Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-04-2006, 09:26
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default De-tunen dmv chip

Als je een auto opvoert met een nieuwe chip (chiptuning) dan krijgt ie toch meer vermogen (en koppel) en gaat hij meer vebruiken. Nou vraag ik me af of je een auto dmv een chip ook kunt de-tunen waardoor hij minder gaat verbruiken (maar dus ook minder vermogen zal hebben)

Last edited by Mr.Markos : 07-04-2006 at 09:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2006, 09:33
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

afvoeren..das het mooiste wat ik sinds lange tijd heb gehoord..tranen in de ogen

een afvoer zit onder een aanrecht, dit heet de- tunen
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #3  
Old 07-04-2006, 09:47
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

de-tunen dan, als jij daar vrolijker van wordt het gaat om het idee, niet om de spelling of woordgebruik
Reply With Quote
  #4  
Old 07-04-2006, 10:21
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

voel je niet aangevallen.. vind het gewoon mooi gevonden.. "OP"voeren --> "AF"voeren
is meer ter help..dan klink je de volgende keer iets daadkrachtiger

iedere chiptuner kan dit.. ze moeten zowiezo kernvelden aanpassen
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2006, 11:00
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

Maar zou het verschil in verbruik merkbaar zijn of slechts minimaal? Want wanneer je bijv. een vrij krachtige 6cil hebt die ook je daily is, zou het natuurlijk ook fijn zijn dat hij wat zuiniger is
Reply With Quote
  #6  
Old 07-04-2006, 11:12
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Mr.Markos Maar zou het verschil in verbruik merkbaar zijn of slechts minimaal? Want wanneer je bijv. een vrij krachtige 6cil hebt die ook je daily is, zou het natuurlijk ook fijn zijn dat hij wat zuiniger is


koop dan gewoon een 4 cilinder
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #7  
Old 07-04-2006, 11:18
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
koop dan gewoon een 4 cilinder


mee eens...

als je zuinig wil rijden ga je zeker toch geen 6-cilinder kopen en hem dan afknijpen tot hij even snel is als een 4-cilinder. enige verschil is dan dat je meer verzekering en belasting betaald, en je ook nog hebt moeten betalen dat hij minder hard loopt... ga dan voor een tdi'tje! of leg je gas erin dan rij je een stuk goedkoper.

je kunt je ook een prop in de pij lassen net als bij een scooter
Reply With Quote
  #8  
Old 07-04-2006, 11:23
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

Je hebt toch ook zo'n ding dat je kunt switchen tussen vershillende chips (zal vast wel een naam hebben). Dan kun je hem dus even switchen naar de zuinigere wanneer je bijv. ff je schoonmoeder moet droppen in friesland ofzo
Reply With Quote
  #9  
Old 07-04-2006, 12:31
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

tunen ofwel aanpassen van een motor naar de behoeften... kan dus ook zijn dat je een motor aanpast, betere doorstroming, betere vullingsgraad, meer mengsel, beter ontstekingstijdstip, waardoor je een hoger specifiek vermogen krijgt!

en daarmee, omdat alles efficienter is dus een lager specifiek verbruik... wil je echt meer vermogen eruit, dan zal dat tenkoste gaan van het brandstofverbruik...
Reply With Quote
  #10  
Old 07-04-2006, 12:42
cabrio16v's Avatar
cabrio16v cabrio16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 798
Default

verbruik begint nog altijd bij je rechter voet!!!!!!

zelfs een SDI kan 1op 10 lopen ...

probeer met een sandaaltje gas tegeven ipv met je legerkist
__________________
Quote:
Originally Posted by Edward
en weer te kauf, die lui van marktplaats sporen niet....
Reply With Quote
  #11  
Old 07-04-2006, 17:29
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

@mell: daar heb ik het niet over, ik heb het enkel over chiptunen. Dus nix nokkenas, ontstekingstiming of weet ik het aanpassen.

En dat je verbruik afhangt van hoe je zelf ermee omgaat snap ik ook. Maar ik heb het erover of het ook mogelijk is om d.m.v. een chip het verbruik merkbaar omlaag te halen. Dus lager dan standaard fabrieksaf.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-04-2006, 18:40
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

ja, ik weet niks van chiptunen maar neem aan dat je dus de kenvelden allemaal aanpast, en daarmee wordt dus ontstekingstijdstip, belasting, benzinehoeveelheid, druk, etc mee aangepast...
Reply With Quote
  #13  
Old 17-04-2006, 21:35
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

Ja ik weet niet wat er precies allemaal veranderd wordt met chiptunen, maar neem bijvoorbeeld een Golf 3 VR6 ofzo. Deze verbruikt natuurlijk meer dan een gemiddelde auto. Maar kun je dit verbruik d.m.v. chip(de)tunen ook merkbaar omlaag brengen?
Reply With Quote
  #14  
Old 17-04-2006, 21:40
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

euhm....een auto word in principe toch zuiniger als je `m laat chippen?
Reply With Quote
  #15  
Old 17-04-2006, 23:43
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Precies! Hij krijgt meer vermogen doordat het management wordt aangepast (je curve word ook wel verlegd). Natuurlijk, bij maximaal vermogen (dus de voet naar beneden) verbruikt hij meer (immers, meer vermogen = meer mengsel)! Maar 'Af'-voeren zal geen oplossing zijn van het verbruik. Óf miniem (dus ook gewoon met je voet te regelen ) óf zelf meer gaan gebruiken bij hetzelfde rijgedrag.

Zet dan gewoon een restrictor op je luchtmassameter
Reply With Quote
  #16  
Old 18-04-2006, 00:04
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

ok helaas, dan weet ik genoeg
Reply With Quote
  #17  
Old 25-04-2006, 20:42
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

bij het chiptunen van een vr6 gaat het verbruik bij constant rijden zeker omlaag!
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #18  
Old 26-04-2006, 16:49
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

door de computer en je kenvelden te optimaliseren aan jouw motor, word idd het verbuik minder.

de standaard waardes die in jouw computer staan, zijn gewoon erg ruim allemaal genomen, omzo uit de fabriek iedere zelfde type motor op dat zelfde managemant te kunnen laten rijden .
Reply With Quote
  #19  
Old 26-04-2006, 17:37
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
afvoeren..das het mooiste wat ik sinds lange tijd heb gehoord..tranen in de ogen



Dat had ik ook toen ik mijn golfje afvoerde.... naar de sloop
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #20  
Old 26-04-2006, 19:22
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Quote:
en gaat hij meer vebruiken.

Dit klopt dus inderdaad niet. Bij even snel optrekken als voorheen en dezelfde snelheden rijden zal het verbruik gelijk zijn of beter.

De marges in het MMS van de fabriek af zit er voornamelijk in zodat de motor wereldwijd evenveel vermogen heeft. Dus dat hij op gare amerikaanse brandstof (lage RON waarde) en in landen als Rusland met slechte brandstof evenveel vermogen leverd en toch niet beschadigd.

Maar dat de-tunen. Dat is dus begrenzen. En als je bekijkt hoe ze dat dan zouden moeten doen. Zou ik niet willen dat, dat met mijn motor gebeurd. Dan maar een hele lichte rechtervoet...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum