![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mijn broer attendeerde mij even op mijn Bridgestone 165-50-15 banden die ik heb onder mijn Golf 2 1300. Hij vertelde mij dat ik dus bijna aan het maximale draagvermogen van de band zit, dit heeft dus te maken met de loadindex. Met andere woorden, als ik nu een aanhanger eracht zet met een zakje cement erin en ik krijg een ongeluk en er is een band kapot ben ik dus niet verzekerd omdat ik het maximum heb overschreven.
Ik weet niet of er meer mensen aan gedacht hebben of hiervan op de hoogte zijn ? Ik weet ook niet of de leveranciers de mensen hiervoor waarschuwen? Zie hier een tabel met de loadindex: http://eu.goodyear.com/uk_en/advice...utor/loadindex/
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#2
|
||||
|
||||
![]() Dit komt inderdaad af en toe voorbij op het forum. Bij mij in het dorp werd het ook wel gezegd. Net als de bandbreedte bij een bepaalde velg breedte. De bandenboer kon het bandje wat ik wilde wel monteren maar rade het niet aan. Loadindex is ook erg belangrijk. Jammer dat de codes op de band de meeste mensen niks zegt.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Gewoon polo gaan rijden, is het gewoonweg onmogelijk om de loadindex te overschrijden...
![]()
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() 165-50-15 bandjes zijn gemaakt voor de Daihatsu Copen. Die weegt iets van 750 kg. Bij een Polo dus geen probleem.
__________________
Derby S 1.3 '77 Polo 1.6 16V steilheck '87 Polo 1.3 steilheck GT '91 het polo 86(c) register |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Of Smart. De meeste kleine bandjes hier komen van Smartjes af.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#6
|
||||
|
||||
![]() Punt is dus gewoon, er zijn zat mensen die met die banden rijden met een auto van zeker 1000kg, is gewoon onverantwoord dus. Er zal wel een veiligheidsmarge in zijn gebouwd maar toch... die grens hoef je niet op te zoeken.
Je moet je wel realiseren dat dit vrijwel het enigste contact is dat je met de weg heb (op af en toe een spoilertje, uitlaatje na enz).
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#7
|
||||
|
||||
![]() Je moet je wel realiseren dat dit vrijwel het enigste contact is dat je met de weg heb (op af en toe een spoilertje, uitlaatje na enz).[/QUOTE]
![]()
__________________
Dodge RAM 1500 ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() En dat vlak per bandje is eigenlijk maar verrekte klein!
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ik heb het toendertijd uitgezocht. Het was genoeg voor een Jetta 1600 met een aantal personen en bagage erin. Het gewicht van de aanhanger word normaal gesproken door de banden van je aanhanger gedragen. Volgens mij is het draag vermogen van zo'n band 77? Dat is 412 kilo per band! Dus 1648 kg. Met je Golf 1300 moet dat wel lukken. Hier een tabel met draagvermogens: http://www.toyobanden.nl/indexdraagvermogen.html
__________________
WWW.MIVW.NL |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat kan dus gewoon.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#11
|
||||
|
||||
![]() Load index is 73 van mijn Bridgestone 165/50-15:
365x4= 1460kg Het kan dus wel maar met een wat zwaardere auto kom je dus wel degelijk in de problemen. De banden van je aanhanger vangen het gedeeltelijk op maar er komt wel degelijk meer druk op je achterbanden ! Verder is een G60 ledig gewicht 1030kg ? Daar komen al je vloeistoffen nog bij en de bestuurder etc etc, verstandig om dan op dat soort banden te rijden ? -> nee (vind ik). @Luuk, als je banden niet voldoen aan de wettelijke voorschriften en ze komen erachter ben je denk ik gewoon volledig aansprakelijk. Je auto is dan niet technisch in orde. Ik probeer alleen iets duidelijk te maken, denk na voordat je op dat soort banden gaat rijden. Ik zou het dus gewoon niet durven onder een Passat ofzo.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Goed punt!! ![]() Veel mensen houden hier inderdaad geen rekening mee. Meestal moet het zo plat en zo strak mogelijk.. Zelfde verhaal als die smalle smart banden op een T1 o.i.d.
__________________
![]() ![]() Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ach mijn passat vr6 weegt immers maar 1300 kg ,dan kan dat makkelijk toch? ![]() Nee hoor ,grapje ,ik begrijp wat je bedoelt ,en om dan nog maar niet eens te spreken over de max snelhied die de banden mogen hebben Een beetje g60 draait toch gauw zn 220km/h ,en dan lijkt me zo'n 165 er niet echt veilig meer ......
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Ik onderbouw het, je banden zijn een onderdeel van een keuring, heb jij een load index die het gewicht niet mag dragen moet je auto afgekeurd worden.
Volgens de officiele regels mag je eigenlijk niets veranderen aan je auto, we leven hier met een gedoogbeleid. De regels zijn net als in Duitsland, jij monteerd banden die van een ander fabrikant zijn, andere maten hebben dan zou dit op kenteken moeten worden vermeld. Dit staat zwart op wit, Hajee kan dit bevestigen.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Welke keuring bedoel je? Niet de APK voor personenauto's in iedergeval.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#16
|
||||
|
||||
![]() Load index is een afkeurpunt voor bedrijfswagens, niet personenauto's
__________________
Your Signature |
#17
|
||||
|
||||
![]() Jawel hoor, de bedrijfsauto's van voor 31Dec 1997
![]() Nee je heb gelijk, zoals jij het zegt zal het moeten kloppen ja ![]()
__________________
Your Signature |
#18
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De officiële regels voor wat? Hoe verklaar je de wetgeving voor Xenon dan? Als je helemaal niets aan je auto zou mogen veranderen zou die toch geheel overbodig zijn. "09-03-2006 Nieuwe wetgeving xenon alleen voor nieuwe auto's vanaf 2006. Indien xenonverlichting achteraf word inbouwt bij een auto van na 1 juli 2006, dient deze aan de zelfde eisen te voldoen als een affabriek systeem. Dat betekend dat deze dient te zijn voorzien van een koplampwiswasinstallatie en automatische niveauregeling. Auto's voor 1 juli 2006 waarbij al xenonverlichting is aangebracht, of als nog wordt aangebracht, zijn nog vrij van deze wetswijziging. Er is besloten dat de aanvullende eisen alleen zullen gaan gelden voor voertuigen die ná 1 juli 2006 nieuw op de weg gekomen zijn (datum kenteken dus van na 1 juli 2006) en voorzien zijn van gasontladingslampen. De aanvullende eisen worden opgenomen in de zogenoemde ‘permanente eisen' van het Voertuigreglement; de eisen die gehanteerd worden bij de APK en door de politie bij controles langs de weg. Personenauto's met gasontladingslampen zullen dus voor het eerst in 2009 bij de APK op de aanvullende eisen worden gecontroleerd. Voor trucks is dat in 2007. De politie zal de aanvullende eisen wel al in 2006 gaan hanteren."
__________________
WWW.MIVW.NL |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Karla ![]() ![]()
__________________
WWW.MIVW.NL |