1.8 GT '92, R.I.P
Ex, Polo 1.3 Sprinter '88, SOLD
Ex,Golf 2 GTI 1.8 8V '89, SOLD
Ex Golf 2 1.3 CL '89 , SOLD
Ex, Jetta 2 1.6 GL '91, SOLD
Golf 2 1.3 CL '91 DAILY..op C2's..
Reply With Quote
  #20  
Old 01-09-2007, 21:18
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Is 't eigenlijk niet verstandig het sleutelen aan anderen over te laten als je niet eens weet hoe je de auto opgekrikt krijgt?

Ik weet niet, maar 't is misschien een soort van teken...
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum