![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik ben bezig de d-riem op men passat met AAZ motor te vervangen, krukas staat op #1 TDC, inspuitpomp ook en nokkenas ook. Alleen komen het nokkenastandwiel en de pomp niet overeen. Heb al overal gelezen dat het nokkenastandwiel los moet zodat het een beetje kan verdraaien tov de nokkenas.
Heb met een paar stukken metaal een nokkenastandwiel blokkeertool gemaakt, en probeer de centrale bout nu los te krijgen maar hij wilt maar niet los. Heb een lange sleutel gebruikt, ben al in de motorruimte gaan staan om meer kracht te kunnen geven maar komt niet los. Deze moet normaal toch maar op 45Nm staan, dus begrijp niet dat hij zo moeilijk los komt... Wie o wie weet raad hiermee??? Bij mijn weten is het toch een gewone bout? |
|
|||
|
|||
![]() Dat is inderdaad een gewone bout, met rechtse schroefdraad. Ging bij mijn 1Z ook heel slecht los, uiteindelijk met pijn in het hart met een elektrische slagmoeraanzetter los moeten maken..
tip: gebruik geen steeksleutel maar een ringsleutel ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Hij staat een halve tand verkeerd?
Dan gewoon de nokkenas goed zetten, riem erom en ff 2 x rond voor controle. Pomp blokkeerstift is niet echt heel precies. Iig als een AAZ zelfde is als die in de link hieronder. Heb je de nokkenas ook gebrokkeerd met blokkeergereedschap? Zoals hier http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854 Last edited by EelcoB : 16-07-2014 at 14:10. |
|
||||
|
||||
![]() Heb er tot nu toe meerdere losgehaald en zaten bij mij allemaal met loctite vast. dus eerst beetje warm stoken en dan kwamen ze vanzelf los.
Weet niet of dit origineel met loctite zit? Tot nu toe 3 vw motoren gehad waarbij dat wel zo was.
|
||||
|
||||
![]() Ik volg momenteel dat topic uit die link, met het verschil dat dit een andere pomp is. Kan je geen micrometer inschroeven.
Ja staat een half tandje verkeerd dus... Het pompwiel is wel verstelbaar denk ik, is eentje met srie bouten in, ik ga eens proberen om dat te verdraaien ipv het nokkenaswiel. Krijg het echt onmogelijk los, zelfs niet met hitte... |
|
||||
|
||||
![]() Pomp zou ik niet zomaar losmaken.
Als je je pomp geblokkeerd hebt, kan je die dan nog een paar 10e mm bewegen? Miss dat je daarmee die halve tand krijgt. Anders krukas nog een x controleren. |
|
||||
|
||||
![]() Ik weet niet of dit hetzelfde is maar ik kwam bij mijn PG (G60) motor elke keer een halve tand verkeerd uit (wat bleek later na) het opspannen van de distributie riem. Ik denk dat ik ongeveer 11 keer opnieuw ben begonnen en elke keer verschoof de boel. Werd goed duidelijk na twee keer controleren.
Uiteindelijk kwam na een telefoontje met een hoofsponsor hier op op het forum op het juiste been; Ik legde telkens de riem eerst over de spanner en als laatste over de nok en daardoor verschoof het een halve tand bij het opspannen van de spanner. Waarschijnlijk is dit autotechniek les nummer 1 alleen die heb ik nooit gevolgd ![]() Misschien heb je er wat aan...
|
||||
|
||||
![]() Bij mij is het niet hetzelfde, want ik legde eerst de riem over het pompwiel en dan over de nokkenas, spanrol zit er nog niet op
![]() Heb het pompwiel nu wat verdraaid, maar ik laat de boutjes los en zet ze pas vast na het spannen. De pomp is geblokkeerd en het is dus enkel het wiel dat kan verdraaien. Ik weet het, is een andere pomp en ander wiel dan normaal, weet ook niet hoe het komt, maar is anders dan ik zie op veel how-to's enz. Heb één pagina gevonden op een vw diesel forum hierover, en gebruik die dus samen met het topic waarvan de link hierboven is gepost. Is eigenlijk simpeler nog dit systeem. Je zet de krukas op #1 TDC, de nokkenas blokkeer je met de speciale tool en je zorgt dat de lobjes van de as bij cilinder 1 (kant distributie) beide omhoog staan, zo staat die ook op #1 TDC. En de pomp blokkeer je met een 6mm boortje door het hoekje uit het wiel en een gaatje dat erachter zit. Zo staat die ook op #1 TDC. Dan riem erop, spannen, pompwiel los zodat dit zich versteld, terug vast en alle blokkeringen los. Dat is ongeveer hoe het op het diesel forum beschreven werd, en dat van dat pompwiel is mijn logica, nog afwachten of die juist is ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Nog eem vraagje, de centrale moer van de spanrol, hoe hard moet die vast? Mijn haynes manual zegt 45nm, de handleiding die in de doos van de riem en rol zat zegt 20nm... Is een gates powergrip kit
|
|
||||
|
||||
![]() Zo op de fotot te zien kan je die losmaken zonder dat de pomp verdraait idd.
![]() Meestal 25-30Nm idd. Das zat en je draait ze meestal te vast. |
|
||||
|
||||
![]() Ok heb hem op 25nM gedraaid, zal wel goed zijn zeker... Krijg volgende week de Bentley Publishers boeken binnen van de passat, is een copy van de fabriekshandleiding dus daar zal sowieso het juiste instaan!
Oh auto leeft weer btw, sloeg na meer dan een jaar stilstaan binnen de seconde aan! |
|
||||
|
||||
![]() Old diesel's never die
![]() |