Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-07-2014, 13:55
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default Dringen raad gevraagd ivm nokkenastandwiel losmaken

Ik ben bezig de d-riem op men passat met AAZ motor te vervangen, krukas staat op #1 TDC, inspuitpomp ook en nokkenas ook. Alleen komen het nokkenastandwiel en de pomp niet overeen. Heb al overal gelezen dat het nokkenastandwiel los moet zodat het een beetje kan verdraaien tov de nokkenas.
Heb met een paar stukken metaal een nokkenastandwiel blokkeertool gemaakt, en probeer de centrale bout nu los te krijgen maar hij wilt maar niet los. Heb een lange sleutel gebruikt, ben al in de motorruimte gaan staan om meer kracht te kunnen geven maar komt niet los. Deze moet normaal toch maar op 45Nm staan, dus begrijp niet dat hij zo moeilijk los komt...

Wie o wie weet raad hiermee???
Bij mijn weten is het toch een gewone bout?


__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 16-07-2014, 14:02
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Dat is inderdaad een gewone bout, met rechtse schroefdraad. Ging bij mijn 1Z ook heel slecht los, uiteindelijk met pijn in het hart met een elektrische slagmoeraanzetter los moeten maken..

tip: gebruik geen steeksleutel maar een ringsleutel je zult niet de eerste zijn...
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2014, 14:06
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Hij staat een halve tand verkeerd?

Dan gewoon de nokkenas goed zetten, riem erom en ff 2 x rond voor controle. Pomp blokkeerstift is niet echt heel precies. Iig als een AAZ zelfde is als die in de link hieronder.

Heb je de nokkenas ook gebrokkeerd met blokkeergereedschap? Zoals hier
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!

Last edited by EelcoB : 16-07-2014 at 14:10.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-07-2014, 14:31
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Heb er tot nu toe meerdere losgehaald en zaten bij mij allemaal met loctite vast. dus eerst beetje warm stoken en dan kwamen ze vanzelf los.

Weet niet of dit origineel met loctite zit? Tot nu toe 3 vw motoren gehad waarbij dat wel zo was.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #5  
Old 16-07-2014, 14:44
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ik volg momenteel dat topic uit die link, met het verschil dat dit een andere pomp is. Kan je geen micrometer inschroeven.
Ja staat een half tandje verkeerd dus...

Het pompwiel is wel verstelbaar denk ik, is eentje met srie bouten in, ik ga eens proberen om dat te verdraaien ipv het nokkenaswiel. Krijg het echt onmogelijk los, zelfs niet met hitte...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 16-07-2014, 14:48
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Pomp zou ik niet zomaar losmaken.

Als je je pomp geblokkeerd hebt, kan je die dan nog een paar 10e mm bewegen?

Miss dat je daarmee die halve tand krijgt. Anders krukas nog een x controleren.
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #7  
Old 16-07-2014, 15:05
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,875
Default

Ik weet niet of dit hetzelfde is maar ik kwam bij mijn PG (G60) motor elke keer een halve tand verkeerd uit (wat bleek later na) het opspannen van de distributie riem. Ik denk dat ik ongeveer 11 keer opnieuw ben begonnen en elke keer verschoof de boel. Werd goed duidelijk na twee keer controleren.
Uiteindelijk kwam na een telefoontje met een hoofsponsor hier op op het forum op het juiste been;
Ik legde telkens de riem eerst over de spanner en als laatste over de nok en daardoor verschoof het een halve tand bij het opspannen van de spanner. Waarschijnlijk is dit autotechniek les nummer 1 alleen die heb ik nooit gevolgd Toen ik dus de lange kant eerst strak legde en als laatste de riem over de spanner heen werkte bleef de boel bij mij op tijd na het opspannen.

Misschien heb je er wat aan...
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
Reply With Quote
  #8  
Old 16-07-2014, 16:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Bij mij is het niet hetzelfde, want ik legde eerst de riem over het pompwiel en dan over de nokkenas, spanrol zit er nog niet op

Heb het pompwiel nu wat verdraaid, maar ik laat de boutjes los en zet ze pas vast na het spannen. De pomp is geblokkeerd en het is dus enkel het wiel dat kan verdraaien.




Ik weet het, is een andere pomp en ander wiel dan normaal, weet ook niet hoe het komt, maar is anders dan ik zie op veel how-to's enz. Heb één pagina gevonden op een vw diesel forum hierover, en gebruik die dus samen met het topic waarvan de link hierboven is gepost.

Is eigenlijk simpeler nog dit systeem. Je zet de krukas op #1 TDC, de nokkenas blokkeer je met de speciale tool en je zorgt dat de lobjes van de as bij cilinder 1 (kant distributie) beide omhoog staan, zo staat die ook op #1 TDC. En de pomp blokkeer je met een 6mm boortje door het hoekje uit het wiel en een gaatje dat erachter zit. Zo staat die ook op #1 TDC. Dan riem erop, spannen, pompwiel los zodat dit zich versteld, terug vast en alle blokkeringen los.

Dat is ongeveer hoe het op het diesel forum beschreven werd, en dat van dat pompwiel is mijn logica, nog afwachten of die juist is
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 16-07-2014, 18:07
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Nog eem vraagje, de centrale moer van de spanrol, hoe hard moet die vast? Mijn haynes manual zegt 45nm, de handleiding die in de doos van de riem en rol zat zegt 20nm... Is een gates powergrip kit
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 16-07-2014, 20:50
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Zo op de fotot te zien kan je die losmaken zonder dat de pomp verdraait idd. Dus dan zou t lukken ja.

Meestal 25-30Nm idd. Das zat en je draait ze meestal te vast.
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #11  
Old 16-07-2014, 22:26
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ok heb hem op 25nM gedraaid, zal wel goed zijn zeker... Krijg volgende week de Bentley Publishers boeken binnen van de passat, is een copy van de fabriekshandleiding dus daar zal sowieso het juiste instaan!

Oh auto leeft weer btw, sloeg na meer dan een jaar stilstaan binnen de seconde aan!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 17-07-2014, 09:54
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Old diesel's never die
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum