![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hoe krijg ik puntlassen los?
Ik weet dat je ze normaal wel kunt uitboren, maar dat is geen optie in dit geval omdat het zich om een klein stuk plaatwerk handelt, waar ik liever niet de helft van het materiaal weg wil boren. Moet ik gewoon een wigje (punt van een platkopschroevendraaier bijvoorbeeld) tussen de twee verlaste plaatdelen zetten en met geweld te werk gaan? Of is er een betere manier, waarmee ik niet het een en ander verbuig of sloop? Eén van de verlaste plaatdelen mag helemaal vernield, het ander niet. De enige manier die ik tot nu toe kan bedenken is gewoon het onnodige plaatwerk mm voor mm weg te slijpen van het nodige deel...
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#2
|
||||
|
||||
![]() wegbikken = nee! Het is een lasverbinding, dus beide delen zitten aan elkaar 'gesmolten'. Loshalen zonder buigen/scheuren ga je niet redden.
Afslijpen totdat je voorbij het stuk plaatwerk bent is een betere optie. Zo doet Edd China het ook ![]()
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#3
|
||||
|
||||
![]() gewoon rustig slijpen, zeker als het ene deel niet van belang is
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Met een goede puntlasboor lukt het ook wel hoor ,maar dat is wel een secuur werkje om te doen .
Slijpen (voorzichtig) is denk ik dan de beste oplossing . Met geweld lukt inderdaad niet ,dmv een schroevedraaier of beitel , want een puntlas zit erg goed vastgesmolten !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Even een puntlas boor kopen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Of anders een goede puntlasfrees
__________________
"73 Käfer ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() En dan lukt het om één van de verlaste delen ongeschonden te houden?
Dus geen gaten er in oid?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#8
|
||||
|
||||
![]()
__________________
"73 Käfer ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Jazeker ,ander zou een schadebedrijf ook allemaal gaten in de te lassen delen hebben , deze puntlas boren zijn er speciaal voor gemaakt . Ik heb zelf beide varianten die hier boven staan thuis , werken allebei wel goed . Met beide boren geld ,met een rustig toerental boren ,dan scheeld je een nieuwe boor ,en kun je mooi zien hoe ver(diep) je gaat met boren .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() ik heb zo'n freesje gekocht van facom en dit gaat zeer goed en dan krijg je dit
![]() ik vindt dit beter dan een puntlasboor en je kan de diepte ervan ook instellen |
#11
|
||||
|
||||
![]() Denk dat ik me zo'n freesje dan maar moet gaan halen.
Wat kost een goed betrouwbaar exemplaar ongeveer? Neem aan dat de Brezan zoiets wel kan leveren?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#12
|
||||
|
||||
![]() eurotje of 12.
Midlock schijnt wel goede te hebben.
__________________
"73 Käfer ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Die van midlock zijn super!
Echter de puntlasjes op een golf 1 vind ik klein en de diameter van de puntlas frees is in verhouding vrij groot. Tip: Center de puntlas. Koop een verhard boortje van 3.2. Boor een putje/gat in de puntlas. Ga vervolgens met de puntlas frees. Anders loopt de frees weg en beschadig je alleen maar meer plaat.
__________________
MK 1 gti 83 (project) |
#14
|
||||
|
||||
![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Bedankt allen. Morgen even bij de Brezan langs.
Ruub, ik kijk even of ze die Midlock die in jouw afbeelding staat hebben, dat lijkt me de ideale oplossing.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#16
|
||||
|
||||
![]() Net bij de Brezan geweest, en die konden me niet verder helpen. Het freesje konden ze niet bestellen, en de enige boor die ze hadden was wel erg klein.
Doorgestuurd naar een ander bedrijf, en daar vertelden ze me dat ik voor die Midlock 1240 alsnog een gat door beide plaatdelen moest boren, om de centreerpin door te voeren. Ik heb uiteindelijk maar een gewoon freesje gekocht van een paar mm, en zo'n ring die je normaal om een boortje doet, om een maximale boordiepte vast te stellen. Ik ga ervan uit dat het daarmee ook wel gaat lukken.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#17
|
||||
|
||||
![]() Anders heb ik nog wel zo'n puntlasboor liggen (wel een gebruikte ,maar wel goed!)
Kan je wel even één toesturen , kun je dat ook even proberen ![]()
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Chris, dat is echt bullshit. Als die ik gaten had moeten doorboren dan had ik die Midlock niet gebruikt.
Dacht dat je dat wel in de smiezen had ![]() Dan weten die prutser van die winkel daar niet hoe ze met prima gereedschap om moeten gaan ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Inderdaad , die werkt ook ,als je dan even centert werkt het goed !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ze hadden dat ding niet op voorraad, en ze hebben naar Midlock zelf gebeld om hem te bestellen. Voor de zekerheid heeft ie het nog even nagevraagd, wat betreft die centerpunt. Daar zeiden ze dat ie niet te verstellen is, en je gewoon een gat moet boren met de zelfde dikte als die centerpunt... Vond het wat vreemd, maar om zo'n ding te bestellen en er daarna niks mee te kunnen vond ik onzin. Dat ding dat ik nu heb werkt overigens ook voor de kloten niet. Ik stuiter die hele plaat over met dat freesje op de boormachine. Inspannen in de kolomboor gaat ook niet, omdat het plaatje zo'n rare vormen heeft, en ik het op geen enkele manier vast en steving onder de juiste hoek vast krijg. Ben nu maar met de haakse slijper begonnen alle overtollige materiaal weg te slijpen, om hem daarna in de kolom in te spannen. Eens zien of het werkt. Heel 't huis stinkt onderhand wel al naar verbrande tectyl. ![]() Slecht nieuws voor Frank (Knedel). Je Golf was onderhuids aan 't rotten. Een flink deel van 't plaatwerk is gewoon uit elkaar gevallen toen de tectyl er vanaf ging. ![]() ![]()
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |