Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-04-2009, 07:35
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default vastgerotte bouten loshalen

Het overkomt iedereen wel eens;

Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil omdat:

1.Je geen brug hebt en er niet goed bij kunt
2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen
3.De bouten na XXX jaar ontzettend vastgerot zitten
4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout

Zo had ik last van een volledig vastgeslagen achterwiellager, bij mijn golf3 met schijfremmen aan de achteras. Om de lagers te vervangen moet de remklauw+ ankerplaat los. Die zit met 2 inbus8 bouten vast.

Mijn werkwijze;
-Auto aan achterzijde op 3poten gezet
-Wiel demonteren
-Imal spuiten op de beide bouten (1 week lang elke dag, had auto toch niet nodig)
-Inbus8 (Gedore, geen Gamma) mét verlengstuk om de bout los te draaien
natuurlijk eerst flink met een hamer de inbus in de bout getikt om deze te laten schrikken.

Resultaat = inbussleutel volledig plastisch vervormd (getordeerd) en natuurlijk nog geen bout die los wilde

Poging2:
-Naar de gereedschapswinkel om een Stahlwille inbus8 dop te kopen voor op de 38" ratel.
-Imal ohne ende
-Inbusdop in de bout tikken
-Voorzichtig kracht zetten en met contstante kracht proberen de bout los te halen

Resultaat = Bout draait dol én het inbusgedeelte van de dop was ook getordeerd (10-15 graden), het zit wel heel erg vast

Dan is het even K*T, want ;
-een boormachine past daar niet zo goed om evt. de kop er af te boren
-griptang past niet ivm achteras/remklauw die in de weg zitten
-als de kop v/d bout er af is moet alsnog het resterende stukkie draad er uit gehaald worden (zit aan de astap vast)
-Heet stoken= leek mij niet handig ivm een benzinetank die er een paar cm naast zit.

Mijn opties waren:
-kop van de bout rammen met een beitel en dan moeten horken om rest van de bout er af te halen
-proberen om een grotere TORX dop in de bout te meppen.


Ik heb (serieus) meer dan een uur onder de auto gelegen om een Torx55 dop in de bout te slaan. Maar met geduld en enige precizie zat de Torx dop uiteindelijk precies in het midden van de inbus bout, ongeveer 1cm diep.

Daarna met de 3/8" ratel voorzichtig kracht opbouwen en ja hoor;

DE BOUT WAS LOS!!



Moraal van dit verhaal; Goed gereedschap is een pré en de aanhouder wint!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #2  
Old 04-04-2009, 07:52
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil !



klinkt idd bekent


gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #3  
Old 04-04-2009, 08:51
stn1's Avatar
stn1 stn1 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 1,169
Default

ja.. zo heb ik al heel wat inbussleutels opgemaakt Mooie beschrijving!!
__________________
Grtz Peter-Alexander
Scirocco 2 1985 en BMW E65 750i
Reply With Quote
  #4  
Old 04-04-2009, 09:02
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Mijn ervaringen:

Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los.

Ipv Imal gebruik ik Rost-off van Wurth. Zal wel op het zelfde neer komen. Dat inspuiten werkt heel goed in ieder geval.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #5  
Old 04-04-2009, 09:06
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Mijn ervaringen:

Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los.

klopt wat Jurgen zegt ...+
i.p.v IMAL . probeer eens Wynn's Chain Lube
is een ketting spray , maar werkt mega op roestende bouten
Reply With Quote
  #6  
Old 04-04-2009, 10:31
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Op de ratel slaan lijkt mij niet zo goed voor de ratel!!
Wat ik meestal gebruik is de T-crank en een grote hamer om af te schrikken
onder het losdraaien
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2009, 12:15
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2009, 12:25
FEMME's Avatar
FEMME FEMME is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,150
Default

Goed gereedschap is meestal het halve werk,, wij gebruiken ook weleens schokspray dit bevriesd de moer of bout ff waarna ze meestal wel los gaan.. En anders de flex
__________________
Moai sûnder wjergea binne de Wâlden: smûk skaadzjend beamtegrien oeral yn it rûn
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2009, 12:26
Durk Durk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 199
Default

Ik sla gewoon een halve minuut tot een minuut met een kleine hamer (hoeft niet zwaar) met een constante beweging op de bout. Daarna telkens los en vast draaien, zo creeer ruimte en kun je de bout telkens verder draaien, maarja bij iedereen werkt zijn eigen manier het beste!! maar tog mooi dat het je nog gelukt is want het is een kut plek om gereedschap te krijgen..
Reply With Quote
  #10  
Old 04-04-2009, 16:28
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Ik sla er altijd een 10-kant in (die wat ook in de aandrijfassen gaat), succes gegarandeerd!
Reply With Quote
  #11  
Old 04-04-2009, 19:49
tdiwolf tdiwolf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 281
Default

sleutel erop en kracht erop zetten, en dit vast houden.
hij kapt dan een keer en hij is los.
Reply With Quote
  #12  
Old 10-05-2009, 20:01
vw roadwarrior's Avatar
vw roadwarrior vw roadwarrior is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 5,794
Default

Stuk buis erop zetten.

lengte is kracht
Reply With Quote
  #13  
Old 10-05-2009, 20:20
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..



Inderdaad eerst de brander erop. Dan heb je hier nooit meer last van
Reply With Quote
  #14  
Old 10-05-2009, 22:16
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

nog nooooit meegemaakt
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-05-2009, 22:07
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Warm Stoken
Reply With Quote
  #16  
Old 21-05-2009, 23:08
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Gewoon voor het monteren kopervet erop
Verder heb ik inderdaad ook meestal succes door met de houten hamer flink op de ratel te slaan, blijft alles mooi heel
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #17  
Old 22-05-2009, 00:16
MONDY MONDY is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,454
Default

ken het eufel



en zoals jurgen santana zei draai ze wat vaster en je krijgt ze bijna altijd los
bij mij iig wel
__________________
Vw Golf TDI 1985
Reply With Quote
  #18  
Old 22-05-2009, 07:33
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Default

Heb t zelfde boutje aan de voorkant een keer dol gedraaid.
Heb vervolgens de inbus er maar ingelast.
Wou toen wel los .... waarschijnlijk omdat ie tijdens t lassen los is gesprongen door de hitte
Reply With Quote
  #19  
Old 22-05-2009, 09:01
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

In 90% van De gevallen heb ik de brander al in de hand
Daarna goed gereedschap en idd tikkie vaster draaien (soms onbedoeld )

en los trekken
Reply With Quote
  #20  
Old 23-05-2009, 07:31
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 728
Default

Conclusie : Altijd nieuwe bouten plaatsen bij wat voor werkzaamheden dan ook. Vooral remklauwen, carterpan, fuseekogels noem maar op. Bouten kosten niks en bespaard een hoop ellende.

Laatst mijn carterpan eronder weg moeten halen, zitten 26 bouten in waarvan 4 door gedraaid zijn. Eerst speciaal gereedschap gehaald ervoor en heb dus de carterpan met 4 bouten er weer onder gehangen en de volgende dag 26 nieuwe bouten gehaald en die kosten schrik niet 18 euro !!!
__________________
Golf III vr6 3.0 ABT
Golf 1 1.9 TD 83
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum