![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Het overkomt iedereen wel eens;
Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil omdat: 1.Je geen brug hebt en er niet goed bij kunt 2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen ![]() 3.De bouten na XXX jaar ontzettend vastgerot zitten 4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout ![]() Zo had ik last van een volledig vastgeslagen achterwiellager, bij mijn golf3 met schijfremmen aan de achteras. Om de lagers te vervangen moet de remklauw+ ankerplaat los. Die zit met 2 inbus8 bouten vast. Mijn werkwijze; -Auto aan achterzijde op 3poten gezet -Wiel demonteren -Imal spuiten op de beide bouten (1 week lang elke dag, had auto toch niet nodig) -Inbus8 (Gedore, geen Gamma) mét verlengstuk om de bout los te draaien natuurlijk eerst flink met een hamer de inbus in de bout getikt om deze te laten schrikken. Resultaat = inbussleutel volledig plastisch vervormd (getordeerd) en natuurlijk nog geen bout die los wilde ![]() Poging2: -Naar de gereedschapswinkel om een Stahlwille inbus8 dop te kopen voor op de 38" ratel. -Imal ohne ende -Inbusdop in de bout tikken -Voorzichtig kracht zetten en met contstante kracht proberen de bout los te halen Resultaat = Bout draait dol ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dan is het even K*T, want ; -een boormachine past daar niet zo goed om evt. de kop er af te boren -griptang past niet ivm achteras/remklauw die in de weg zitten -als de kop v/d bout er af is moet alsnog het resterende stukkie draad er uit gehaald worden (zit aan de astap vast) -Heet stoken= leek mij niet handig ivm een benzinetank die er een paar cm naast zit. Mijn opties waren: -kop van de bout rammen met een beitel en dan moeten horken om rest van de bout er af te halen -proberen om een grotere TORX dop in de bout te meppen. Ik heb (serieus) meer dan een uur onder de auto gelegen om een Torx55 dop in de bout te slaan. Maar met geduld en enige precizie zat de Torx dop uiteindelijk precies in het midden van de inbus bout, ongeveer 1cm diep. Daarna met de 3/8" ratel voorzichtig kracht opbouwen en ja hoor; DE BOUT WAS LOS!! Moraal van dit verhaal; Goed gereedschap is een pré en de aanhouder wint!
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Quote:
klinkt idd bekent ![]() gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ![]() Golf 4 variant (tzt on air ![]() Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() ja.. zo heb ik al heel wat inbussleutels opgemaakt
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Mijn ervaringen:
Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los. Ipv Imal gebruik ik Rost-off van Wurth. Zal wel op het zelfde neer komen. Dat inspuiten werkt heel goed in ieder geval.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#5
|
|||
|
|||
![]() Quote:
klopt wat Jurgen zegt ...+ i.p.v IMAL . probeer eens Wynn's Chain Lube is een ketting spray , maar werkt mega op roestende bouten |
#6
|
|||
|
|||
![]() Op de ratel slaan lijkt mij niet zo goed voor de ratel!!
Wat ik meestal gebruik is de T-crank en een grote hamer om af te schrikken ![]() onder het losdraaien |
#7
|
||||
|
||||
![]() en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Goed gereedschap is meestal het halve werk,, wij gebruiken ook weleens schokspray dit bevriesd de moer of bout ff waarna ze meestal wel los gaan.. En anders de flex
__________________
Moai sûnder wjergea binne de Wâlden: smûk skaadzjend beamtegrien oeral yn it rûn ![]() ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Ik sla gewoon een halve minuut tot een minuut met een kleine hamer (hoeft niet zwaar) met een constante beweging op de bout. Daarna telkens los en vast draaien, zo creeer ruimte en kun je de bout telkens verder draaien, maarja bij iedereen werkt zijn eigen manier het beste!!
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Ik sla er altijd een 10-kant in (die wat ook in de aandrijfassen gaat), succes gegarandeerd!
|
#11
|
|||
|
|||
![]() sleutel erop en kracht erop zetten, en dit vast houden.
hij kapt dan een keer en hij is los. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Stuk buis erop zetten.
lengte is kracht |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Inderdaad eerst de brander erop. Dan heb je hier nooit meer last van |
#15
|
|||
|
|||
![]() Warm Stoken
![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]() Gewoon voor het monteren kopervet erop
![]() Verder heb ik inderdaad ook meestal succes door met de houten hamer flink op de ratel te slaan, blijft alles mooi heel ![]()
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V |
#17
|
|||
|
|||
![]() ken het eufel
![]() en zoals jurgen santana zei draai ze wat vaster en je krijgt ze bijna altijd los ![]() bij mij iig wel
__________________
Vw Golf TDI 1985 ![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]() Heb t zelfde boutje aan de voorkant een keer dol gedraaid.
Heb vervolgens de inbus er maar ingelast. Wou toen wel los .... waarschijnlijk omdat ie tijdens t lassen los is gesprongen door de hitte |
#19
|
||||
|
||||
![]() In 90% van De gevallen heb ik de brander al in de hand
![]() Daarna goed gereedschap en idd tikkie vaster draaien (soms onbedoeld ![]() en los trekken ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Conclusie : Altijd nieuwe bouten plaatsen bij wat voor werkzaamheden dan ook. Vooral remklauwen, carterpan, fuseekogels noem maar op. Bouten kosten niks en bespaard een hoop ellende.
Laatst mijn carterpan eronder weg moeten halen, zitten 26 bouten in waarvan 4 door gedraaid zijn. Eerst speciaal gereedschap gehaald ervoor en heb dus de carterpan met 4 bouten er weer onder gehangen en de volgende dag 26 nieuwe bouten gehaald en die kosten schrik niet 18 euro !!!
__________________
Golf III vr6 3.0 ABT ![]() Golf 1 1.9 TD 83 ![]() |