Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-11-2006, 21:20
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default Raar geluid Jetta GLD..

Hoi,

Sinds deze week is m'n auto gekeurd en komen nu de mankementen naar boven die ik eerder niet kon testen/weten.

Het volgende;
De auto is na APK ook uitgelijnt. Als ik nu een bocht naar links maak, hoor ik nagenoeg geen getik/gebonk. Zodra ik een bocht naar rechts maak (flauwe of scherpe bocht) is de auto hevig aan het bonken. Bij een snelheid onder de 20km/h is het nog niet zo erg, maar daarboven wel.
Ook als ik op een weg rijd, lijkt het net of de weg (konstand) vol bulten ligt. Zeg maar wortels onder de grond Terwijl het een asvalt weg is.

Ook blijft het probleem zich voordoen dat het koelvloeistof steeds zwart is van de olie. Reinders (waar ik de auto gekocht heb, in Emmen) zei dat de koppakking vervangen was.. Nu begin ik daar erg aan te twijfelen. Heb het koelvloeistof systeem al 3x gespoeld... Het olie lampje wil ook nog wel eens branden, terwijl er voldoende olie aanwezig is..?

Deze 2 problemen klinken misschien nogal vaag en gaar. Dat laatste is het volgens mij zeker.

Zijn er nog dingen die ik kan doen en testen?

Alvast bedankt
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #2  
Old 12-11-2006, 21:40
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Dat getik/ gebonk heb ik ook gehad. Bij mij kwam het door de verlaging waardoor
er meer druk op de homokineten was gekomen en deze het hadden "begeven".
En ook ik had het alleen bij bochten naar rechts. Misschien is dit hetzelfde bij jou alleen dan door het uitlijnen.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-11-2006, 21:41
Boudewijn Boudewijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2005
Posts: 42
Default

-Dat bonken zou een aandrijfas kunnen zijn waarvan de homokineet stuk is.

-Zwarte koelvloeistof zou inderdaad weleens een defecte koppakking kunnen zijn. Als deze echter al gerepareeerd is zou het een gescheurde cilinderkop kunnen zijn of zelfs een scheurtje in de cilinderwand.

-Het brandende olielampje zou op een te lage oliedruk kunnen duiden of een defecte oliedruksensor. Diesels rijden over het algemeen veel kilometers dus bij hoge kilometerstanden kan het voorkomen dat er een dusdanige slijtage in het motorblok is opgetreden dat hij af en toe niet voldoende oliedruk opbouwd. Ik heb dit zelf ook gehad met 2 diesels. Als de motor warm was en je reed de afrit vd snelweg af en je leit je gas los dan ging de zoemer af en het lampje branden.
Reply With Quote
  #4  
Old 12-11-2006, 21:48
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Er staat 215xxx km op de teller...

Zit te denken om er een compleet andere motor in te zetten (GTD van Edition_one, mark) maar ik weet natuurlijk ook niet hoe goed/slecht deze motor is.. Wanneer ik er ook een GTD in zet, moet er ook een andere uitlaat onder die niet zo te koop is en dus zelf gemaakt moet worden..

Passen de aandrijfassen/homokineten van een GTD ook onder de jetta?
Weet dus niet wat nu het verstandigste is
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 13-11-2006, 10:56
heineken787's Avatar
heineken787 heineken787 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 421
Default

een nieuwe homokineet is rond de 40 euro. is niet orgineel dan.
heb zelf ook een kapotte homokineet gehad nadat ik andere velgen/verlaging en uitgelijnd had.
dus ff je wielen eraf en kijken of die kapot is.

met het olie verhaal ken ik je niet helpen
Reply With Quote
  #6  
Old 13-11-2006, 17:47
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Hmm, morgenavond misschien even kijken..

Zijn de aandrijfassen van een G2 GTD hetzelfde als mijn auto?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #7  
Old 13-11-2006, 18:10
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Quote:
Originally Posted by Go0s-Golf
Zit te denken om er een compleet andere motor in te zetten (GTD van Edition_one, mark) maar ik weet natuurlijk ook niet hoe goed/slecht deze motor is.. (

In dat blok zat een vreemde tik, daarom word die wagen gestript bij mijn weten.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-11-2006, 18:10
Erwin G60's Avatar
Erwin G60 Erwin G60 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,017
Default

He op mp staat een uitlaat van een ventje uit norg voor een gtd weet niet of het ook jetta was in elk geval was ie niet erg duur en anders bij kosmeyer in Musselkanaal kijken die heeft vast wel een liggen.
__________________
Golf4 1.8
Golf GTI Pirelli bj 83
Reply With Quote
  #9  
Old 13-11-2006, 18:27
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Lange aandrijfas van een golf 2 is zoiezo langer, de korte durf ik niet te zeggen.
Reply With Quote
  #10  
Old 13-11-2006, 23:06
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Quote:
Originally Posted by einzer
Lange aandrijfas van een golf 2 is zoiezo langer, de korte durf ik niet te zeggen.

De lengte is afhankelijk welke versnellingsbak er onder zit 084/085,020,010,009
Reply With Quote
  #11  
Old 13-11-2006, 23:58
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Misschien dat ik de homokineet rechts ga vervangen. Is het ook verstandig om ze beide te vervangen (L+R en Wiel + bakkant?)
Ook wil ik de compressie meten en misschien aan de hand van de metingen de kop er af lepelen.

Wat kan ik testen om de zien of de koppakking lek is? Olie komt namelijk bij de kvs, niet andersom. Motor loopt en start goed..
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #12  
Old 14-11-2006, 11:00
Boudewijn Boudewijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2005
Posts: 42
Default

Compressie meten heeft in dit geval niet heel erg veel zin denk ik.
Een koppakking kan op verschillende manieren lek zijn:

-Scheurtje tussen de cilinder en een waterkanaal---->Hij gaat koelvloeistof verbruiken en soms wit roken.

-Scheurtje tussen waterkanaal en oliekanaal----> De oliedruk is vaak hoger dan de waterdruk dus hij pers de olie het koelsysteem in.

Dit laatste zou bij jou het geval kunnen zijn. Of zoals ik al eerder aangaf: Ze schijnen de koppakking volgens jou al vervangen te hebben. Wellicht hebben ze de kop niet gevlakt en/of af laten persen. Het zou kunnnen dat de kop een beetje krom is waardoor de pakking weer doorslaat. Of dat de kop gescheurd is en er een scheurtje in een waterkanaal zit naar een koelkanaal toe.

Wat je er ook aan zou gaan doen, de kop moet er toch af. Misschien dat je dekop eraf kunt halen en als in het meest gunstige geval de koppakking lek is deze vervangen en de kop vlakken en afpersen (om te kijken of hij lekt is). Is er iets anders aan de hand dan kun je misschien voor een ander blok gaan.

Omdat je ook problemen hebt met de oliedruk zou ik voor de laatste optie gaan. Zometeen heb je het ene probleem opgelost en dan moet je nog de oliedruk oplossen end an blijkt dat het blok op is.


Hoofdstuk homokineten: Ik zou eerst de buitenste homokineet vervangen (wielzijde). Deze gaat vaak het eerste stuk. Die aan de bakkant gaat minder vaal stuk.

Succes!
Reply With Quote
  #13  
Old 14-11-2006, 18:32
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Toen ze de koppakking vervangen hadden, heeft ie niks gezegt dat de kop gevlakt zou zijn.
Hoezo bedoel je dat er problemen zouden zijn met de olie druk?

Misschien dat ik komend weekend de kop eraf haal en de homokineet los haal, en aan de hand van wat ik dan tegen kom moet ik kijke wat verstandig is.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #14  
Old 14-11-2006, 18:50
Boudewijn Boudewijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2005
Posts: 42
Default

Quote:
Originally Posted by Go0s-Golf
Hoezo bedoel je dat er problemen zouden zijn met de olie druk?



Je geeft toch zelf aan dat af en toe je olielampje gaat branden terwijl er voldoende olie in zit volgens jou in je openingspost.............
Reply With Quote
  #15  
Old 14-11-2006, 23:38
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ja idd.. die link maakte ik even niet

Viel me op dat het lampje uit ging naar mate dat de motor warmer werd. Bij koude start brande die fel, toen ie op temp kwam zwakker, toen ie warm was ging ie uit...

Olie is van Kroon; 15W 40.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #16  
Old 15-11-2006, 00:01
Boudewijn Boudewijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2005
Posts: 42
Default

Je zou even kunnen proberen om de oliedruksensor(en) te vervangen.
Ik heb dit onlangs ook gedaan bij een auto waarbij het olielampje ging branden als de olie koud was. Het bleek aan de oliedruksensor te liggen want na het vervangen van de sensoren was het probleem opgelost.
Ik hoop dat je iets kunt zien aan de koppakking als je de kop eraf haalt. Dat zou het makkelijkst zijn want als deze nog goed blijkt te zijn dan wordt het verder zoeken.

Succes
Reply With Quote
  #17  
Old 19-11-2006, 19:58
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Afgelopen week de rechter homokineet vervangen. Ik vraag me alleen af of deze echt wel zo gaar was. Want nadat ik deze gemonteerd had, was het nog niet over en begon de linker kant ook.
Dus weer terug de garage in en de wieldop eraf getrokken. Toen kwam ik erachter dat m'n wielmoeren los zaten Hier was ik goed ziek van, want ik had niet willen weten wat er gebeurt als je wiel je inhaald (staat nogal wat slordig).

Maar gelukkig is het trillen over Nu de motor nog, en de lekkage bij het tankgat oplossen.

Weet iemand wat dat kunststof ding is/doet bij de vulhals? Heb het vermoeden dat die lek (moet deze persee recht hangen?)
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #18  
Old 23-11-2006, 14:47
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Cilinderkop van een Indirect ingespoten (t)diesel (dus geen sdi of tdi) die heeft een voor verbrandingskamer.

En die cilinderkoppen kan je niet (zo gemakkelijk) vlakken. Dan beschadig je de voor verbrandingskamer. De voor verbrandingskamer eruit pakken en dieper in de kop monteren is ook geen oplossing aan gezien ze als heel dicht bij een koel vloeistof kanaal zitten.

De 1600/1900 (T)D cilinderkoppen hebben stuk voor stuk last van scheur vorming tussen de kleppen en de gloeistift. Daarnaast wil hij ook graag scheuren naar de voorverbrandingskamer.

De 1900 heeft hier aardig wat meer last van dan de 1600 diesels.

Korte aandrijfassen van de 020 zijn gelijk bij de type 1 en 2. Kan zijn dat er in dikte van de as verschil zit maar lengte en homokineten zijn gelijk.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum