Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2008, 08:18
gekke gerrit gekke gerrit is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 5
Default G60 met Garrett en Eaton compressor

Veel gelezen, nagedacht en nu is eindelijk de kogel door de kerk betreffende de nieuwe setup van mijn motor.
Weet niet of dit de juiste plaats is voor een project, dan merk ik dit wel.
Hoop hier wat wijze raad te krijgen en bij tegenslag weer wat moed !

Aangeschaft is reeds het volgende;

g60 -PG-blok uit een corrado met ca 120d op de teller, geheel compleet met subframe bekabelig ecu en bak. Zonder G lader, die had ik niet nodig.

Een Eaton M64 compressor met (MB)magneetschakelaar, wat buizen erbij, een blow off valve en een intercooler van een MB sprinter.

-bijna-aangeschaft een garrett T15 van een 1900tdi, ik wil namelijk bij normaal gebruik op LPG rijden(G3) en een turbo van een diesel spoelt wat sneller op en bij 4000rpm is de vut eruit, correct me if i`m wrong!
Ik ben namelijk niet zo`n hoge toeren liefhebber, heb liever mijn vermogen wat onderin zitten.
Aangezien de Eaton naar verluid niet op lpg wil maar een turbo wel(LPI) zal de eaton dmv een knop bijgezet kunnen worden en tegelijkertijd zal t brandstofsysteem naar benzine schakelen zolang de eaton ingeschakeld staat.
Met een MADMAX knop op de pook, haha.

Dat is dus in grote lijnen het plan en is geloof ik best wel haalbaar.

Bij belangstelling zal ik wat fotooz posten van de aangeschafte gear en me otow.......

groet van de allergekste Gekke Gerrit.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2008, 08:40
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

snap je doelstelling niet,
je wilt en compressor en turbo, das leuk en al gedaan, maar je neemt een turbo die al bij 4000tpm klaar is.

waarom dan niet alleen een compressor. die blaast ook wel tot 4000tpm door.

de hele achterliggende gedachte achter de karaterestiek van een turbo comprssor motor is dat de compressor het tot 3 a 4dtpm druk geeft en daarna de turbo het overneemt tot de laatste toeren. dus voordeel is dat je een iets grotere turbo pakken die later spoelt, want je bent je turbogat zo goed als kwijt.

maar waarom zou een compressor niet op LPG willen? heb hier ook wel een een g60 voorbij zien komen op LPG.

plan is absoluut haalbaar, maar zal niet el cheapo zijn
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #3  
Old 01-04-2008, 09:52
gekke gerrit gekke gerrit is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 5
Default miele

Als je wist in welke auto deze setup komt zul je het wellicht met me eens zijn dat ik daar toch wel redelijk uniek in zal zijn...en op lpg (terwijl gas om op te koken is zouden velen hier zeggen) maar met 23 euro belasting pm lag ik me rot.

maar...omdat ik dus begrepen heb dat een ongeblazen PG blok niet vooruit wil door zijn lage compressie had ik daarvoor ter vervanging/compensatie aan een T15 gedacht, heb ik toch zo`n 100-110 pk voor het dagelijks gebruik op lpg schat ik.
Zonder een turbo zou ik dus altijd met de compressor aan moeten rijden om enigzins mee te kunnen komen in t verkeer.
Ik hoef niet tijdens het normale rijden constant die stofzuiger te horen (hoe kicken ook) om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen.

En ik ben niet zo`n hogetoeren jongen, heb dan liever wat kracht onderin.
Dus als de turbo ophoudt met 4000rpm en ik wil toch door dan kan toch mr Eaton erbijkomen....?
Dit vooral meegenomen is deze setup toch niet gek?

Hoezo bedoel je trouwens "zal niet el cheapo zijn "?

Dacht dat de kosten wel wat meevielen tnt, ik kan voorlopig redelijk uit de voeten met de org g60 chip en de onderdelen zijn verder gewoon te krijgen.
De ombouw naar een lpi systeem zie ik nog als moeilijkste, correct me if i`m wrong !!
Auto is reeds aangepast voor meer vermogen, aandrijfassen met homooz en de remmerij van een gti 16v, veerpootbruggen voor en achter en een schroefset van een goed merk.

Daarom dus de kleine turbo, dat was de achterliggende gedachte.

Graag reacties van jullie, ik sta open voor suggesties.


Quote:
Originally Posted by Richard
snap je doelstelling niet,
je wilt en compressor en turbo, das leuk en al gedaan, maar je neemt een turbo die al bij 4000tpm klaar is.

waarom dan niet alleen een compressor. die blaast ook wel tot 4000tpm door.

de hele achterliggende gedachte achter de karaterestiek van een turbo comprssor motor is dat de compressor het tot 3 a 4dtpm druk geeft en daarna de turbo het overneemt tot de laatste toeren. dus voordeel is dat je een iets grotere turbo pakken die later spoelt, want je bent je turbogat zo goed als kwijt.

maar waarom zou een compressor niet op LPG willen? heb hier ook wel een een g60 voorbij zien komen op LPG.

plan is absoluut haalbaar, maar zal niet el cheapo zijn
Reply With Quote
  #4  
Old 01-04-2008, 09:57
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

compressor is voor onderin, turbo voor boven in.

dus als je je turbo uitgepoept is zal de compressor niet veel bijblazen.

gezien de inspanningen die dhr jeroen dickie dick heeft gedaan om het proces überhaubt aan het lopen te krijgen zal je er met een g60 chippie niet vanafkomen.

dus el cheapo wordt het niet
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #5  
Old 01-04-2008, 10:03
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

en begrijp me niet verkeerd, ik juich je alleen toe
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #6  
Old 01-04-2008, 10:15
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Hoe schakel je de compressor uit?
Reply With Quote
  #7  
Old 01-04-2008, 10:37
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Met die magneet koppeling!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #8  
Old 01-04-2008, 11:31
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

wat voor dag is het nou vandaag!?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #9  
Old 01-04-2008, 17:17
gekke gerrit gekke gerrit is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 5
Default mooie dag

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
wat voor dag is het nou vandaag!?



een mooie dag voor een kompressor........
Reply With Quote
  #10  
Old 01-04-2008, 17:23
gekke gerrit gekke gerrit is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by gekke gerrit
een mooie dag voor een kompressor........


maar zoals ik dus wel begrijp kan ik gewoon met de eaton op lpg rijden zonder noemenswaardige problemen, hij blaast t gasmengsel niet weg voordat t verbrand worden kan?

wie is jeroen dickie dick?- vind ik niet in de memberlist dus kan ook zijn evt topic niet vinden. Wat zouden jullie dan doen in mijn geval?

Alle reacties zijn meer dan welkom !!!!
Reply With Quote
  #11  
Old 01-04-2008, 17:50
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #12  
Old 01-04-2008, 17:52
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dit is zijn website: http://www.jdengineering.nl/

Hij heeft bij meerdere projecten hier geholpen, voornamelijk bij het schrijven van de chip maar ook in sommige gevallen bij het (op)bouwen van de auto's.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3457957&page=1
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2075109&page=1
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3580246&page=1

Last edited by RubenD : 01-04-2008 at 20:19.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-04-2008, 17:56
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

omgevallen??
Reply With Quote
  #14  
Old 01-04-2008, 20:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Heb het even aangepast. Bedoelde eigenlijk zoiets als: in sommige gevallen gaat het ook om het opbouwen v/d auto's

Helaas dyslexie is niet fijn.
Reply With Quote
  #15  
Old 07-04-2008, 00:53
Mad_Uwe's Avatar
Mad_Uwe Mad_Uwe is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 266
Default

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
wat voor dag is het nou vandaag!?


Op een ander forum heeft GG dit project al eerder geplaatst

Een T15 van een diesel gaat niet werken denk ik en al helemaal niet op een standaard G60 chip. Niet het juiste karakteristiek en ook niet de juiste vullingsgraad. Pak een T3 van een Saab o.i.d.
__________________
Prius3
Superb Combi 1.6TDI Hartog optimized
Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb nr. 27/269
Boxster S 987 48dkm
Ducati 916, 748SP, 999S
Suzuki GSXR750 ‘87, ‘91, ‘91

Last edited by Mad_Uwe : 07-04-2008 at 00:55.
Reply With Quote
  #16  
Old 07-04-2008, 15:02
timberland timberland is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 349
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
gezien de inspanningen die dhr jeroen dickie dick heeft gedaan om het proces überhaubt aan het lopen te krijgen zal je er met een g60 chippie niet vanafkomen.


dat de heer JD het niet aan de gang krijgt wil niet zeggen dat niemand hem aan de gang krijgt.
vind het altijd jammer dat er maar een paar mensen iedere keer geprezen worden.
jd weet veel maar is lang niet altijd goed, Niet lullig bedoelt tegen hem maar hij weet ook precies wat ik bedoel.
wat voor hem moeilijk is, kan voor een ander makkelijk zijn en andersom.
dus prijs niet een grote naam aan, als er ook kleinere zijn met net zoveel kennis en wetenschap
alleen denk ik dat de TS er wel heel makkelijk over denkt en even zich moet verdiepen in een compressor en een uitlaatgasturbo
Reply With Quote
  #17  
Old 07-04-2008, 15:24
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Jeroen heeft het wel aan de gang gekregen..

feit is gezien de vag groep motoren is JD een an de weinigen die de combi compressor/turbo wel aan de praat krijgt.
Heeft niets met de "kleine" mensen te maken, maar meer met jouw wrok denk ik.
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #18  
Old 07-04-2008, 15:56
timberland timberland is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 349
Default

whaha daar gaat het me ook niet om
maar ken er een hoop waarvan ook heel hobby'isten die dit aan de praat krijgen.
alleen die hebben er ook een hoop kennis van maar hebben dit niet als werk.
Reply With Quote
  #19  
Old 07-04-2008, 16:04
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

klopt, de meeste van die jongens zitten trouwens hier op het forum..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #20  
Old 11-04-2008, 09:10
timberland timberland is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 349
Default

maar als je de boel aan het lopen hebt wordt het toch moeilijk met het gas gebeuren,
lpi is wel een veel mooiere oplossing maar met gas wordt de boel toch een stuk warmer + als je een kleine turbo neemt en een compressor die op lage toeren allebei max geven valt die gewoon dood in hogere toeren of je moet een kleine poelie op de compressor zetten maar dan kun je hem niet uitschakelen.
ikzelf zou kiezen voor een compressor alleen
en zker als je een laag toeren mannetje bent is een compressor een betere oplossing voor je, scheeld je enorm veel geld en tijd
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum