Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-05-2007, 20:24
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default Slecht starten MK4 TDI

Sinds vandaag heb ik een Golf TDI Mk4 66kw als daily, om mijn Jetta een beetje te ontzien.

De Golf heeft het volgende probleem :
De koude start is wel redelijk goed (niet super maar toch...), maar als de auto maar een beetje warm is start hij slecht.
Hij slaat wel aan maar pas heel laat.
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar niks bruikbaars gevonden.

Iemand een idee ?
Reply With Quote
  #2  
Old 12-05-2007, 20:51
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Lijkt op een valse lucht probleem ,net alsof je brandstofpomp even zonder diesel draait en dan weer goed loopt .Dat is namelijk wel vaak het probleem bij de 1.6 en 1.9 d's en td's .
Ligt dan vaak aan het brandstoffilter ,daar zit bij de oudere modellen een soort retourklep op ,die dan de diesel in het filter voorverwarmen ,d.m.v de retour diesel .
Maar of dit bij de tdi's ook zo is durf ik niet te zeggen ,maar kijk in ieder geval even of alle slangen (aanvoer en retour ) goed vast zitten.
Ik denk vast dat de tdi specialisten er meer van zullen weten !
(of kijk eens op het tdi forum) http://www.tdiclub.nl/fhome.asp

of hier http://tdi.startpagina.nl/
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #3  
Old 12-05-2007, 22:56
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Sinds vandaag heb ik een Golf TDI Mk4 66kw als daily, om mijn Jetta een beetje te ontzien.

De Golf heeft het volgende probleem :
De koude start is wel redelijk goed (niet super maar toch...), maar als de auto maar een beetje warm is start hij slecht.
Hij slaat wel aan maar pas heel laat.
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar niks bruikbaars gevonden.

Iemand een idee ?


zal of een slechte accu zijn, of dat je startmotor niet genoeg toeren draait tijdens de warme start, en daardoor de brandstofpomp geen signaal krijgt om brandstof in te spuiten.

grtn yal
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2007, 07:23
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Temp voeler waarschijnlijk
Reply With Quote
  #5  
Old 16-05-2007, 21:18
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Auto is vandaag uitgelezen, en niks gevonden...
Onderhoud is de laatste tijd blijkbaar niet echt super geweest, dus volgende week krijgt hij een grote beurt en een nieuwe distributie.
Verder gaan ze testen wat hij doet met een nieuwe LMM (kan volgens hun ook het probleem veroorzaken).
Ben benieuwd, auto doet het verder prima en rijd super, start alleen niet zo fris !
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2007, 19:06
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Vandaag met een hoop hulp van de zoekfunctie's van tdiclub.nl en tdisite.nl er achter gekomen wat het probleem is.
De startmotoren van deze serie schijnen slecht te zijn, dit is te testen door de kvs temp.sensor even los te halen en dan te starten.
Is de warme start dan wel goed, is de startmotor te zwak en moet deze worden vervangen door een verbeterde/ sterkere versie. Dit is bij mij dus het geval.
Iemand enig idee waar ik zo'n verbeterde versie kan kopen ?
Reply With Quote
  #7  
Old 17-05-2007, 19:42
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Zoiets heb ik nog nooit gehoord, en lijkt me ook niet echt waarschijnlijk hoor...
Reply With Quote
  #8  
Old 17-05-2007, 20:31
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Schijnt toch zo te zijn, op tdiclub.nl zijn hier echt vele topics over en steeds met hetzelfde verhaal. De startmotor schijnt met de warme start minder power te krijgen, en door de kvs sensor even weg te laten hou je hem dus even voor de gek door te laten denken dat ie koud is.
Als ik dit doe start hij warm ook perfect dus ik ga er maar vanuit dat dit ook klopt...
Reply With Quote
  #9  
Old 17-05-2007, 21:43
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

Quote:
Originally Posted by vw dennis
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, en lijkt me ook niet echt waarschijnlijk hoor...

Toch komt het bij meerdere voor hoor, is waarschijnlijker dan je denkt
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2007, 17:11
lowlimo's Avatar
lowlimo lowlimo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 13
Default

branstofpomp staat niet op tijd. kan ook heel goed het probleem zijn. komt vaak voor. [loopt hij wel een beetje redelijk voor een 90 pk?]
Reply With Quote
  #11  
Old 19-05-2007, 20:58
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Als de brandstofpomp warm niet op tijd staat, dan staat ie warm toch ook niet op tijd ?
Heb er verder niet zo veel verstand van, maar als ik de stekker van de kvs sensor los trek dan start ie perfect...
Loopt heel goed voor een 90 pk zelfs, heb ooit eens een mk3 tdi gehad, en weet zeker dat deze sneller is !
Reply With Quote
  #12  
Old 20-05-2007, 08:16
lowlimo's Avatar
lowlimo lowlimo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 13
Default

oke dan staat de pomp waarschijnlijk goed. heb al een paar keer gehad,. met auto.s dat ze ergens een tandriem hadden laten zetten. en daarna het zelfde probleem. inspuitbegin niet ok .afgesteld en probleem was over. vandaar mvg.
Reply With Quote
  #13  
Old 20-05-2007, 21:33
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Ga de auto morgen wegbrengen naar de garage en hoop er maar het beste van.
Heb er zelf niet zo veel verstand van, maar als ik de vele topics hierover zo doorlees
dan zit er best wat logica in...
Reply With Quote
  #14  
Old 26-05-2007, 14:37
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Nieuwe (gemodificeerde) startmotor geplaatst en probleem is verholpen !
Reply With Quote
  #15  
Old 27-02-2008, 00:55
TheMaverick TheMaverick is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 4
Default

Is misschien een late reactie , voor Tiefflieger is het al opgelost.
Voor de rest die hier ook misschien terecht komt het volgende :

Het probleem van het starten is inderdaad te verhelpen door het plaatsen van een nieuwe startmotor.
Bij eerste serie (vooral 1998) wordt de weerstand in de startmotor te hoog bij een warme start waardoor de brandstof toevoer wordt afgesloten , deze wordt na een 5 tot 10 seconde vrij gegeven en de wagen start dan wel.

Heb zelf ook de test gedaan met het los halen van de sensor en probleem opgelost.

De startmotor die je nu zou bestellen in een automaterialenzaak of bij de dealer is altijd (zeker nu 2008) het juiste model , de oude modellen zijn al lang uit de rolatie.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum