![]() |
|
||||
|
||||
![]() Zal er even een eigen topic over maken.
Sinds dat ik mijn schroefset eronder heb gemonteerd zit ik met een probleem in mijn ophanging. Ik rij er geruim een half jaar mee rond, maar het irriteert me mateloos. Het probleem uit zich wanneer ik met een snelheid tussen de 50-80 km/u een bocht naar rechts neem. Er valt een trilling te merken door de gehele carosserie (voor mijn gevoel leek het of het alleen van links kwam, maar zat laatst op de bijrijder stoel en voelde het nu ook duidelijk aan het voeteneinde). Wanneer ik langzamer rij is de trilling niet te merken. Verder merk ik het ook wanneer ik het gas abrupt los laat en de auto laat afremmen op de motor. Tijdens het gas geven is het niet merkbaar. Let wel, bij bochten naar links merk ik helemaal niks. ![]() Hierdoor ontstaat bij mij het vermoeden dat het probleem hoofdzakelijk in de linkerkant (vanuit bestuurdersoogpunt) van de ophaning moet liggen. Omdat ik zo veel oorzaken cq. oplossingen heb gevonden ben ik het spoor een beetje duister. Het lijkt wel of er ergens speling in zit. Oorzaken die ik voornamelijk tegenkom op het forum zijn, homokineet, motorsteun, wiellager, fuseekogel. Mij lijkt het dat een wiellager zich wel heeft laten merken in de vorm van knarsend geluid na geruim een jaar of niet? Het is natuurlijk makkelijker om gelijk al deze dingen te gaan vervangen maar met het oog op de financien is het voor mij handiger om doelgericht iets te vervangen. Ik heb inmiddels de linker aandrijfas vervangen (korte), maar daarmee is het probleem niet verholpen. Daarnaast moet ik ook nog vermelden dat het niet aan de hoogte van de auto kan liggen. Probleem bleef nadat ik hem omhoog had geschroeft voor de APK. Wie kan mij helpen, ik weet het niet meer. ![]() Groet, -Erik
|
||||
|
||||
![]() Niet bij de APK gevraagd of ze daar even goed naar wilden kijken? Op een brug kan je veel makkelijker voelen waar speling zit.
Het kan zo veel zijn, maar ik denk wel dat je het moet zoeken in je wielophanging. Bij een bocht naar rechts wordt de rechterkant deels ontlast, en je linkerkant zwaarder belast. Dus: Of bij ontlasten van je rechterkant komt er speling vrij op bijv. een fuseekogel/stuurkogel Of bij het extra belasten van je linkerkant gaat er een wiellager (bijvoorbeeld) zwaar lopen door de extra belasting. Fuseekogel/ophangrubbers/stuurkogel/toplager/ etc. etc. zouden aan beide kanten een oorzaak van dat nare trillen kunnen zijn. Ik zou de auto op een brug laten zetten en er een monteur naar laten kijken. Dan hoef je niet alles te vervangen, maar kan die monteur een diagnose stellen. Dat hoeft naar mijn idee niet veel te kosten.
|
||||
|
||||
![]() Toplagers zijn ondanks vernieuwd.
Heb het helaas niet vermeld bij de APK. Auto gaat momenteel niet zo graag een brug op, als je snapt wat ik bedoel ![]() Maar de conclusies die je stelt heb ik inderdaad ook over gedacht. Maar dan zit je nog met het kan heel veel zijn.
|
||||
|
||||
![]() suggesties ?
|
||||
|
||||
![]() Is zeer waarschijnlijk de binnenste homokineet die vast zit/niet soepel "scharniert"
Dit valt voornamelijk op bij extreme verlagingen waarbij de hoek van de as scherper word. Gr Jan |
|
||||
|
||||
![]() Mocht ik de tijd vinden dit weekend vervang ik de lange aandrijfas ook eens.
Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat deze kapot is. Met bochten naar links merk ik namelijk niks en dan komt juist de meeste kracht op deze aandrijfzijde te staan.
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Zonet mijn lange aandrijfas vervangen. Op zich nog best een hevige klus. Tijdens demontage erachter gekomen dat hoes aan de bakzijde ver kapot was. Nieuw as van nieuwe hoezen voorzien en gemonteerd. Ook nog wat rubbers vervangen links en rechts. MAAR HET PROBLEEM BLIJFT ![]() Ik weet het echt niet meer, alles nog eens extra gecontroleerd op speling (ivm met lagering) maar niks valt te merken. ![]() Wat kan het zijn ?!
|
||||
|
||||
![]() He Erik,
ik kom gezellig bij de club! Ik heb precies hetzelfde probleem alleen ik heb een mk1 ![]() Ik had dus ongeveer dezelfde conclusie getrokken als jou: wiellager/homokineet... Had het op het forum ook al gevraagd, maar nog geen antwoord. Ik heb een beetje het idee dat mijn auto grip verliest, maar dat zijn denk ik gewoon de trillingen... Wiellager wil ik links een keer vervangen, kijken of dit helpt. Hoop dat iemand ons kan helpen! Succes |
|
||||
|
||||
![]() heb je je draagarm- en subframe-rubbers al eens gecontroleerd?
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant Last edited by Erik : 13-10-2007 at 22:17. |
|
|||
|
|||
![]() ik weet niet of dit je kan helpen maar heb dit eens gehad bij 2vw's
bij de ene was het na lang zoeken de wiellagers en bij die andere was het speling op het lager van de flens waar de andrijfassen opzitten,dus die in de bak zitten waar je de aandrijsas opschroeft.maar dit voel je wel als je de auto op de brug hebt staan en je trekt eens in de buurt van de binnenst homokineet(als je hem op zoun platenbrug hebt staan tenm.) |
|
||||
|
||||
![]() @passatje2, zal er eens gauw achteraan gaan. Zal de flens een controleren op speling. Bedankt voor de tip!
Mocht dit er niet zijn ga ik er toch langzaam vanuit dat mijn wiellager naar de eeuwige jachtvelden is. Maar eens wat nieuwe bestellen dan. Mocht iemand nog inbreng hebben hoor ik dat graag!
|
||||
|
||||
![]() niemand?
|
||||
|
||||
![]() Heb je de pitmanarmen al gecontroleerd, de stuurkogels, niet uitgesleten. Misschien dat je wiel iets heen en weer schut/trilt als je stuurt?
Verder heb ik ook zo geen idee. Maar alle bouten zijn nog heel, geen breuken e.d.? |
|
||||
|
||||
![]() Bouten zijn nog in orde, althans daar heb ik niks aan kunnen ontdekken.
Ik heb wel een beetje speling in de stuurinrichting, maar dit is aan beide kanten en niet opzienbarend. Zal dat dan nog eens goed moeten controleren op het in de stuurkogel kan zitten.
|
||||
|
||||
![]() De auto op de krik en dan met het wiel schudden. Kijken of een pitmanarm (die zit aan je fusee vast) beweegt terwijl de kogel waar die over valt niet beweegt. Dat is speling waarvan ik denk dat je ook wel dit soort dingen kunt krijgen.
|
|
||||
|
||||
![]() Ik zal het nogmaals op die plekken controleren Ruben. Bevinding laat ik weten of dat dit weekend lukt weet ik nog niet.
|
||||
|
||||
![]() Kreeg vandaag nog een tip!
Omdat ik de korte as weer terugmonteer (omdat deze betere hoezen heeft) werd me geadviseerd om de buitenste homokineet eens uitelkaar te halen en weer volledig in nieuw vet te zetten. Monteur had ook een zelfde probleem gehad mijn zijn Golf 2 1.3, maar bleek de homokineet zonder vet te staan. Waardoor deze trillingen werden veroorzaakt. Nu heb ik de homokineten van mijn oude as niet gecontroleerd. Maar zal ze morgen eens uitelkaar draaien.
|
|||
|
|||
![]() ik toch echt ook eens naar je motorsteunen kijken.... kan dat je blok net iets te ver kantelt in een bocht en dat er dan iets tegen de carosserie aanligt.... is ver gezocht maar bij mijn golf 2 was dat het probleem....
|
|
||||
|
||||
![]() Lijkt mij ook een motorsteun/draagarm oorzaak .
Controleer je draagarmrubbers eens goed ,niet met de hand ,maar steek er eens een bandenlepel tussen ,en kijk een goed of ze niet los liggen ! Het zou ook een motorsteun kunnen zijn ,ik heb ook al eens zo'n vreemd geval gehad met de witte jetta ,toen bleek de achterste (linker ,stuurskant)versnellingsbak steun kapot te zijn . Ik had net het gevoel dat de hele motor los lag bij een snelle rechterbocht ! Toen een nieuw baksteunrubber gehaald ,gemonteerd en toen was het weer als nieuw! Succes iig !