#1
|
||||
|
||||
De-tunen dmv chip
Als je een auto opvoert met een nieuwe chip (chiptuning) dan krijgt ie toch meer vermogen (en koppel) en gaat hij meer vebruiken. Nou vraag ik me af of je een auto dmv een chip ook kunt de-tunen waardoor hij minder gaat verbruiken (maar dus ook minder vermogen zal hebben)
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting Last edited by Mr.Markos : 07-04-2006 at 09:48. |
#2
|
||||
|
||||
afvoeren..das het mooiste wat ik sinds lange tijd heb gehoord..tranen in de ogen
een afvoer zit onder een aanrecht, dit heet de- tunen
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#3
|
||||
|
||||
de-tunen dan, als jij daar vrolijker van wordt het gaat om het idee, niet om de spelling of woordgebruik
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#4
|
||||
|
||||
voel je niet aangevallen.. vind het gewoon mooi gevonden.. "OP"voeren --> "AF"voeren
is meer ter help..dan klink je de volgende keer iets daadkrachtiger iedere chiptuner kan dit.. ze moeten zowiezo kernvelden aanpassen
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#5
|
||||
|
||||
Maar zou het verschil in verbruik merkbaar zijn of slechts minimaal? Want wanneer je bijv. een vrij krachtige 6cil hebt die ook je daily is, zou het natuurlijk ook fijn zijn dat hij wat zuiniger is
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
koop dan gewoon een 4 cilinder
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
mee eens... als je zuinig wil rijden ga je zeker toch geen 6-cilinder kopen en hem dan afknijpen tot hij even snel is als een 4-cilinder. enige verschil is dan dat je meer verzekering en belasting betaald, en je ook nog hebt moeten betalen dat hij minder hard loopt... ga dan voor een tdi'tje! of leg je gas erin dan rij je een stuk goedkoper. je kunt je ook een prop in de pij lassen net als bij een scooter |
#8
|
||||
|
||||
Je hebt toch ook zo'n ding dat je kunt switchen tussen vershillende chips (zal vast wel een naam hebben). Dan kun je hem dus even switchen naar de zuinigere wanneer je bijv. ff je schoonmoeder moet droppen in friesland ofzo
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#9
|
|||
|
|||
tunen ofwel aanpassen van een motor naar de behoeften... kan dus ook zijn dat je een motor aanpast, betere doorstroming, betere vullingsgraad, meer mengsel, beter ontstekingstijdstip, waardoor je een hoger specifiek vermogen krijgt!
en daarmee, omdat alles efficienter is dus een lager specifiek verbruik... wil je echt meer vermogen eruit, dan zal dat tenkoste gaan van het brandstofverbruik... |
#10
|
||||
|
||||
verbruik begint nog altijd bij je rechter voet!!!!!!
zelfs een SDI kan 1op 10 lopen ... probeer met een sandaaltje gas tegeven ipv met je legerkist
__________________
Quote:
|
#11
|
||||
|
||||
@mell: daar heb ik het niet over, ik heb het enkel over chiptunen. Dus nix nokkenas, ontstekingstiming of weet ik het aanpassen.
En dat je verbruik afhangt van hoe je zelf ermee omgaat snap ik ook. Maar ik heb het erover of het ook mogelijk is om d.m.v. een chip het verbruik merkbaar omlaag te halen. Dus lager dan standaard fabrieksaf.
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#12
|
|||
|
|||
ja, ik weet niks van chiptunen maar neem aan dat je dus de kenvelden allemaal aanpast, en daarmee wordt dus ontstekingstijdstip, belasting, benzinehoeveelheid, druk, etc mee aangepast...
|
#13
|
||||
|
||||
Ja ik weet niet wat er precies allemaal veranderd wordt met chiptunen, maar neem bijvoorbeeld een Golf 3 VR6 ofzo. Deze verbruikt natuurlijk meer dan een gemiddelde auto. Maar kun je dit verbruik d.m.v. chip(de)tunen ook merkbaar omlaag brengen?
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#14
|
||||
|
||||
euhm....een auto word in principe toch zuiniger als je `m laat chippen?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#15
|
|||
|
|||
Precies! Hij krijgt meer vermogen doordat het management wordt aangepast (je curve word ook wel verlegd). Natuurlijk, bij maximaal vermogen (dus de voet naar beneden) verbruikt hij meer (immers, meer vermogen = meer mengsel)! Maar 'Af'-voeren zal geen oplossing zijn van het verbruik. Óf miniem (dus ook gewoon met je voet te regelen ) óf zelf meer gaan gebruiken bij hetzelfde rijgedrag.
Zet dan gewoon een restrictor op je luchtmassameter |
#16
|
||||
|
||||
ok helaas, dan weet ik genoeg
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#17
|
||||
|
||||
bij het chiptunen van een vr6 gaat het verbruik bij constant rijden zeker omlaag!
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Corrado VR6 Dailys: Passat W8 Station & T4 California |
#18
|
||||
|
||||
door de computer en je kenvelden te optimaliseren aan jouw motor, word idd het verbuik minder.
de standaard waardes die in jouw computer staan, zijn gewoon erg ruim allemaal genomen, omzo uit de fabriek iedere zelfde type motor op dat zelfde managemant te kunnen laten rijden . |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Dat had ik ook toen ik mijn golfje afvoerde.... naar de sloop
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective.... But I can't get my head that far up my ass! |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Dit klopt dus inderdaad niet. Bij even snel optrekken als voorheen en dezelfde snelheden rijden zal het verbruik gelijk zijn of beter. De marges in het MMS van de fabriek af zit er voornamelijk in zodat de motor wereldwijd evenveel vermogen heeft. Dus dat hij op gare amerikaanse brandstof (lage RON waarde) en in landen als Rusland met slechte brandstof evenveel vermogen leverd en toch niet beschadigd. Maar dat de-tunen. Dat is dus begrenzen. En als je bekijkt hoe ze dat dan zouden moeten doen. Zou ik niet willen dat, dat met mijn motor gebeurd. Dan maar een hele lichte rechtervoet... |