Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-11-2007, 21:21
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,178
Default IC piping, rvs of alluminium?

Waar kan ik het beste mijn Intercooler buizen van maken ?

RVS of alluminium...

Graag wel onderbouwde antwoorden.


Reply With Quote
  #2  
Old 03-11-2007, 21:33
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Gewoon metalen buizen kan ook best hoor ,alleen zul je deze in een lak moeten gaan spuiten .
Het voordeel van rvs en alu is dat je het kunt polijsten natuurlijk
Verder zal het kwa warmteafvoer niet erg veel uitmaken ,wel in gewicht natuurlijk !
En je zal alu moeten kunnen lassen .
Ik heb mijn systeem gewoon van uitlaatbuis gemaakt ,en dat werkt goed !
(Zoals de meesten denk ik )




Mijn systeem voor de TD
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #3  
Old 03-11-2007, 21:34
Blueshark Blueshark is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 40
Default

Het hangt er van af waar je voor wilt gaan.

Snelheid=gewicht=aluminium.

Looks= polijsten=RVS

Wat het bewerken betreft ik zou dan voor aluminium gaan dit is zelf heel goed op maat te maken en na het in elkaar lassen makelijker te bewerken, shuren en of polijsten, wordt wel weer sneller dof.
Ook wat het gewicht betrft is RVS geen beste keus denk ik.
Al je bevestigings punten worden wel zwaarder belast door het hogere gewicht van het RVS.

Hoe dan ook, de keus ligt bij jou en dit is mijn mening erover.

Gr, Joost
Reply With Quote
  #4  
Old 03-11-2007, 21:52
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,178
Default

Ik denk dat ik dan toch voor alluminium ga, het lassen daarvan is voor mij geen probleem.

De tip van jettaracing om het te spuiten ga ik wel gebruiken.
Gepolijste buizen vind ik persoonlijk net even "TE" voor mijn auto.

Mooi zwart of grijs van kleur zal hem niet misstaan.

Bedankt voor de tips.

Reply With Quote
  #5  
Old 03-11-2007, 22:46
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,178
Default





Leuke motorruimte met matzwarte ic buizen.

Dat gaat hem wel worden, enkelt niet zo heel veel matzwart als dat hij heeft gedaan.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-11-2007, 18:19
Rallye20vtrs's Avatar
Rallye20vtrs Rallye20vtrs is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 235
Default

ik heb nog alu pijp 50 mm binnenmaat bijna een meter
Reply With Quote
  #7  
Old 06-11-2007, 19:14
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Het is wel zo dat aluminium makkelijker warmte overdraagt als RVS. Daar tegenover staat dat RVS bij opwarming weer meer uitzet. Maar dat zal gezien die korte stukken en temperatuurverschil niet heel veel zijn.

Welk denk ik dat je met aluminium buizen de lucht in de buizen meer zult opwarmen als bij het gebruik van RVS buizen. Met andere worden, met aluminium buizen zul je het effect van de intercooler meer teniet doen als met RVS buizen.

En tja gewicht, komt er ook een interieur in, elektrische ramen & spiegels etc. Dan helpt die kleine besparing door het toepassen van aluminium ook niet echt lijkt me.
Reply With Quote
  #8  
Old 11-11-2007, 20:33
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Het is wel zo dat aluminium makkelijker warmte overdraagt als RVS. Daar tegenover staat dat RVS bij opwarming weer meer uitzet. Maar dat zal gezien die korte stukken en temperatuurverschil niet heel veel zijn.

Welk denk ik dat je met aluminium buizen de lucht in de buizen meer zult opwarmen als bij het gebruik van RVS buizen. Met andere worden, met aluminium buizen zul je het effect van de intercooler meer teniet doen als met RVS buizen.

En tja gewicht, komt er ook een interieur in, elektrische ramen & spiegels etc. Dan helpt die kleine besparing door het toepassen van aluminium ook niet echt lijkt me.



Daar klopt dus geen hout van je redenatie.
RVS heeft een uitzettingscoefficient van 16 (lineair)
Aluminum 23. (lineair)


Vwb de warmte afgifte en opname is Aluminium vele malen geschikter dan RVS.
RVS warm langzamer op dat Aluminium, echter houdt warmte beter vast.
Simpel gezegd, is het warm, koelt het niet snel meer af.
Dat wil je dus echt niet. Voor preformance doeleinden Aluminium.
Voor show and shine RVS.
(al kun je Aluminium ook goed laten glimmen)
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #9  
Old 11-11-2007, 23:05
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,178
Default

Bedankt voor de reactie`s , denk toch dat het allu gaat worden.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum